Proteinkälla?

feel

Trådstartare
Min häst kan inte äta kraftfoder av något slag, han äter enbart hö samt linfrö+lite betfor.

Tyvärr får han i sig för lite proteiner, (höjer jag höet mer får han alldeles för mkt energi). Vad man man ge för protein? Soja, visst är det proteinrikt?

Sv: Proteinkälla?

Han mår bäst av bara hö, både fysiskt och psykiskt. Kraftfoder gör honom bara extra pigg och mer hungrig vilket gör honom stressad i slutänden, ger honom hellre något kilo hö extra så han får tugga länge och det är mer skonsamt för magen. Men då kom ju proteinbristen med det här höet...

Lucernhack ger ju bra med skonsamt protein och lite mer sysselsättning än pellets, ger green power lucerne till mina med 7.5 mj och 105 smrp som de gladligen äter.

hur mycket kan du om foderstatsuträkning, näringsbehov etc?

Jag kan inte så mycket, därför har jag lämnat bort uträknandet... Vad tänkte du?

Vad jag har lärt mig så är grovfoder det bästa man kan ge (både för mage och för psykiskt välmående)? Men att man i vissa fall behöver ge tillskott?

Senast ändrad:

Green Power alfalfa är kanske ett alternativ? Lucernhack med tillsatt sojaolja (melassfritt mao) - 7,5 MJ och 116 g smrp. Fast jag undrar ju hur du VET att hästen behöver extra proteiner? Har du analys på höet?

Lusern i alla former (pellets eller hack) räknas som grovfoder, det hade jag satsat på. Hur stort är underskottet?

Jag har lite liknande problem, magsårs häst så inget kraftfoder.

Hackad lucern är jättebra, då får dom mer att tugga på och mer smrp.

Jag har provat Kraffts men gillar GreenPower bättre, den är mycket finare i kvalitén.

Jag kan inte så mycket, därför har jag lämnat bort uträknandet... Vad tänkte du?

Vad jag har lärt mig så är grovfoder det bästa man kan ge (både för mage och för psykiskt välmående)? Men att man i vissa fall behöver ge tillskott?

Ja och då lucern ett utmärkt komplement. Själv föredrar jag hackad strå före pellets men all lucern är grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 166
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka