proteintillskott?

KesoNeso

Trådstartare
Hej!

Har börjat misstänka proteinbrist hos en av våra här hemma och efter att ha sökt runt lite i trådarna har jag förstått att lusern är ett bra proteintillskott.
Min fråga är då om det finns något annat än lusern man kan prova, mest för att jag skulle vilja ha lite olika alternativ att titta över innan man experimenterar för mycket.

Tacksam för svar! :)

Sv: proteintillskott?

Det finns massor att prova.

Förutom alla färdigblandade foder med hög proteinhalt (de brukar ofta heta något med breed eller avel, och så finns ju Krafft Protein) så finns till exempel soja, vetegroddar och vetekli.

Att ge lusern är dock ett väldigt skonsamt sätt att få i hästen protein, eftersom det är ett grovfoder.

Om du har en häst som är i överhull kan det dock vara bättre att ge ett foder som innehåller mycket protein och lite energi, t ex Krafft protein.

Tänk också på att räkna på hur mycket du får betala för proteinet. Jag brukar räkna ut vad ett kilo smältbart råprotein kostar med olika fodersorter och jämföra.

Räkneexempel: Lusernhack kostar 5 kr/kg. Det innehåller 105 g smältbart råprotein. Alltså kostar ett kilo smältbar råprotein (1000/105)x5=47,60

Jätte tack för snabbt och utförligt svar :bow: , ska kolla upp dessa olika alternativ och fundera ut vad som är lämpligast i det här fallet.

MVH KesoNeso

Jag har också en fråga som handlar om protein. Jag har en unghäst som står skadad och har boxvila/sjukhage, och alltså inte rör sig, men som har högt proteinbehov. Hon har gått på Mustang Breed, lusern, lite kornkross och mkt hö. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ge henne nu när hon bara står. Hon får betfor för att hålla magen i trim, och en massa lusern.. och massor av hö, men vad ska man ge för att få i henne en massa protein så hon inte tappar allt, utan att hon får för mycket "sprutt" i huvudet/kroppen?

Ja, efter vad jag har kunnat läsa mig till så har jag börjat fundera på om det inte kan vara det.

Hurså?

Får man inte fundera på sådant själv? Alla har väl sina misstankar om vad olika saker kan bero på innan man får bekräftat.

Men vet. kommer ut senare i eftermiddag, om det är det du var bekymrad över? :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31