Proteinöverskott??

G

Gulgumma

Är det någon därute som är insatt i vilka proteinnivåer som kan vara skadliga?

Har en lättfödd kallblodskorsning på ca 500 kg. Årets höskörd är hyfsad med energi på 7,7 MJ och smrp 54,2. Hästen jobbas ca en timme dagligen, fodras m 6 kg hö, 1,5 kg havre och 0,5 kg betfor. Håller bra form hittills men jag är orolig att höets proteinhalt är för hög för henne. Enligt foderstatsprogrammet 'HIppocampus' på SLUs hemsida fås ett proteinöverskott m denna foderstat - dock ingen kommentar om att det skulle vara skadligt. Vissa tränare har däremot påpekat för mig att hästens gallor kan beror på proteinöverskott....det kanske inte är farligt iofs...Egentligen vill jag ge ytterligare 1 kg hö men då blir det än mera protein....

Sv: Proteinöverskott??

Prova med 7-8 kg hö och bara ett kilo havre och kanske även mindre betfor då? :idea: Min arabkorsning på 450 kg äter 1/2 kg korn och 8 kg hö, och rids ca 45min - 1 h/ dag, samt håller på att ridas igång efter att ha vilat hela sommaren...det blev en lagom foderstat åt honom, enligt samma program :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inget svar på din fråga men jag tycker att det låter lite med 6 kg hö. Kan du inte ge någon form av halm (om h*n inte står på halm) så att det iaf blir lite mer grovfoder? I vintras fick min nordsvensk ca 8 kg hö och 3 kg havrehalm (han är visserligen tungviktare, väger ca 750-800kg). Hade jätte svårt att få ihop foderstat åt honom då höt hade 7,4MJ i energi och 64g smb rp, förstår ditt dilemma. Vi gav Fibergi, olja och betfor åt våra, det stämde bäst med höt.

Någon annan som har koll på det här med proteinöverskott??
Har för mig att så länge energin är uppfylld så klarar hästen ett ganska stort proteinöverskott, rätt eller fel?

Senast ändrad:

Vad jag har förstått så är hästen bättre rustad att klara ett underskott på protein än ett överskott. Ett proteinöverskott pga att grovfodret har mycket protein är dock (oftast) inte skadligt, i betesgräs kan kvoten vara mycket hög...

Om du vill ha mindre protein så förstår jag inte varför du ger så mkt havre som innehåller mer protein än höet. Jag hade gett:

7 kg hö
0,8 kg betfor
0,1 dl olja
+ mineraler

eller

7 kg hö
0,5 kg betfor
0,4 kg Krafft Ponny
0,1 dl olja
+ mineraler

Dessa förslag ger båda en kvot på runt 6,4 och nästan samma MJ, din nuvarande foderstat en kvot på runt 7, du kan då dessutom ge mer hö. :)

Med ett sånt hö skulle jag absolut inte ge kraftfoder! Du har en kvot på ca 7 i höt vilket är helt ok. Ger du havre så ÖKAR du kvoten. Ge mer hö istället och skippa havren. Du behöver inte fibbla med olja och liknande, låt hästen äta ordentligt med grovfoder istället.

Jo, men hon skrev ju att hästen lätt fick gallor, kanske p g a proteinöverskott. Har själv en häst som reagerar på mkt protein och får gallor oavsett om proteinet kommer från grovfodret. Han måste därför stå på en låg kvot (6) för att slippa detta.

Coffeaclub skrev:
Jo, men hon skrev ju att hästen lätt fick gallor, kanske p g a proteinöverskott. Har själv en häst som reagerar på mkt protein och får gallor oavsett om proteinet kommer från grovfodret. Han måste därför stå på en låg kvot (6) för att slippa detta.

Det kan ju vara läge att börja med att ta bort sånt som lätt orsakar gallor, som stärkelserikt foder = havre. Funkar det inte att han går på bara hö för att det blir för mycket så är det kanske något att klura på att börja kladda med olja och annat, men jag har hittills inte träffat någon häst som fått gallor och dålig mage av att gå på enbart grovfoder, även om det är kraftigt.

När jag köpte pållan var hon rätt fet; har bantats ned 80 kg på ett år (två år sedan) och har nu lagomt hull. På den tiden fick hon minimalt med kraftfoder mest för att inte bråka m grannarna när de fick sitt.

Jag kan absolut tänka mig mer grovfoder och dra ned på kraftfoder (det ät ju även mer ekonomiskt). Men då kommer man in på en annan fråga - jag vill inte att hon slöar till. Här vet jag att en mängd åsikter finns. Min dressyrtränare fick krupp när hon hörde så lite kraftfoder pållan fick förut (typ 0,5 kg totalt/dygn) och sa att det nog var därför hon var så trög. Vem ska man tro på? Det är efter det som jag ökat upp kraftfodermängden (givetvis med variation efter årstid/arbete) och hästen har inte blivit tjockare.

