protestlista sexuellaövergrepp på djur

Nej, visst är det för jääävligt... :(

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Övergrepp mot djur och barn (och andra självfallet!) är så vidrigt att det inte går att beskriva i ord.

Men, djurskyddslagen SKA faktiskt skydda djur mot sådana övergrepp. Jag tror att anledningen till att tidelagslagen togs bort var att den ansågs obsolet, dvs. förlegad i och med att ett djurrättsskydd faktiskt utvecklats. Djurrättsskyddet och djurskyddslaget ska alltså i teorin vara tillräcklig. Tyvärr har det inte fungerat i praktiken då djurskyddslagen är för luddigt utformad - det finns alltid någon som försöker argumentera för att djuren inte lider av övergreppen och sedan är det alltså upp till åklagaren att bevisa motsatsen - dvs. att djuren verkligen lider. Tyvärr åtalas inte övergrepp på djur, förmodligen för att polis (som tar emot anmälan) har för lite insikt i att övergreppen faktiskt är förbjudna enligt lag (regelrätt djurplågeri). Däremot är det ju inte allt för ovanligt att vanvård/plågeri av stordjur går till domstol. Att djurskyddet fungerar där tror jag beror på att distriktsveterinärerna har kunskap i vad lagen säger när det gäller djurskydd och därför mer på fötterna när de anmäler djurplågeriet till polisen.

Djurskyddslagen behöver alltså enligt min mening bli mycket tydligare på vad ett lidande för ett djur innebär, eller ännu bättre, att återinföra det explicita förbudet mot tidelag som en paragraf i Djurskyddslagen.

Slutligen, är man medveten om att ett djur drabbas av övergrepp - polisanmäl och var riktigt j-a besvärlig. Det lönar sig!

Hej!
Tack för en JÄTTEBRA tråd!!
jag tycker också det är för jävligt med alla övergrepp på såväl barn och vuxna som på djur...
En annan sak som jag inte kan tillåta är djurförsök!! :mad:
ha det bra kram Midnight_milly!! :banana:

Jag fattar inte att människor kan vara så vidriga att de blir upphetsade av sådant. Det vrider sig i magen när jag tänker på det! :crazy: :(

både min mann och jag har skrivit på listan,
om det går,dom tog imot iallf.
jag tycker folk är otroligt grymma när det gälder både djur och människor.
lite värre med djur,då dom kan ej säga ifrån eller protestera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 686
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 664
Senast: s957
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar