Prova på.

G

Grimhild

Närmaste distansklubben (Tjust) ska ha ett par "prova-på" ritter under hösten, och jag är väldigt intresserad av att testa, men vet samtidigt inte om jag vågar :crazy:, jag och hästen kanske skämmer ut oss aldelles :o. Är ägare till en NSV bruks, som är i god kondition, vi är ofta ute på långa rundor (tre/fyra timmars turer är ingen ovanlighet). Problemet är att han blir väldigt het och springig i sällskap med många hästar, och jag har i ärlighetens namn svårigheter med att hålla in honom i bland. Vet dessutom inte riktigt hur han reagerar på så många okända hästar :(, vågar definitivt inte ge mig iväg utan sällskap från något bekant ekipage.

Kanske inte dom bästa förutsättningarna när man ska rida distans, men vi jobbar på att han ska lugna ner sig med springandet. I övrigt är han cool & sansad i nya miljöer.

Någon som vill berätta lite mer ingående om hur dom här prova på ritterna brukar gå till? Är det vanligt att det kommer folk som jag, dvs. människor utan någon som helst erfarenhet av tävlingar el. liknande inom någon slags ridsport...

Lite sugen att testa är jag ju :).

Sv: Prova på.

Prova-på ritterna är väl till för sådana som du, som aldrig har provat på distans förut, men som är sugen på att lära sig mer om sporten. Självklart ska du åka, det är ju träning för både dig och hästen. Jag har ridit en del tävlingar och jag kan också ha svårt att hålla min pålle emellanåt, men ju fler tävlingar och träningar, ju mer lär man sig att hanskas med det. Så leta reda på någon kompis som också är sugen på att prova, om du vill ha sällskap, så ska du se att du får en bra dag!

Grimhild skrev:
Närmaste distansklubben (Tjust) ska ha ett par "prova-på" ritter under hösten, och jag är väldigt intresserad av att testa, men vet samtidigt inte om jag vågar :crazy:, jag och hästen kanske skämmer ut oss aldelles :o. Är ägare till en NSV bruks, som är i god kondition, vi är ofta ute på långa rundor (tre/fyra timmars turer är ingen ovanlighet). Problemet är att han blir väldigt het och springig i sällskap med många hästar, och jag har i ärlighetens namn svårigheter med att hålla in honom i bland. Vet dessutom inte riktigt hur han reagerar på så många okända hästar :(, vågar definitivt inte ge mig iväg utan sällskap från något bekant ekipage.

Kanske inte dom bästa förutsättningarna när man ska rida distans, men vi jobbar på att han ska lugna ner sig med springandet. I övrigt är han cool & sansad i nya miljöer.

Någon som vill berätta lite mer ingående om hur dom här prova på ritterna brukar gå till? Är det vanligt att det kommer folk som jag, dvs. människor utan någon som helst erfarenhet av tävlingar el. liknande inom någon slags ridsport...

Lite sugen att testa är jag ju :).

Tycker absolut du ska testa! :)
Ta med dig en kompis med lugn häst första gången om du kan?
Du kan ju vänta nån minut i starten om han blir väldigt het kanske?
Mysigt med fler nordisar i distansen! ;) Lycka till!

Tack för ännu mer uppmuntran!
Ska börja höra mig för bland mina bekanta hästvänner och försöka få någon med mig :).

Hm, ställs det något krav på utrustningen för en prova på ritt?
Saker man bör tänka på att ha med sig?

Kom gärna och prova på här på Öland också! Lilla Ölandsritten brukar ha en prova-på i början av maj!
Titta mer på vår hemsida:
http://www.odf.se
för bilder och info.
Varmt välkommen!

Det är just därför det hålls prova på ritter, för att man ska få chans att komma ut med en grön häst och ha roligt, träna, prova på distans, ja du ser själv! Jag tycker absolut du ska testa!

Och att din häst är het är inget du ska bekymra dig om, de flesta hästar brukar vara mer eller mindre uppjagade första gångerna de är ute. Jag vet hästar som tävlat halva sitt liv och fortfarande är lika sjövilda i starten!

Jätteroligt att du vill prova på distans, välkommen till sporten och hoppas du vill fortsätta!

Camilla

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar