Proteintillskott?

M

Maxmax

Vårt hö saknar i stortsett all protein. Det är jätte mycket energi och jätte lite protein. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet hur mycket det är av varje. Men jag måste iallafall ge proteintillskott.

Jag undrar vad man ska ge för något?? Och hur mycket ungefär?
Han (en nordis fd travare) kommer att få 8 kg hö, 4 dl betfor, 1 dl alger 2 msk kalk i vinter. Än så länge så får han 1 kg hö och 1 kg halm. Dom går ute hela dagarna från 7.15 till 18 ungefär.

Sv: Proteintillskott?

Svårt att säga när man inte har hö analysen.

Dock skulle jag ta bort betforn.

Det som finns en del att välja mellan iaf:
Lucern
soja (max 1 hg per 100 kg häst)
m.m.

Men om du lägger ut hö analys på buke så finns det jätte många duktiga som kan räkna ut en bra foderstat åt dig.

Jo visst skulle jag kunna ta bort betforen. men han måste ha det för att han får alger. Domm måste blandas ut med något. Jag har en tjej som räknar ut min foderstat åt mig.
Det jag ville veta var vad man kan ge för proteintillskott bara. Vårt hö var så dåligt så om jag skulle ge lusern skulle jag behöva ge så mycket vad jag förstod.

Men tack ändå. :bow:

Kom igen nu alla bukemänniskor!! :bump: :bump: :bump: Någon måste väl ha tips på vad man kan ge för proteintillskott!!!!

Maxmax skrev:
Det jag ville veta var vad man kan ge för proteintillskott bara.
Några förslag:
Krafft protein 330 smrp/kg
Krafft +grön 200 smrp/kg
Krafft lucern 105 smrp/kg
Green Power lucern 76/92/110 smrp/kg
Fibergi SuperG 126 smrp/kg
Linfrökaka 243 smrp/kg
Hippo lin Cubes 235 smrp/kg
Dodson&Hrell Stud Balancer 200 smrp/kg
//marti

Maxmax skrev:
Jo visst skulle jag kunna ta bort betforen. men han måste ha det för att han får alger. Domm måste blandas ut med något. Jag har en tjej som räknar ut min foderstat åt mig.
Det jag ville veta var vad man kan ge för proteintillskott bara. Vårt hö var så dåligt så om jag skulle ge lusern skulle jag behöva ge så mycket vad jag förstod.

Nej du, nu har du missförstått vännen... :smirk:
(till er andra: det är JAG som är den där "tjejen" som räknar ut foderstat till maxmax)

Det hjälper inte hur mycket du än ger av lusern - den innehåller inte tillräckligt mycket protein. OM man ger massor så höjer man samtidigt energin och då förstörs balansen mellan energi och proteinet - dvs KVOTEN.

Till er andra: Höet innehåller 30smbrp och 8.5 MJ. Mineralvärdena finns ej.

Maxmax - det är bara soja, Krafft protein,linfrökaka och B-jäst som innehåller tillräckliga mängder protein för erat hö.

Aj!

Jag försöker lära mig detta med foder, och när du kom med värden så tänkte jag intressant. Vad gör man med ett dåligt hö. Och AJ! kom jag fram till. Inte lätt och lite saker att göra.

Det enda sättet man kunde komma upp i vettiga kvoter utan att ge massa soja var om man hade en stor häst :-)
Men visst 8 kg hö och 3 kg Green-Power Lucerne blev rätt ok. Fick det till ett MJ på 94, 570 SmRp och en kvot på 6,1. Hos oss kostar en 20 kg GP 98 kr så kostnaden för lusernet blir ca 15 kg per dag.

Eftersom jag försöker lära mig så undrar jag hur ni hade gjort med ett sådant här foder?

pewa skrev:
Aj!

Jag försöker lära mig detta med foder, och när du kom med värden så tänkte jag intressant. Vad gör man med ett dåligt hö. Och AJ! kom jag fram till. Inte lätt och lite saker att göra.

Det enda sättet man kunde komma upp i vettiga kvoter utan att ge massa soja var om man hade en stor häst :-)
Men visst 8 kg hö och 3 kg Green-Power Lucerne blev rätt ok. Fick det till ett MJ på 94, 570 SmRp och en kvot på 6,1. Hos oss kostar en 20 kg GP 98 kr så kostnaden för lusernet blir ca 15 kg per dag.

Eftersom jag försöker lära mig så undrar jag hur ni hade gjort med ett sådant här foder?

Okej

För det första - 94MJ till ett kallblod - NEJ! :crazy:
Han ska ligga på max 80-85MJ, helst lite lägre.

