Proteinutslag

S

snus

Om en häst får många proteinutslag kan man då blanda upp med vanligt hö?
Vårt hösilage var väldigt bra med mycket protein i.
:confused:

Det är knappast proteinet i sig som är boven, utan att hästen inte tål silaget (eller något annat foder ni ger). Hur klarar sig hästen på gräs? Där är det mycket mer protein än det lär vara i ert silage.

Jag skulle få ordning på hästens mage och att byta ut en del av silaget mot hö är ett steg. Jag har träffat på massor av hästar som inte fixar att äta silage, oavsett näringsinnehåll.

En liten fundering bara.

Hur ser proteinutslag ut??

Min häst har fått några konstiga saker på halsen och ner över bringan. Vet ej om det är proteinutslag eller något annat.

Kan vara nässelutslag. Det finns eg inget som heter proteinutslag utan det kommer av den gamla rädslan att fodra med protein. Vad jag vet så är det inte bevisat att utslagen, som ser ut som pluppar på kroppen (oftast på ryggen under sadeln), kommer från just proteinet och tycker inte att man nödvändigtvis ska minska på det bara för att hästen har utslag. Det kan ju komma från andra saker också!

min häst fick proteinknutor förra året när skiftade hö...

De ser ut som femkroner ungefär,min fick på halsen vid manen och på sidorna n magen lr vad kan ska säga

Jag är innne på samma funderingar oxå. Om det nu är proteinet i maten, hur f-n klarar hästarna av att gå och beta på sommaren?!?

Min medryttarhäst får pluppar under sadeln under hösten, och de kommer omkring när hästarna kommer in/får gå med täcke/börjar äta mer kraftfoder. Man tror ju lätt att det är kraftfodret som gör det, men jag är lite mer inne på att det är vinterpälsen, täckena och inneståendet som i en fin kombination blir boven... Eller? :confused:

Sv: Proteinutslag

Det finns faktiskt något som heter proteinutslag, har jag hör, min häst fick det förra året för han fick för mycket havre, men det är typ bara som en finne(vet ej hur jag ska förklara he he) då tog jag på alsosprit varje kväll och det försvann efter nån vecka:)

Nej det finns det inte. Varför kan ni inte ta reda på vad det heter ?

Mer passande namn är foderknölar. Men att proteinet är boven stämmer inte. För alla ni som hävdar proteinet, villket protein är det då det handlar om ? Protein är inte 1 sak utan består av 20 olika aminosyror.

Det finns faktiskt något som heter proteinutslag, har jag hör, min häst fick det förra året för han fick för mycket havre, men det är typ bara som en finne(vet ej hur jag ska förklara he he) då tog jag på alsosprit varje kväll och det försvann efter nån vecka:)

Är det inte konstigt att det försvann med ALSOLSPRIT om det nu skulle bero på proteiner?? ;)

Nej, det där knölarna beror knappast på protein, särskilt inte om han skulle fått det av HAVRE som ju är ett energifoder.
Att det kallas för proteinutslag är för att man kanske FÖRR trodde det berodde på proteiner... det sitter kvar i folks munnar. De där knölarna beror väl snarare på nån störning i magen som leder till störning i kroppens största organ = huden.
Störningar i magen kan komma av om man introducerar ett foder för snabbt, ger för mycket spannmål (stärkelse), för lite grovfoder etc etc. Så visst skulle även ett proteinfodermedel kunna orsaka störningarna om man inte är försiktig eller om hästen ifråga är känslig för just det fodret.

Jag vet inte, men en god väns häst fick, vad vi antog var proteinutslag. Hon tog bort lucernpelletsen från foderstaten och då försvann utslagen. Kanske bara var en tillfällighet?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
290
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka