Proteininnehållet i Kvarnbyfoders lucernpellets

Gwildr

Trådstartare
Varför har Kvarnbyfoders lucernpellets mycket högre innehåll av smältbart råprotein än alla andra lucernpellets? Kvarnbyfoders innehåller 150 g smb rp enligt deras produktblad medan andra pellets ligger på 105 g.

Det uppstod en diskussion här om dagen om ifall deras uppgifter var rimliga. Diskussionen kom också att handla om det var rimligt att smb rp var 150 g när uppgiven mängd råproteinhalt var 170 g.

Jag har mailat Kvarnbyfoder för att höra vad de har att säga också.

Åsa

Sv: Proteininnehållet i Kvarnbyfoders lucernpellets

Varför har Kvarnbyfoders lucernpellets mycket högre innehåll av smältbart råprotein än alla andra lucernpellets? Kvarnbyfoders innehåller 150 g smb rp enligt deras produktblad medan andra pellets ligger på 105 g.

Det uppstod en diskussion här om dagen om ifall deras uppgifter var rimliga. Diskussionen kom också att handla om det var rimligt att smb rp var 150 g när uppgiven mängd råproteinhalt var 170 g.

Jag antar att de kan bero på att de helt enkel har riktat in sig på olika värden. Kvarnby skördar kanske sitt lucern tidigare eller köper in lucern som är skördat tidigt. Då ökar antagligen både råproteinhalten och mängden smb rp. (Men jag är inte helt säker på att det är så).

Ju högre proteininnehållet är, desto högre är smältbarheten.
Sen är det också så att Kvarnbys lusernpellets är ren foderråvara, både Krafft och Dangrönt har melass tillsatt i sina pellets och det sänker ju proteinhalten i totalen.

Det uppstod en diskussion här om dagen om ifall deras uppgifter var rimliga.

Åsa,

Jag vet ingenting om Kvarnbyfoders lusernpellets, men tittar man t.ex. på Dairy Ones databas så ligger medelvärdet för råprotein för lucernpellets på 18,4% och intervallet är 21 – 15,7%.

Det är nog snarast så att det är de övriga produkterna som har låga värden. Förmodligen blandar dom in annat ”smått och gott” för att öka hållbarheten, koncistensen och smakligheten.

Sen kan man fråga sig vad värdena står för. Är det garanterade värden, dvs. minimivärden, eller är det medelvärden? Det står ju samma värden år ut och år in trots att höet rimligen skördas under olika väderleksförhållanden.

Är du säker på att Dangrönts pellets innehåller melass? Jag ringde dem och har för mig att de sa att de inte hade melass. Det var några år sedan dock.

Jag hoppas verkligen Kvarnbyfoders pellets håller vad de lovar. Ger man lusern för proteinets skull gör det skillnad om det är 105 eller 150 gram. Men jag undrar också hur pass stora variationer man får räkna med. Det borde man också fråga. Som sagt påverkar ju många faktorer hur skörden blir.

Jag lägger in en länk till Dairy Ones databas om någon mer vill kolla i den. Mycket intressant. Man skulle dock kunna tänka sig att man i USA har mer fördelaktiga förhållanden för odling av lusern och att man därför lättare får högre värden.

Den jag diskuterade med (som har en foderbutik) menade att en smältbarhetskoefficient på nästan 90 % som det blir på Kvarnbyfoders pellets var helt otrolig. Själv har inte så stor kunskap om proteins smältbarhet så jag kan inte bedöma det.

Åsa

Jag har diskuterat det med min "kvarngubbe" och han ansåg att det var omöjligt att få till så höga halter i Sverige.
Han ringde till tillverkaren (där han själv jobbade tidigare) men de kunde inte ge någon förklaring till sina höga värden.

Jag lägger in en länk till Dairy Ones databas om någon mer vill kolla i den. Mycket intressant. Man skulle dock kunna tänka sig att man i USA har mer fördelaktiga förhållanden för odling av lusern och att man därför lättare får högre värden.

Det bör påpekas att DO:s värden är TS-värden. Jag förmodar att de värden du anger för Kvarnbyfoder och övriga är fodervärden. Räknar man om DO:s värden till gram råprotein per kg foder så blir medelvärdet 167 g/kg, dvs. väldigt nära Kvarnbyfoders 170 g/kg.

I en norsk tabell finns dessa värden för lusernhö

Tidig skörd lucern 170 rp 134 smb rp
mellan skörd lucern 150 114

Sedan ökar smältbarheten vid tillverkningen av pelletsen. Jag vet inte exakt hur man gör lucernpellets och hur mkt smältbarheten påverkas.
Jag tycker alltså inte att det verkar orimligt (men är inte helt säker i och för sig). Men jag har samtidigt svårt att tro att det som tillverkarna anger inte skulle stämma.

Mina dangroents lucernpellets innehåller bara lucern och inte ngn melasstillsats.

Men jag har samtidigt svårt att tro att det som tillverkarna anger inte skulle stämma.

Man bör vara medveten om att det som bestäms vid en foderanalys är råprotein, eller snarare kväveinnehållet i fodret. Smältbart råprotein räknas ut med hjälp av matematiska formler. Så frågan är vilken matematisk formel Kvarnbyfoder använder och hur relevant den är. För mig låter en smältbarhetskoefficient på 88% för lusernpellets orimligt hög.

