Proteintillskott till lättfödd shettis?

Suskiv

Trådstartare
Eftersom mitt hösilgae är så proteinfattigt (kvot 4.2 resp 3.5 beroende på vall) så behöver jag ge proteintillskott till shettisen. Men vad ska man ge som inte innehåller en massa energi också. Jag har redan fått byta ut delar av hösilaget mot halm i foderstaten för att få i honom tillräckligt med grovfoder utan att ge honom extremt för mycket energi.

Krafft Muskel, sojamjöl eller potatisprotein har som sagt en hög protein/energikvot. Jag har själv använt Krafft muskel och/eller sojamjöl med gott resultat på lättfödda hästar där jag behövt få in mer protein till minimalt med energi i foderstaten. Potatisprotein har jag hört gott om men aldrig använt själv, har varit svårt att få tag på här.

Jag har gett potatisprotein till mina, det krävs inte så mycket för det ska bli tillräckligt med protein. Jag har blandat det med lite spedibeet. :) annars innehåller ju soja mycket protein om du inte vill ge krafft muskel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 584
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 121
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama