proteinrika foder

Min dam är i behov av ett foder med mkt protein men inte fullt så mkt mj...har funderingar på att blanda ut ett müsli-foder med kvarnbys lucernpellets så frågan är vilket som är mest prisvärt? Kvarnbys har ju 150 smrp och 8 mj så det kanske kvittar vilket foder man blandar det med? För tar man ½kg lucern så är det 75g smrp och 4mj och sen då t.ex ½kg av Hippo Bas Müsli 40 smrp 5,5mj blir det ett foder me kilovärdena 115g smrp och 9,5 mj vilket känns som rätt bra värden.

Någon som följde med i mitt spåneri och kanske har några andra förslag? Hon kommer att få gå på ca 200g betfor till detta också för att få i henne salt och diverse mineraler.

Tacksam för lite fler idéer eller t.ex om någon har bättre förslag.

:bow:
 
Sv: proteinrika foder

Behöver du ge något mer än grovfoder, lucern, betfor och salt? Det är ju inte säkert att du behöver ge några mineraler ytterligare. Har du räknat? Fosfor kanske blir lågt, då kanske man kan tillsätta fosforbalans bara.

Var för vill du blanda med müsli?

Kraffts gröna müsli innehåller 135 gram smb och 11 MJ, det kanske kan vara något om du vill ha mycket protein i muslin.
 
Sv: proteinrika foder

Du skriver i första inlägget att hon inte behöver så mycket MJ=energi? Nu ska hon ha mera?
 
Sv: proteinrika foder

ja hon behöver inga överdrivna mängder nej, men behöver dock mer än vad hon får av enbart, betfor,hösilage och lucern. Hon fungerar inte optimalt på detta. Inte heller Lucernpellets,betfor,kornkross,hösilage och därför vill jag testa ngt annat och se om det blir en bättre balans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 283
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Kompisen har idag fått reda på att hösilaget de har i stallet innehåller väldigt dåligt med SMRP, det har en kvot på 3,3. Nu har de...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 112
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp