Proteinknölen som inte är proteinknöl men vad är det då?

allahemma

Trådstartare
En av stallets hästar får ofta små hårda knölar, oftast där sadeln ligger men det kan också dyka upp någon enstaka på andra ställen. Hästen verkar inte det minsta bekymrad över dessa. Jag tror inte riktigt på proteinknölar, överskott på protein är dessutom ovanligt.....men vad beror det då på? Har funderat om värme påverkar, då det verkar vara fler på vintern när täckena är på. Dock är hästen känslig för korsförlamning och måste hållas varm. Har plockat bort den lilla mängd sojaprotein som den ätit men inte märkt ngn skillnad än....
Någon som haft liknande och blivit av med dem?
 
Vet en häst som fick sådana knölar av hösilage, när hästen fick enbart torrhö försvann knölarna omedelbart. Året efter fick hästen hösilage igen och knölarna kom åter så det blev torrhö igen och dom försvann lika fort igen. Min gamla häst fick sådana knölar av korn och så fort jag tog bort kornet, hon fick inte så mycket, så försvann knölarna
 
En av stallets hästar får ofta små hårda knölar, oftast där sadeln ligger men det kan också dyka upp någon enstaka på andra ställen. Hästen verkar inte det minsta bekymrad över dessa. Jag tror inte riktigt på proteinknölar, överskott på protein är dessutom ovanligt.....men vad beror det då på? Har funderat om värme påverkar, då det verkar vara fler på vintern när täckena är på. Dock är hästen känslig för korsförlamning och måste hållas varm. Har plockat bort den lilla mängd sojaprotein som den ätit men inte märkt ngn skillnad än....
Någon som haft liknande och blivit av med dem?

Min häst fick små knölar runt sadelområdet vid höst/vinter två år på raken för två år sedan.
Trodde också det var proteinknölar så jag ändrade om i fodret men dom var kvar. Tvättade med alsollösning vilket gjorde att man kunde skrapa bort lite av dom allt eftersom.
Det som hjälpte var när jag började lägga täcke på honom varje gång det regnade från sensommar och framåt, alltså innan vinterpälsen började komma.
Har ingen bra förklaring varför det blivit så, någon form av regnskållor eller någon reaktion i huden när det blir blött och inte torkar ordentligt ?
Men nu har vi iaf inte sett röken av dom på två år!
 
Det låter som streptotrikos/regnskållor.
Är hästens utrustning utprovad och ren? Det kan vara läge att se över detta.
Visst kan hästen få regnskållor av varma/täta täcken, men om det är koncentrerat till sadelstaden skulle jag misstänka att något inte står rätt till med utrustningen. Opassande utrustning som rör sig lite skapar mikroskador i huden där bakterierna lättare får fäste.
 
Jag kan sätta min högra hand på att det är värmeknölar. Det beror på att huden blir lite irriterad när tex sadeln gnuggar och det blir en liten inflammation i hårsäckarna. Speciellt vanligt med vinterpäls men finns ju året om. Som andra skrivit så se över att sadeln passar, detta blir ju värre om hästen går med en sadel som inte ligger speciellt stilla.
Min häst har haft såna i hela sitt liv, hon är överlag känslig i huden. Täckesperioden har hon dem på lite andra ställen eftersom hon precis som TS häst har lite dålig rygg och måste hållas varm.

Jag gör så att sommarhalvåret tvättar jag ryggen regelbundet med Hibiscrub på knölarna, ett par ggr i veckan. De dagar jag inte tvättar gnuggar jag Alltid in knölarna med handsprit efter ridning. A och O är att en sån här häst Aldrig får ha smutsiga schabrak, de måste bytas ut ofta - jag rider aldrig mer än 2 ggr med ett schabrak.
På vintern vill jag av naturliga skäl inte bada henne. Då gör jag så att jag helklipper, lämnar ingen päls under sadeln. Gnuggar knölarna noga med handsprit efter Varje ridpass. Jag har även en renskinnspad under sadeln närmast huden, vilket gör att det blir lite luftspalt mellan hud och schabrak (denna har fö jag all tid på året utom mitt på sommaren då det blir för varmt). Tätt och varmt är nämligen det som föder dessa knölar.

På detta sätt håller jag knölarna i schack och det har funkat alla 4 år jag ägt hästen. När hon kom till mig hade hon 8 relativt stora knölar under sadeln och efter 6 mån med denna konsekventa behandling var de i princip borta, därefter har hon aldrig haft lika många.
Vill poängtera att sadel är kollad varje år och ligger klockrent och hon har aldrig haft ont av knölarna. De som uppstår på andra ställen på kroppen behandlar jag på samma sätt och de försvinner i regel snabbt.
 
Lånar tråden lite.

Min häst har också fått en knöl precis som jag undrar var det är. Verkar otroligt att det skulle vara från skav eller värme eftersom vi har vintervila och hon är otäckad. Har inga mängder protein i foderstaten heller utan ganska lagom och endast lite kraftfoder.

Det är en hård knöl på sidan av magen som inte gör ont.
 
En av stallets hästar får ofta små hårda knölar, oftast där sadeln ligger men det kan också dyka upp någon enstaka på andra ställen. Hästen verkar inte det minsta bekymrad över dessa. Jag tror inte riktigt på proteinknölar, överskott på protein är dessutom ovanligt.....men vad beror det då på?

Dessa knölar uppkommer inte på grund av en hög proteinhalt i foderstaten. De orsakas av hästens egna immunförsvar som ett svar på en allergisk reaktion. Immunförsvaret producerar histamin som gör att blodkärlen utvidgar sig och att vätska bildas mellan cellerna.

En allergisk reaktion kan uppkomma av olika anledningar, t.ex. insektsbett, hudkontakt med någon kemisk substans, mekanisk påverkan el dyl. Uppkommer knölarna vid sadelstaden är det troligt att det är en kombination av värme, svett och mekaniskt tryck mot huden.

Det är inte troligt att någonting i foderstaten orsakar en allergisk reaktion. När det gäller protein så är det mer troligt att dessa knölar lättare uppkommer om foderstaten har brist på protein. Ju tunnare huden är ju mer ömtålig är den. Hud, hår och hovar består till största delen av keratin som är ett protein. Brist på svavelhaltiga aminosyror, zink och koppar i foderstaten gör huden mer känslig och en allergisk reaktion uppkommer lättare.
 
Min kan få på ryggen (hårda, totalt oömma o är kvar till nästa fällning, jag rör dem ej) o i sadelgjordsläget (små krustor som flagnar o försvinner efter typ ngn månad, jag rör ej men använder fårskinn mot skav).

Enda gemensamma jag insett är fällning av sommarpäls o ny vinterpäls. Alltid på hösten alltså. Hagar/grovfoder/utrustning/avmaskning/mineralmängder/proteinmängder/täcke har antingen inte varierat under tiden och/eller varit olika från höst till höst. Dekorer bara poff så gissar bara att han är känslig o det blir någon yttre/inre störning likt @spaderäss förklaring.
 
Men visst måste väl en hårsäcksinflammation göra ont? Det gör det på mig iallafall. Skulle inte vilja att någon tog på den eller lade något på.

Ja, det kan säkert vara ömt, men varför skulle asolspriten på göra ont? Den torkar ut och hjälper det onda att försvinna ganska fort
 
@Efwa Min häst har aldrig haft ont av dem. JAg borde ha märkt detta på 4 år...

Jag vet att hästar sällan har ont av regnskållor och proteinknölar. Däremot UNDRADE jag om det inte gör ont med hårsäcksinflammation eftersom det gör det på hundar och på mig.

Det finns två alternativ:

1. Det gör helt enkelt inte ont på häst vilket för mig verkar konstigt eftersom det är en inflammation men eftersom jag inte haft en häst med denna diagnos vet jag inte.

2. Fel diagnos. Det kan vara något annat. För diagnos antar jag att man måste ha veterinär ute.

Jag har inte på något sätt ifrågasatt era förmågor att märka detta på 4 år...........det var en tanke som har relevans i sammanhanget.
 
Fast, var undrar jag om spriten gör ont?
Jag undrade om inte hårsäcksinflammationen gjorde ont.
Missuppfattade nog din fråga eftersom du skrev att du inte skulle vilja att någon la något på, jag trodde du menade asolspriten, men du kanske menar typ sadel?
Jag har uppfattat de som lite ömma och en sadel där på måste göra ont
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 716
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 489
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp