Proteinöverskott?!

L

Linn3a

Proteinöverskott?!

--------------------------------------------------------------------------------

Vad kan bli följderna av att en häst får överskott av protein i fodret?

Vår häst tappade i vikt och vi ökade på fodret, Kraft och Lusernpellets. Nu är hon i gott hull men har fått oerhört mycket energi. En i stallet sa att den protein som inte kroppen tar upp omvandlas till energi... Stämmer detta? Vi ger henne inte någon havre då hon blir överenergisk.

"rådvill"

Sv: Proteinöverskott?!

Det stämmer. Vilken typ av Krafft ger ni henne? Det är ju olika energihalt i de olika typerna. Grund och grov har lägre halt än exempelvis sport.

Det är en d-ponny och hennes foderstat/dag är 3 kg Grov och 3 kg Lusernpellets samt 8 kg hö.

Det finns ingen möjlighet att öka grovfodret istället för kraftfodret? För mycket protein kan leda till korsförlamning.

Går säkert. Vi laborerar lite just nu känner jag eftersom vi behövde få upp henne i hull samtidigt som vi fick ta bort havren. Har du ngt förslag på hur förändringen skulle kunna göras?

Hur hårt rids hon i dagsläget? Instinktivt skulle jag vilja säja ta bort 2 kg krafft och lägg på 2 kg hö istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV