Proteinöverkänslighet..

Tussilago

Trådstartare
Min häst har exsem, o jag tror att det det är (delvis iaf) proteinrelaterat, dvs att hon är känslig för protein. Hästen är ett sto på två år av rasen Shire. Så frågan är, hur föder man upp en så stor häst på lågproteinfoderstat? Elller kan sorts protein fungera iaf? El ska man låta henne ha klåda bara för att få henne att växa bra? känns ju inte så kul.. Så, tips, hur kan man göra?

Sv: Proteinöverkänslighet..

Varför tror du att det är proteinet?
Vissa sorters protein kan hästarna vara känsligare för än andra.
Men utan tillräckligt med protein så kan du inte föda upp en häst.
Protein i grovfodret kan vara lättare känsliga hästar en tex soja.

Vad har du provat?

Om en växande häst får för lite protein blir den förkrympt. Men du behöver inte oroa dig för man kan inte vara proteinallergisk. Då skulle man inte överleva eftersom kroppen till stor del är bygd av protein i form av aminosyror.

Sommareksem, med klåda oftast i mankam och svansrot men ibland på hela kroppen, är däremot vanligt hos Shire – är det inte det hästen har? Det är allergi mot knott o mygg.

Sen kan en häst förståss vara allergisk mot ngt särskilt fodermedel t ex soja eller lusern eller korn osv. Då får man prova sig fram och lägga till ett fodermedel i taget.

Men jag sätter en slant på att det är sommareksem. I så fall går det över till vintern och fram till dess får du skydda hästen mot insekter. HH

Hon är svenskfödd, skabb är jag 90% säker på att hon inte har. Borde ha märkt det efter 1,5 år tyckr jag. Hon har klåda året runt. Har läst en del om eksem o det står att de kan vara överkänsliga mot protein.
Anledningen till att jag tror det är att jag började stödutfodra henne med krafft. Märkte nästan omedelbart att hon började klia väldigt mkt mer, enbart på kroppen, ej man o svans. Har nu testat att inte ge Krafft, o hon har genast slutat att klia. Kroppen kliar hon året runt, man o svans sommarhalvåret. Så visst hon har sommareksem oxå, men jag tror att en del av sommareksemet är proteinrelaterat vilket visst inte är helt ovanligt.. Eller är det helt enkelt fodret som inte är bra för henne?

En häst med sommareksem kan förståss vara allergisk mot något som finns på vintern också.

Inte osannolikt att den kan reagera på ngt i ett foder. Men den kan inte vara proteinöverkänslig i allmänhet. Jag vet att det cirkulerar en sådan uppfattning men den är fel, lika fel som den andra cirkulerande vanföreställningen – att sommareksem är sockeröverkänslighet.

Du får ge rena tillskottsfoder så du kan se vad den reagerar på lättare. Nu vet jag inte vilket kraft du har haft men några fodermedel som hästar kan vara allergiska mot är faktiskt rätt lika vad folk kan reagera på-soja, potatis, ibl ngt spannmål som korn, lusern t ex. HH

När du skriver Krafft, menar du då kraftfoder eller foder av det märket?

Om du menar Kraffts foder så är de ju sammansatta av en hel massa saker, så då kan det vara precis vad som helst hon reagerar på.

För att utesluta proteinallergi (som iofs jaghåller med HH om att det inte finns som sådan) men för din egen skull så prova att ge henne lucern. Det innehåller ganska mycket protein men är skonsamt och bara ett fodermedel (eller möjligen två om du väljer en sort med melass i).

Fotskabb kan fö ge en massa diffusa symptom som manklining och kroppsklining och behöver inte alls visa sig på benen tyvärr. Men det är vanligast på importerade hästar av typ shire och tinker.

Jag menade Krafft Groov.. Har enligt "shiremänniskor" fått tipset att fodra med det, då jag ska undvika kolhydrater o spannmål till henne pga kliandet mm. Slutade ge henne det för ett par dar sen, o hon har inte kliat kroppen en gång sen dess, detta från att klia varje dag, så nåt är det ju med det hon inte gillar.
Vad blir kvar då? Lusern...? Har gett henne lite av det, men bara två nävar typ.

Finns det tester man kan göra på hästar för att finna vad de är känsliga mot? Typ som man kan göra på människa? En kompis hade sin häst hos vet. pga diarre, o han sade att man absolut inte ska hålla på o exprementera själv, att det är mkt påfrestande för hästen. Så det känns ju inte så kul o hålla på o testa sig fram. Dyrt oxå o köpa en massa olika foder bara för att testa nån vecka om det fungerar..

Tussilago skrev:
Jag menade Krafft Groov.. Har enligt "shiremänniskor" fått tipset att fodra med det, då jag ska undvika kolhydrater o spannmål till henne pga kliandet mm.
..

Dina vänners råd att ge KRAFFT Groov för att slippa spannmål är lite märkligt eftersom fodret innehåller 65% spannmål!

Varför inte testa med ökande mängder lusern itillägg tillhöet när du nu skaffat det. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 794
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka