Prova igen?

Humelibumlan

Trådstartare
Sitter lite i valet och kvalet och skulle behöva lite reaktioner och tankar från er. :confused:
Kan man sätta igång ett sto på 6 år (snart 7) igen efter att hon fått föl?
Det är såklart Lisa jag flurar över och jag funderar på att testa henne i monté....
Tanken var ju att hon skulle gå till avel, men hon är så fin och pigg och jag hade tänkt rida igång henne lite nu när Doris ska avvänjas för att både hon och jag tycker det är kul... Och då slog mig tanken... Kan man testa tro? Hon är ju byggd för monte´och än så länge är det ju ganska så "lätta" lopp för en duglig pålle, eller??

Som sagt, i valet och kvalet? Vad tycker ni? Är det värt att testa, skulle det inte funka så går det ju fortfarande att betäcka och det är ju en bit kvar.... ? :D

Sv: Prova igen?

Klart du kan! Vad har du att förlora? Så länge hästen är frisk och tycker det är kul finns det ju ingen anledning att hon bara ska gå och slå dank. Dessutom låter det som om det är en ganska kapabel pålla? Var det inte Nisch som blev tjuvbetäckt, fick föl, tävlades och blev tjuvbetäckt igen??

TooFatToFly skrev:
Klart du kan! Vad har du att förlora? Så länge hästen är frisk och tycker det är kul finns det ju ingen anledning att hon bara ska gå och slå dank. Dessutom låter det som om det är en ganska kapabel pålla? Var det inte Nisch som blev tjuvbetäckt, fick föl, tävlades och blev tjuvbetäckt igen??
Jo, kuta kan hon... och anledningen till att vi slutade var inte att hon gick sönder... :banana:
Tror att monté är hennes Nisch ;)

:D Go for it säger jag då! Glöm inte säga till när hon startar bara så jag kan ta mig liiiite ära iallafall! ;)

Tja va fasiken, erbjuder du dig så varför inte!

TooFatToFly skrev:
Tja va fasiken, erbjuder du dig så varför inte!
cheeky-smiley-022.gif
;)

Humelibumlan skrev:
Jo, kuta kan hon... och anledningen till att vi slutade var inte att hon gick sönder... :banana:
Tror att monté är hennes Nisch ;)

Varför slutade ni då? *nyfiken*

Ska hon bara tävla i monté? Här nere på Åby är inte montéloppen så himla lätta längre, även om det är ganska ojämn kvalité på deltagarna... det finns ju inte så många lopp heller... För att komma med senast behövdes det 230 poäng, i början var de inte ens fulla. Dessutom är ofta loppen utskrivna för hästar med mer pengar på sig än Lisa. Hon får hästar med en miljon på sig 40 bakom...

Men, jag tycker du ska prova om du känner att du vill. Som du säger är det långt kvar tills hon ska betäckas igen och du kan ju alltid ändra dig... :)

Just den hästen skulle jag testa att sätta igång. Hon är ju som du skriver en perfekt montéhäst i typen och hon var ju en bra häst. Vad tycker din "kusk"/arbetsgivare ???

Jag satte igång min märr som var 8 och fått föl, så varför inte??

Allt går, men hur resultatet blir kan man endast spekulera.

Jag hade själv tänkt sätta igång Rikkan, men märker nu vid longeringen att hon är lite vinglig och stram i vissa delar av bakkärran.
Har påbörjat en typ av grund gymnastisering, steg för steg, och kommer inte att börja träna i vagn förrän hon klarar detta. Tiden får utvisa.

solros skrev:
Varför slutade ni då? *nyfiken*

Ska hon bara tävla i monté? Här nere på Åby är inte montéloppen så himla lätta längre, även om det är ganska ojämn kvalité på deltagarna... det finns ju inte så många lopp heller... För att komma med senast behövdes det 230 poäng, i början var de inte ens fulla. Dessutom är ofta loppen utskrivna för hästar med mer pengar på sig än Lisa. Hon får hästar med en miljon på sig 40 bakom...

Men, jag tycker du ska prova om du känner att du vill. Som du säger är det långt kvar tills hon ska betäckas igen och du kan ju alltid ändra dig... :)
Vi slutade pga av att hon åkte på nå konstigt antagligen virus, som gjorde att hon muskel mässigt inte fungerade tillfredställande!

Hon ska i såfall bara starta i monte´ och efter vad jag sett och fått till svar när jag frågat runt, är inte monte´loppen särskillt hårda, utan en häst av Lisa´s kaliber skulle kunna vara med att fajtas om allt vill sig väl!

Och precis som du säger, jag kan ju lägga av precis när som helst! ;)

lsz skrev:
Just den hästen skulle jag testa att sätta igång. Hon är ju som du skriver en perfekt montéhäst i typen och hon var ju en bra häst. Vad tycker din "kusk"/arbetsgivare ???
Jo, visst är hon tillverkad för monté... Har själv ridit snabbjobb i 15 tempo på henne (och jag är absolut ingen monté ryttare) och de farterna var inga problem... iallafall inte då och det var ju några kilo sen... :angel: ;)
Kusken säger- "va fasen väntar du på" :D

Då tycker jag du ska prova om hon verkar frisk nu. Du märker ju på henne om hon är sig själv när hon kommer upp i kondition.

Ska du rida själv? :bump:

Men varför inte prova henne för vagn också? Jag tycker du begränsar dig (och henne) mycket om du bara ska starta i monté. :)

solros skrev:
Då tycker jag du ska prova om hon verkar frisk nu. Du märker ju på henne om hon är sig själv när hon kommer upp i kondition.

Ska du rida själv? :bump:

Men varför inte prova henne för vagn också? Jag tycker du begränsar dig (och henne) mycket om du bara ska starta i monté. :)
Är du galen? Jag i Monté :rofl: :rofl: :rofl:
Anledningen till att jag tänkte hålla mig till monté är att Lisa är någon "instabil" att köra och blir lätt stressad och nervös, vilket hon inte blir när man rider henne och grundtanken var egentligen att jag bara skulle "Blåbärsrida" henne lite... Men visst, funkar hon att träna upp, så finns det ju inget som säger att hon inte kan gå "vanliga" lopp oxå.. :D

:rofl: :rofl: :rofl: Ja, inte vet jag... jag har aldrig träffat dig. Du kanske är världens montébegåvning om du provar... :D

Ta det som det kommer, ut och "lalla" lite och håll oss uppdaterade. ;)

solros skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: Ja, inte vet jag... jag har aldrig träffat dig. Du kanske är världens montébegåvning om du provar... :D

Ta det som det kommer, ut och "lalla" lite och håll oss uppdaterade. ;)
Provar... Nåja, har ju ridit snabbjobb ett otal gånger, men jag är en sån där person som helst går och gömmer mig av nervositet när jag har starthäst... Sen är jag lite små förvirrad
crazy.gif
och skulle säkert helt plöstligt tycka att "gå ut i andra spår" är en strålande ide´ nu när det är så nära mål... Vilket den som redan befinner sig där antagligen inte skulle hålla med om...
shy.gif
;)
Sen är jag för lat för att träna uppmig så oxå.. :eek: :D

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
779
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?