Proteinöverskott?

Sv: Proteinöverskott?

Ett protein överskott från grovfoder är inte farligt, men det är inte bra om de får överskottet via kraftfoder

KL
Säg till om jag har fel, men "omvandlas" inte överskottsproteinet till energi?
I så fall blir hästen fetare. ;)

KL
Säg till om jag har fel, men "omvandlas" inte överskottsproteinet till energi?
I så fall blir hästen fetare. ;)

En del av proteinet omvandlas till energi. Men det energiinnehållet finns redan med i analysen. Så om du har räknat ut ett lagom energivärde och hamnar i överskott på proteiner så har i alla fall jag förstått det som att det inte blir en massa extra energi av detta. Det beror, än en gång som jag tror, på att det går åt en hel del energi att omvandla proteinerna antingen till muskler, enzymer eller annat eller då till att göra sig av med kvävet via urinen.

Men detta gäller bara proteiner från grovfoder så som ngn annan redan har skrivit. Proteinöverskott från kraftfoder ska man akta sig för.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka