Proteinvärde i hö

Harbor

Trådstartare
Fick ett värde att vårt hö har 90g/kg smältbart råprotein. Låter det rimligt? Är detta ett bra värde? Fattar inget :-(
 
@Lovisaleonora
Har dessa uppgifter som jag fick hjälp att översätta:
Vet faktiskt inte om det är per TS men jag tror per kg hö som har Ts 70%


Hej, jag har också fått analysinfo från stallet på finska men fattar inget, tycker det verkar jättekonstigt. Alltså stallchefen har ringt till höleverantören och frågat efter analysvärden och sånt här svar fick jag;
Förstår du @@ElisabethOhlund något av detta? Låter detta rimligt? (100g socker/ kg????Hon måste ha hört fel)
kuiva-aine 70%/kg
valkuainen n.90g/kg
sokeri alle 100g/kg
energia n.10
d-arvo kuulemma hyvin sulavaa.
Klicka för att se mer...
Ts 70%/kg
Protein ca 90g/kg
Socker under 100g/kg
Energi ca 10
Smältbart råprotein ska visst vara riktigt lättsmält.
 
Protein måste översättas till smrp, det är därför det är ett relativt högt värde. Dock har jag haft ett superbra hö i mina dagar, 113 gr smrp/10 mj. Gav till kallblodstravare, har aldrig haft en häst i så fin muskelsättning. På vila.
 
Det är inte alls orimliga värden. Kvoten om det är srp som avses med 90 ligger på 9 vilket är högt (dvs bra hö till unghästar och digivande ston osv)

Dock så 70% TS är tyvärr inte hö. Det är torrt hösilage.

Om värdena är per kg TS eller kg foder kan jag inte uttolka av den analysen. Är det per kg foder är det "stuterihö", dvs högt både energi och protein. Olämpligt för lättfödda om inte blandas med tex halm.

Är det per kg TS är det hyfsat lågt energi per kg foder men hög kvot. Passar bra till lättfödda och går utmärkt att blanda med halm iom den höga kvoten.

Om 90 är råprotein blir kvoten lägre och det är inte "stuterihö" osv men resten av svaret håller
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp