Proteinunderskott?

Shaggy

Trådstartare
Jag har börjat undra om det är för lite protein i betet.
Novan är som en målsökande missil på klöver och andra kvävefixerande växter när vi är ute och går eller rider vilket gör att jag börjar undra över om hon får för lite protein. Hon får som tillskottsfoder idag 0,5 kg lucern hack och 3 hg vetekli för att få upp proteingivan men frågan är räcker det? Hon går på bete på en gammal vall men den är snålt sådd och inte gödslad så det finns väldigt mycket annat än gräs i den, jag ser det snarare som naturbete än vall.

prova med att lägga ut hö i hagen när du släppt ut henne igen.. så hon kan äta av det..
magert bete kan vara ganska förödande för en häst..

Jag har köpt en säck krafft protein idag ska lägga på henne 0,5 kg sån så får jag se vad som händer. Hon behöver säkert mer för idag såg jag att hon har tappat endel muskler på rumpan (sista veckan) och även endel runt manken. Det är inte mycket muskler som försvunnit men det syns om man vet hur hon såg ut förut.

du kan nog inte ta å lägga henne på 500 gram krafftprotein på en gång, tänk på att din häst inte är van vid fodertypen.
börja lite försiktigt istället ö öka på varanna till var tredje dag.

Givetvis ger jag lite i början och ökar sedan :). Det var så skjälvklart för mig att jag inte skrev det men givetvis kunnde det missuppfattas :crazy:.

Jag började fodra mina hästar med KP för ett par veckor sedan och ser redan resultat, och om några veckor ser de förhoppningsvis ut som jag vill ha dem, runda och fina.
Mina får 0,4 kg/dag utöver 2 kg Havre och 0,6 kg Betfor

jo det var det jag mistänkte men man måste ju försäkra sig :)

Sv: Re: Proteinunderskott?

Hur vet man om hästen har proteinunderskott?

Sv: Proteinunderskott?

hästen blir bukig, man tror ofta att den är fet så man ger den kankse ännu mindre mat. Den tappar muskler i överlinjen och pälsen blir ofta inte så fin. Om du misstänker att din häst har proteinbrist kan du börja ge lusern, det är snällt mot hästen och det är protein som inte tas upp så fort. Enklast är om du har en grovfoderanalys och sen räknar ut vilken kvot din häst behöver så kan du följa det andra år nör du har andra värden på grovfodret.
Kom på för en månad sen att min häst hade proteinbrist :crazy:

så här såg han ut för en månad sen:

http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2NDU0MyZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0x

och så här såg han ut när han kom (4 5 månader sen)

http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2Nzg2MCZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0y

Syns ganska tydligt att han tappat muskler, men det är lätt att bli hemmablind :(.

Liknande trådar

Hästvård I förrgår började jag tillskottsfodra Novan med silage eftersom betet börjar bli lite välknapert. Silaget har en TS halt på 65% och...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka