Proteinrikt kraftfoder.

eldione

Trådstartare
Dåligt proteinvärde på höet :(
Jag ska räkna ut foderstat till min häst och vill gärna att det ska bli lite volym så det inte är uppätet efter två tuggor.
Jag behöver tips på kraftfoder med mycket protein i och helst med lågt energivärde.
Jag vill kunna köpa det ganska lokalt och inte till överpris. Finns det mer saker än Soja, Krafft Protein, vetekli och Green Power Lucerne? Det är dom jag hittat som innehåller mest smb/mj...
Om ni vet något bra så skriv gärna också om det är något speciellt man ska tänka på när man fodrar med det.

Sv: Proteinrikt kraftfoder.

Jag tycker Kra**t Pluss Grön är ett väldigt bra foder när man har låg smrp/MJ-kvot i höet. Ger det själv tillsammans med soja till min häst.

mvh Jessica

eldione skrev:
Dåligt proteinvärde på höet :(
Jag ska räkna ut foderstat till min häst och vill gärna att det ska bli lite volym så det inte är uppätet efter två tuggor.
Jag behöver tips på kraftfoder med mycket protein i och helst med lågt energivärde.
Jag vill kunna köpa det ganska lokalt och inte till överpris. Finns det mer saker än Soja, Krafft Protein, vetekli och Green Power Lucerne? Det är dom jag hittat som innehåller mest smb/mj...
Om ni vet något bra så skriv gärna också om det är något speciellt man ska tänka på när man fodrar med det.

Till min lilla knuta gav jag en blandning av soja och Krafft Protein, av det får man mycket protein utan att man behöver ge så stora mängder.

KP är ju dock dyrt.

Oj, såg att det blev lite fel det jag skrev, jag vill alltså att det ska bli ganska mycket volym.

Eggersmann har ett par kraftfoder med högt proteinvärde, bra foder som också ser och luktar väldigt smakligt!
Ett som heter High Energi 94 g smb, rp och 15,7 MJ /kg
det är den som ligger högst men vill du ha några andra tips kan jag ge dig de... ligger kanske ganska högt i pris... har inte en aning om vad färdiga foder ligger på men jag är supernöjd med detta. En 20 kg säck ligger på ca: 180 kr.

Mustang Protein+ har jag gett. Det innehåller 10 MJ och 130 smb. En säck på 25 kg kostar 136 kr i min butik. Det behövs lite mer foder för att få upp proteinet, nackdelen är ju då att man kanske får för mycket MJ istället. Jag fodrar hellre med Protein+ än med Kraffts dyra produkter om det inte är så att jag MÅSTE ha ett koncentrerat foder.

Jag ger Hippo Alfa. Det innehålller 10,8 MJ och 135 smrp. Linfrökaka innehåller mkt protein, runt ca 250 smrp. Proteinet i linfrökaka är dock inte så lämpat för unghästar samt dräktiga/digivande ston.

Dynavena Active 100 innehåller 91 % Smb råprotein och 12,5 MJ.

Jaha okej :p
Lusernhack blandat med soja? Lusernhack blandat med Krafft Groov/Mustang Protein+/Hippo Alfa?
Lusernhack är ju proteinrikt och ger stor volym.

Det blir nog soja, lucern, vetekli och betfor. Jag har lyckats få fungerande foderstat på det så jag testar.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 552
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama