Proteininnehållet i Kvarnbyfoders lucernpellets

Sv: Proteininnehållet i Kvarnbyfoders lucernpellets

Jag har diskuterat det med min "kvarngubbe" och han ansåg att det var omöjligt att få till så höga halter i Sverige.
Han ringde till tillverkaren (där han själv jobbade tidigare) men de kunde inte ge någon förklaring till sina höga värden.

Svar till flera

Jodå om man tittar i analystabeller och SLUuppsatser så ser man att normala råproteinvärden för lusern i Sverige ligger kring 200 gr per kg ts. I vår by låg vall med dominerande lusern på 190 i årets (sena) första skörd.

Kvarnbyfoders lusern kommer iofs mest från Danmark vad jag vet. Men de är inte ensamma om högre protein värden är kraftts.

Smältbarheten för protein i processat lusern är högre än i lusernhö/silage.
HH

Svar till flera

Jodå om man tittar i analystabeller och SLUuppsatser så ser man att normala råproteinvärden för lusern i Sverige ligger kring 200 gr per kg ts. I vår by låg vall med dominerande lusern på 190 i årets (sena) första skörd.

Det var inte värdet på råprotein som vi ifrågasatte. Tittar man på amerikansk statestik så ligger medelvärdet för lusernpellets på ca 17% och för “legumes hay” på ca. 20%. För tidigt slaget t.o.m. så högt som 23%.

Det var smältbarhetskoefficienten vi var tveksamma till. Vet du någon källa som anger smältbarhetskoefficienter för olika proteintillskott?

Jo, Tiny Winys kvarngubbe trodde inte man kunde få så bra värden på lusernproteinet i Sverige. Men det kan vi alltså!

I de franska arbetena som du själv refererade till (har jag för mig?) av martin-Rosset står en hel del koefficienter.

Här står norska värden, smältbarhetskoeff för protein är mest för nöt men det skiljer inte mkt.
http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php

HH

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr så är det sojaspill i Kvarnbys lucernpellets förutom lucern. De har samma silo till soja och lucern så det kommer med rester i den. Detta gör ju att deras värden heller inte stämmer överrens med vad som står på påsen för beroende på hur stor mängd soja det finns medblandat i fodret så kan det ju röra sig om stora proteinskillnader.

Upptäckte detta då jag har en häst som är allergisk mot soja och det är bekräftat av Kvarnby. Inte så roligt att det inte står på säcken att det kan finnas soja i fodret... :crazy:

Mina övriga hästar har väl aldrig varit så runda som föregående vinter när vi använt Kvarnbys lucern...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Det är några år sedan jag sist fodrade med lucern. Jag använde då kvarnbyfoders lucernpellets dels pga att de var utan melass men...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023