Jag vill att han ska få minst 8kg hö för att få tillräckligt med grovfoder. Till detta räknade jag till 0.8kg linfrökaka och det fungerade bra. Kvoten låg på ca 6.0 (kommer ej ihåg exakt).

Det skulle kunna fungera med typ 3-500gram soja istället men maxmax är halvfodervärd på hästen och ägaren vägrar ge soja av nån anledning. Hon vill inte ge linfrökaka heller nu! :confused: Hon är totalt okunnig om detta och vill inte ens lära sig... :mad: . Hon tror att alla sånna där tillskott är nån slags hokuspokus som är onödiga... Suck.
Jag känner båda personerna och VET hur jobbigt maxmax har det.
Ägaren är totalt hopplös!
Därför undrar maxmax om det finns nåt annat hon skulle kunna föreslå... men tyvärr spelar det nog ingen roll för ägaren förstår inte att man SKA ge proteintillskott när höet är så dåligt.

Usch vad jobbigt det är inte kul,
vi hade grymt dåligt hö för ett par år seddan, så där gav jag krafft protein, krafft + grön har jag för mig å vetekli. Det är inte så roligt krafft pörotein är ju förgrymat dyrt å soja får man inte ge mer än 100 gram till 100 kg häst så det blir ju jobbigt på så viss.
Vi har ju kannon värden i år så jag slipper ge mycket krafftfoder, mest lite skramel i krubban å tillskot som min får där nu :D

Jobbigt när folk inte förstår att hästen måste ligga på en bra kvot för att bygga muskler, behålla muskler och för att vara så trevlig som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

milly skrev:
Okej

För det första - 94MJ till ett kallblod - NEJ! :crazy:
Han ska ligga på max 80-85MJ, helst lite lägre.

Jag vill att han ska få minst 8kg hö för att få tillräckligt med grovfoder. Till detta räknade jag till 0.8kg linfrökaka och det fungerade bra. Kvoten låg på ca 6.0 (kommer ej ihåg exakt).

Tja. Jag har fått hamna på 130 MJ (kvot 7,3) för att mitt lilla halvblod skall ta sig i vikt, så 94 kändes rätt ok :crazy:
Nu börjar hon bli fin, kanske man kan sänka något. Men så blir det kallare snart också...

Om man skall ha minst 8 kg och max 80 Mj så skiter det sig redan där. 8 kg ger ju 70 Mj och en kvot på 3,4. Lusern räknas väl också som grovfoder så att minska 1 kg hö till förmån för detta underlättar väl, eller? Eller minska 2 och ge halm för att få grovfodermängden.

Fast om ägaren inte förstår problemet så förstår jag att det blir svårt. Ge henne lite litteratur i ämnet att läsa. Antgaligen lär hon märka resultatet av det sneda höt senare under vinter.

Senast ändrad:

pewa skrev:
Tja. Jag har fått hamna på 130 MJ (kvot 7,3) för att mitt lilla halvblod skall ta sig i vikt, så 94 kändes rätt ok :crazy:
Nu börjar hon bli fin, kanske man kan sänka något. Men så blir det kallare snart också...

Om man skall ha minst 8 kg och max 80 Mj så skiter det sig redan där. 8 kg ger ju 70 Mj och en kvot på 3,4. Lusern räknas väl också som grovfoder så att minska 1 kg hö till förmån för detta underlättar väl, eller? Eller minska 2 och ge halm för att få grovfodermängden.

Fast om ägaren inte förstår problemet så förstår jag att det blir svårt. Ge henne lite litteratur i ämnet att läsa. Antgaligen lär hon märka resultatet av det sneda höt senare under vinter.

Vi har försökt!! Men hon tar inte till sig nånting och verkar inte orka engagera sig. Vi fattar inte varför hon överhuvdtaget skaffade sig en häst (hennes första) för hon verkar tycka att allt är så himla JOBBIGT och krångligt. Hon har erkänt för maxmax att det inte alls blev som hon hade tänkt sig... därför delar hon hästen nu med maxmax...
Ägaren vet inte ens hur man blötlägger betfor!! Hon vet nog inte ens vad det ÄR för nånting. :crazy: Stallägaren har hjälpt henne sen hon köpte hästen, själv mockar hon bara och rider en gång i månaden typ. :confused:

Jag tror att jag fick det till 84MJ och en kvot på 6.0 när jg räknade med 8kg hö och 0.8kg linfrökaka. Tänkte att det är bättre att han får ordentligt med grovfoder än att man ska hänga upp sig FÖR mycket på energimängden...
Han är lättfödd och rids LITE.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 379
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar