Protest/oro?

fia-lisa

Trådstartare
Vår katt har (återigen) börjat kissa på andra ställen än i lådan. Till saken hör att vi fick vårt andra barn i mars och i samma veva sålde vårt dåvarande hus så för att göra livet lite smidigare flyttade katten tillfälligt hem till farmor. Därifrån åkte hon till sedvanliga sommarsemestern i vår sommarstuga där hon mest är utomhus.
Så flyttade vi in i nya huset i augusti och då började katten kissa i dotterns barnvagn och babyskydd samt på hennes filtar och overall. Har använt tvättmedel som ska ta bort lukten och det funkar fint tycker jag men det är ju ändå rättså ofräscht och vansinnigt irriterande.

Hon gjorde i princip samma sak när sonen föddes för snart 6 år sedan, kissade på hans kläder, på mattan i hans rum och på hans liggpuff och nest. Det slutade efter lite mer än 1,5 år ganska tvärt då vår andra katt vi hade då dog.

Varför gör hon så här? Oro? Protest? Och vad gör man åt det? Nytt för denna gången är att hon väldigt gärna lägger sig nära dottern men om dottern tar i henne lappar hon till (förvisso utan klor såhär långt och jag har hunnit emellan med min hand alla gånger hittills). Sonen höll hon sig undan tills för bara något år sedan.

Hur många toalådor finns det?
Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Vilken sorts sand är det i lådorna?
Var är lådorna placerade?
Hur många ggr per dygn rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

Vi har två lådor, 1 med huv och 1 utan. Svängluckan är borttagen på huven eftersom jag upplevde att den inte uppskattades när låda med huv införskaffades för många år sedan. Den utan tror jag inte hon någonsin använder, aldrig bajs i och sanden ser ren ut varje gång jag byter. Vi har kristallsand, samma som vi haft i alla år vi haft katt.

Lådan rensas ganska många gånger per dag. Vi är nämligen föräldralediga nu så varje gång jag går på toa så kollar jag igenom lådan med huv också. Den med huv står således på toaletten. Den utan står i i tvättstugan. Rutinerna kring lådan har endast förändrats med att vi kan rensa oftare nu när vi är hemma på dagarna. (Ja förutom det uppenbara att det är nytt hys med ny toalett och tvättstuga).

I gamla huset gick hon ut för att bajsa i buskarna på vår tomt ibland, hon är dock en lite feg katt så än så länge har hon inte vågat sig bort från att stryka runt husgrunden när hon väl vågar sig ut.

Vi har kristallsand, samma som vi haft i alla år vi haft katt.
Kristallsand och felkissande är en vanlig kombination. Kristallsand känns hård och nästan vass mot tassarna och innebär därför alltid ett visst obehag för katten. Finkornig sand känns däremot mjuk och brukar därför alltid rekommenderas, särskilt om det handlar om katter som visat tendenser att kissa fel.

En optimal kattsand (utifrån katters naturliga behov) är lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande. Exempel på detta är oparfymerad Extreme Classic och oparfymerad EverClean som man kan köpa i djuraffärer eller Pussi Kompakt som man kan köpa i vanliga matbutiker.

Aha. Men kan det alltså komma helt plötsligt? Hon har kissat på kristallsand i alla sina 12 år med undantag för när hon kissat på våra barns grejer när de varit nya i familjen.

Värt att testa med sandbyte dock, det är ju en enkel sak att åtgärda! :)

Aha. Men kan det alltså komma helt plötsligt? Hon har kissat på kristallsand i alla sina 12 år med undantag för när hon kissat på våra barns grejer när de varit nya i familjen.
Ja, katter är ofta så noga med att inte förorena "var som helst" i sitt revir att de står ut med en obehaglig toalett ända tills det dyker upp ytterligare en stressfaktor i tillvaron. Då rinner bägaren över, men ändå kan katten oftast fortsätta att använda toaletten för det mesta, men eftersom katter är så noga med sin toalett är t.o.m. en enstaka felkissning en signal att ta på allvar.

I din katts fall tror jag på finkornig sand i två lådor. Med huv, eftersom din katt verkar föredra det (men fortfarande utan lucka så att det inte blir för instängt). Även om ni rensar föredömligt ofta kan det vara så att hon (liksom många andra katter) helst bajsar respektive kissar i olika lådor.

Jag är säker på att hon protester mot att du fått en bebis som delvis tagit hennes plats. En katt i mitt barndomshem gjorde likadant då jag skaffade en hundvalp: Slutade med att vovven inte kunde ha någon egen bädd av något slag för han kissade alltid ner den. Om du har ett rymligt hem så skulle du kunna bestämma att barnet inte ska vara i ett av rummet, till ex kontoret / arbetsrummet om du har ett sånt och där ska katten ha en mysig bädd och klösträd och en sandlåda, men för övrigt inget som är trevligt att kissa på. Där skulle hon kunna vara för det mesta när du inte kan vakta henne. Ser du att hon tänker sätta sig på fel ställe så ta henne snabbt och kila iväg med henne på dass och beröm där, precis som om hon vore en kattunge!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 840
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.