Proteinlågt kraftfoder

S

search

Jag har precis köpt mig en pre och fick höra att pre inte ska ha för proteinriktfoder. Då undrar jag vad som är bäst. Någon som vet? Säg gärna olika fodersorter.:)

Sv: Proteinlågt kraftfoder

Se till att skaffa ett normalt, svenskt hö så får du kanke lagom proteinvärde på köpet.;)

Frågan är ju om det är meningen att rasen mår bra av brist på protein, eller om de mår dåligt av överskott...

För övrigt är jag skeptisk till generaliseringar angående vissa rasers närinsbehov. Allt är individuellt!:cool:

Se till att skaffa ett normalt, svenskt hö så får du kanke lagom proteinvärde på köpet.;)

Frågan är ju om det är meningen att rasen mår bra av brist på protein, eller om de mår dåligt av överskott...

För övrigt är jag skeptisk till generaliseringar angående vissa rasers närinsbehov. Allt är individuellt!:cool:

Jag har alltid ansett det också därför blev jag lite fundersam när jag hörde om det här.

De kan ju vara känsliga för ÖVERSKOTT men de ska ju också ha sitt proteinbehov tillgodosett precis som alla andra raser.
Du ska se till att han får LAGOM med protein! Dvs att han får precis så mycket han behöver. Generellt sett har hästar av alla raser (även ponnyer) ett proteinbehov på 6gram per MJ.
Och detta kan du bara göra genom att analysera det grovfoder du ska ge honom och därefter räkna ut vad för kraftfoder han ev. behöver. Det kan vara så att han i sjävla verket då behöver ett PROTEINFODERMEDEL! Annars riskerar du att han får proteinbrist efter ett antal månader vilket kommer att leda till tappade muskler och kanske även hull...

Kort sagt: Vill du att han ska få RÄTT FODER så skaffar du analys på grovfodret (om det inte redan finns) och ber någon som kan detta hjälpa dig att räkna ut vad och hur mycket han behöver. (jag ställer upp om du PM:ar mig!)

De kan ju vara känsliga för ÖVERSKOTT men de ska ju också ha sitt proteinbehov tillgodosett precis som alla andra raser.
Du ska se till att han får LAGOM med protein! Dvs att han får precis så mycket han behöver. Generellt sett har hästar av alla raser (även ponnyer) ett proteinbehov på 6gram per MJ.
Och detta kan du bara göra genom att analysera det grovfoder du ska ge honom och därefter räkna ut vad för kraftfoder han ev. behöver. Det kan vara så att han i sjävla verket då behöver ett PROTEINFODERMEDEL! Annars riskerar du att han får proteinbrist efter ett antal månader vilket kommer att leda till tappade muskler och kanske även hull...

Kort sagt: Vill du att han ska få RÄTT FODER så skaffar du analys på grovfodret (om det inte redan finns) och ber någon som kan detta hjälpa dig att räkna ut vad och hur mycket han behöver. (jag ställer upp om du PM:ar mig!)

Jag ska helt klart göra en sådan analys och sen pm-a jag dig jättegärna.

Ja, mycket ska man få höra innan öronen ramlar av...:confused:

Bra att du ifrågasatte! :bow:

Lycka till!:p

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31