Proteinöverskott på 70%!?!

S

sorbifolia

Har läst att dom flesta menar för mycket protein inte är skadligt om det kommer från grovfodret, men vad om det kommer upp i 60-70% för mycket, och en totalmängd på över 600g smrp?!? (Till en relativt lättfödd häst på ca. 475kg i lätt träning...)
Borde inte detta kunne ge negativa konsekvenser?

Jag har sökt i massa gamla trådar, och sett att någon sa ett proteinöverskott på över 30% kunne göra hästarna trötta och slöa, samt att för mycket protein är belastande för njurene och att dom behöver mer vätska. Någon som vet mer om detta??

Saken är att jag ska flytta min häst till ett nytt stall 1. januari, och där har dom ett hö med värdena:
8,5 MJ/kg TS
115 smrp/kg TS
vilket ger en kvot på ca. 13,5(!)

Har trixat och mixat med foderstaten, forsökt byta ut 3-4 kg av höet med halm och även lägga till betfòr, men har jättesvårt att få ihop energibehovet utan ett gigantisk proteinöverskott...

Sv: Proteinöverskott på 70%!?!

Kan bara säga att - det höet hade jag behövt..... Jag fodrar också med för mycket protein enligt foderstatsprogrammet - men jag anser att mina hästar behöver det. Får de protein enligt foderstaten så ser de inte kloka ut. (Bukiga och raggiga) Nu, med ett rejält överskott är de mycket finare. Och piggare ska kanske tilläggas. Men jag tror inte överskottet låg på 70% iof.... Tror det var runt 40%.

Det var visst 55% för mycket protein... men min häst är jättefin
på den här foderstaten. Kan absolut inte ha mindre.

Har använt ett liknande hö till ett kallblod. Hon såg ut som en rund miljon. Fin i humöret, fin i kroppen. Välmående och väldigt, väldigt välmående. Fasade in det försiktigt, hon stod förresten på det i två år, så jag kunde följa upp det hela en smula.

Inga problem med knutor, men pälsen blev betydligt finare än när hon kom.

Jag är ingen expert, men när min häst för några år sedan fick ett hö i stil med ditt ("ko-hö) så blev hon gallig och kissade mycket mer och kisset STANK verkligen. Sedan stod hon inte på den foderstaten såpass länge att jag hann märka av några fler konsekvenser, men som jag förstått kräver det energi att bryta ner proteinet och blir det ett alldeles för enormt stort överskott kan hästen bli smal och orkeslös, pga av att för mkt energi går åt.

Jag undrar också över vilka effekter det kan bli av för högt protein. Mitt hösilage har 7 MJ/kg FODER och 114 g smrp/kg FODER, alltså kvot på 16 :eek:

Sådana värden är ju ungefär vad det kan vara i försommarbetet. Ingen är väl rädd att hästen skall bli förgiftad av det? HH

Inte förgiftad, men man skulle väl inte vilja ha hästen på försommarbete hela året, precis... Inte jag, i alla fall! ;)

Varför inte? Det hade väl varit jättebra!! :idea: Inte en enda häst som behöver en massa kraftfoder, ALLA klarar sig på det nästan gratis gräset! :D

Nej inte förgiftat men hur ska man t.ex. kunna banta en häst med sådan hösilage? Inte bantar man häst på försommarbete.

Jag är rädd för sådan hög kvot i allra högsta grad. Det är ett mindre helvete hela somrarna, får alltid välja mellan pest eller kolera så här långt och jag skulle nog vilja se det som en mindre förgiftning iaf. i mitt fall och andra med jag sett genom åren. Förgiftning kanske är att ta i men väl ettt kraftigt överskott som inte är bra.

Seifur: Min häst blir paj i musklerna, de blir hårda, stumma och deformerade lite här och där i kroppen. Han får stora gallor runt om av varierad hårdhet beroende på hur mycket han stoppar i sig runt om som inte försvinner försen hösten kommer och värdet går ner. Har varit likadant nu i tre års tid och kommer troligen alltid att vara.

Han reagerar lika dant vintertid så fort kvoten kommer över 6.

Så jag gillar vare sig höga kvoter eller sommarens beten.

Andra hästar jag sett med för hög kvot fast det är mest vintertid är avmagring och stelheter i kroppen med rörelsestörningar. Kan ha med kombinationen bra grovfoder OCH kraftfoder som igentligen inte behövs.

Senast ändrad:

Visst, jag kan täcka min hästs energibehov enbart genom 9 kg hö/dygn, vilket skulle gå utmärkt, men då får jag ett proteinöverskott på över 130% (totalt 877g/dygn!!!) och hur i hela friden kan det vara bra?!!?
Om det vore ett avelssto eller en unghäst håller jag med att det skulle vara ett jättebra hö, men nog inte till en gott vuxen häst som rids enbart 3-4 dar i veckan och även har lite känsliga njurar... :crazy:

Nej inte förgiftat men hur ska man t.ex. kunna banta en häst med sådan hösilage? Inte bantar man häst på försommarbete.

Men det är ett överskott av energi som gör hästen fet, överskottet från protein omvandlas visserligen till Mj men det kostar i gengäld för kroppen att göra så. Jag öpplever snarare tvärtom, mina hästar har blivit ganska slimmade av en proteinrikt grovfoder men nackdelen kan bli att hästen kissar mycket. Det undrar jag däremot om det kan vara skadligt, du får gärna svara på det HH.

Vi har i Skandinavien förhållandevis proteinfattigt grovfoder. Det som vi tycker är ett högt värde är medel i många andra länder. Värden som 40 gram SMRP finns inte ens med i tankarna för foderprogramskapare i Holland t ex.

I åter andra länder växer gräset nästan 12 månader om året och beten och skördar är proteinrika en stor del av tiden om de skötts väl.
I vissa delar av världen lever hästarna uteslutande på lusern.

Så nej, jag kan inte tycka att värdena i tråden skulle kunna vara onyttiga på ngt sätt för friska hästar. Däremot skall ju både människor och djur som har fel på njurarna ha en proteinrestriktion.

Dock är ett grovfoder med högt proteinvärde och lågt energivärde ett dåligt gödmedel fär en svårfödd häst. Proteinets energi är ju inräknat i det totala energivärdet och eftersom det som Boj säger kostar litet mer att göra fett av protein jämfört med att göra fett av fett eller socker så tjocknar hästen mindre än av ett hö med lägre protein men samma MJ.

Omvänt, för en häst som ska prestera mycket är det dumt att ge onödigt stora proteingivor. Just för att det är mindre effektiv energi, det går åt litet mer salt och lite mer vatten att processa proteinet jämfört med fibrer och fett. Salt och vatten behöver kapplöpningshästen hushålla med. HH

Om man nu har en fet fritidshäst som är väldigt lättfödd och ska väga 350 kg normalt men är nu 400 kg, ska man då lägga hästen på rätt energibehov (ca. 37 MJ för bantning utan motion enligt hippocampus) med hösilaget (och ev. halm) och inte bry sig om proteinet eller hur gör man bäst? Ska/Behöver man ge betfor med sånt hösilage?

Du skall tänka så här _ vilket proteinbehov har min häst, hur får jag ihop det med minsta möjliga energimängd? Då är ju ett proteinrikt grovfoder med lågt energivärde det ideala. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.