Du gör ett stort misstag om du blint litar på foderleverantörer. Min erfarenhet är att många fodertillverkare/leverantörer är oerhört inkompetenta.

Borde kanske tillägga att det finns sätt att öka smältbarheten så helt orimligt kanske det inte är. Jag skulle dock vilja ha en förklaring från Kvarnbyfoder innan jag är beredd att acceptera den höga smältbarhetskoefficienten.

Jag hittade en gammal tråd som handlar om smältbarhet av proteiner i lusern

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=540283&highlight=sm%E4ltbarhet+lusern

Enligt Helena skulle lusern ha en smältbarhet på 90%. Det skulle vara intresant att få veta vilka data hon stöder sig på. Gäller det hö eller pellets eller båda? Allmänt sett så är proteinet i hö mer svåråtkomligt för hästen genom att det kan ligga inbäddat i svårsmälta fibrer.

Jobbar Helena på SLU och har tillgång till resultat från smältbarhetsförsök?

Det finns tyvärr problem med smältbarhetsanalyser också. En smältbarhetsanalys tar bara hänsyn till mängden intaget kväve i fodret minus de kväveföreningar som hittas vid analys av träck. Det tar inte hänsyn till det kväve som utsöndras från tarmväggen eller mikroorganismernas och ev. parasiters kväveupptag. Bakterier i hästens grovtarm tar också upp protein som förvandlas till ammoniak och som sedan absoberas av hästen. Detta kommer inte med vid en smältbarhetsanalys.

Allt är mycket mer komplicerat än man först tror.

För att komplicera bilden ytterligare så är det inte bara mängden protein i ett foder som är av betydelse. Sammansättningen av aminosyror är av avgörande betydelse för hur mycket av proteinet som hästen kan utnyttja. Lysin- och metionininnehåll är t.ex. viktiga.

Läste om Alebäcks stuteri (västergötland) som odlar lucern och plastar in, de hade högre värden än Kvarnbyfoders lucernpellets, kommer inte ihåg exakta siffror men minns att jag tänkte på att de var så höga när jag läste artikeln.

Vet också en annan som har lucern och plastar in, blandat med några % timotej, de har också högre värden än Kvarnbys lucern. Så för mig är det inte alls orimligt.

Vi har ju bland det bästa "vanliga vallfodret" i världen så varför skulle inte lucernen ha så höga värden. När det gäller hö så är det bara Island som får högre värden (MJ) än oss i Norden.

Det finns tyvärr problem med smältbarhetsanalyser också. En smältbarhetsanalys tar bara hänsyn till mängden intaget kväve i fodret minus de kväveföreningar som hittas vid analys av träck. Det tar inte hänsyn till det kväve som utsöndras från tarmväggen eller mikroorganismernas och ev. parasiters kväveupptag. Bakterier i hästens grovtarm tar också upp protein som förvandlas till ammoniak och som sedan absoberas av hästen. Detta kommer inte med vid en smältbarhetsanalys.

Allt är mycket mer komplicerat än man först tror.

Jag tyckte att det framgick ganska tydligt att mitt svar inte var ett svar på ngt av dina inlägg.

Jag är ganska väl insatt i hur man kommer fram till olika smältbarhetskoefficienter och är väl medveten om att det är ganska så komplicerat. Det gäller alla typer av foderanalyser. Allt är ju bara grundat på uppskattningar även råproteinet som egentligen är en uppskattning av mängden protein utifrån en analys av totala mängden kväve precis så som du skriver.

När det gäller smältbarheten av proteiner så beror det ju på flera olika faktorer även tex hur proteinerna ligger förpackade i fodret. Såg nu att du skrivit om det också. Men eftersom pellets redan är sönderdelade tiil viss del så
kan i alla fall jag tycka att smältbarheten bör öka för dem. Jag tycker att detta är mkt intressant.

Senast ändrad:

Var kan man lära sig mer om smältbarhetsbestämningar och koefficienter? Utländsk foderlitteratur kanske?

Men jag undrar också hur pass stora variationer man får räkna med. Det borde man också fråga. Som sagt påverkar ju många faktorer hur skörden blir.

Eftersom jag blev lite intresserad av Åsas fråga så var jag hos Granngården och hämtade Kraffts produktkatalog. För alla deras produkter utom lusern anger dom en “analysgaranti” vilket jag tolkar som minimivärden. För lusern (och havre) däremot anger de “normalvärden” vilket jag tolkar som medelvärden.

Värderna för lusern och havre kan därför variera inom ganska vida gränser. Ger man stora mängder och vill ha mer exakta värden får man ta ut ett prov och skicka för analys.

Var kan man lära sig mer om smältbarhetsbestämningar och koefficienter? Utländsk foderlitteratur kanske?

Knappast. I USA och England använder man råprotein (crude protein) i foderstatsberäkningar istället för smältbart råprotein. I USA menar man att det f.n. finns för stora osäkerheter med smältbarhetsanalyser.

Utländsk foderlitteratur kanske?

Du kan försöka med fransk litteratur. I Frankrike har man utvecklat ett eget system “Matieres Azotees Digestible Cheval” som är baserat på den faktiska upptagningen i hästens tunntarm (det är endast där aminosyror tas upp).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Det är några år sedan jag sist fodrade med lucern. Jag använde då kvarnbyfoders lucernpellets dels pga att de var utan melass men...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2