Krafft ponny har en mkt lämpligare mängd smrp för oss.......men jag grunnade på om proteinöverksottet ö h innebär någon fara - för i så fall är ju havre bra mkt billigare.............

hey stopp, du tänker HELT FEL!
höet ges som bas, havren ska inte vara basen!

ge mer av höet (8 kg) och komplettera med kraftfoder med låg kvot, ex 0,5 kg betfor och 1,5 kg krafft ponny..

höet har en kvot på 7
havren har en kvot på 8,9
betfor har en kvot på 4,8
K ponny har en kvot på 5,2
så om du istället för havre använder kponny istället för havren så sänker du proteinkvoten..

Magdalena skrev:
jag har hittills inte träffat någon häst som fått gallor och dålig mage av att gå på enbart grovfoder, även om det är kraftigt.

Nä, det hade inte jag heller förrän jag köpte min pålle.

Naturligtvis är ju det bästa att bara ge grovfoder, men om hästen ändå får gallor så får man ju på nåt sätt dra ner på proteinet, även om det innebär att man får ge lite olja och kraftfoder. De förslagen jag skrev var ju under förutsättning av att proteinet i grovfodret var problemet, men där var jag kanske lite otydlig. ;)

Jag vet väl att grovfodret är basen, tro inget annat. :mad:

(Iofs har stallchefen hos oss sin stackars häst (600 kg halvblod) på 3 kg hö..........och mängder av havre.............inget bete...........)

Det är ju proteinhalten i höet i komb m kraftfoderval jag funderar på.
Vad är det för 'kvot' ni anger? Jag har tittat på mängden smrp vid beräkningarna.

Kvoten som anges är proteinet i förhållande till energin dvs smrp/MJ

varför tvekade du då över att ge mer hö? när du redan ger alldeles för lite hö..

Ja, man 'smittas' väl lite av övriga hästägare och tänker på att hästen (innan jag köpte henne) bara fick 5 kg hö dagligen (& 2 kg Krafft Grund)!!!

Grannhästarna är åtm 100 kg tyngre och heller inte lättfödda som min tjej och får 6 kg/dygn vardera.................

I en idealvärld skulle hästen ha fri tillgång till grovfoder...men då är hon snabbt tillbaka på en övervikt (är som en ponny på det sättet)...hon älskar mat :love:

Oj då, din stallchef begår ett brott. Minimigivan är 100%ts / 100 kg häst och dygn...Det blir ca 1.15kg vanligt hö/100kg häst och dygn.

Din stallchefs häst ska alltså ha MINST 1.15kg hö x 6 / dygn. Det blir ca 6.9 kg hö / dygn. Det är alltså MINIMIgivan av grovfoder. Allt under det anses som djurplågeri och ska anmälas.
Den rekommenderade givan är ca 1.5-2 kg hö/100kg häst och dygn.

Undantaget är om hästen får halm också. Får den det?

Jag skulle iaf gett 8-10 kg hö och om det nödvändigtvis ska till lite kraftfoder så är betfor det bästa komplementet pga lågt proteininnehåll. Varför inte testa att ta bort havren i en månad eller två och kolla om gallorna försvinner?

Det är ju energi i höt precis som i havren och det kan hända att innan du höjde havren så orkade inte hästen pga att den fick för lite energi? 1 kg havre är ungefär lika med 1-1,5 kg hö så byter du ut det så bör hästen inte bli tröttare än tidigare. Ju mer grovfoder desto gladare häst. :)

Gulgumma skrev:
Ja, man 'smittas' väl lite av övriga hästägare och tänker på att hästen (innan jag köpte henne) bara fick 5 kg hö dagligen (& 2 kg Krafft Grund)!!!

Grannhästarna är åtm 100 kg tyngre och heller inte lättfödda som min tjej och får 6 kg/dygn vardera.................

I en idealvärld skulle hästen ha fri tillgång till grovfoder...men då är hon snabbt tillbaka på en övervikt (är som en ponny på det sättet)...hon älskar mat :love:
mm men 8-10 kg hö blir nog bra för din häst, och att byta ut havren till krafft ponny så kommer det att bli bra..

för iom att din häst är lättfödd så bör man inte låta smbrp/mj-kvoten vara hög även om det bara kommer från grovfodret..

hoppas att det går bra med hästen :)

Han har fått 2-3 kg halm fram till för några veckor sedan.
Men visst är det en märklig foderstat?

Liknande trådar

Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 425
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 600
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama