Proteinfoder?

Mia_R

Trådstartare
Vad gör man när jag efter konstens alla regler lyckats sätta ihop en någorlunda vettig foderstat till fölis utifrån det stråfoder som finns tillgängligt och skitungen vägrar äta det svindyra Krafft protein jag köpt?! :eek: :mad: Hur mycket soja törs jag ge rackarungen? Till en vuxen häst vet jag att man kan ge 100 gr/100 kg häst, men en växande fölunge? :confused: Vad finns det för högvärdigt protein jag kan byta till istället för soja, bortsett frå luzern?

Tyvärr har jag inga möjligheter att köpa eget stråfoder till honom då han går på lösdrift med andra unghingstar, vid kraftfodringen binds de upp så han får ha maten ifred, men resten av tiden är det gårdens eget stråfoder som de har fri tillgång till.

Sv: Proteinfoder?

Finns ju t ex potatisprotein fast dt är väldigt svårt att få tag i.
Kanske kan vara ide att byta till ett kraftfoder avsett för föl som innehåller mer protein. Eller de här kompletterings fodren som både Gain och D & H har. De innehåller mycket protein men även mineraler och vitaminer. Används för att komplettera t ex havre med som kraftfoder. Lite positivt med dessa är att de inte blir så stora volymmässigt utan det är lätt att äta upp ransonen.

Krafft har proteinkomplement i pelletsform. Groov 125 är ju också ett helfoder för växande hästar.

Mina rackarungar får Vitafors Proteinmineral, inte heller så gott tycker de, men äter det om de får det tillsammans med lite betfor! Det är lika dyrt som Krafft Protein men innehåller ingen spannmål och har högt lysinvärde 25 gram/kilo.

Hur mycket extra protein behövs? T ex Hippo Grow Alfa har ju 135 g smb rp per kg, kan det funka? Det är väl inte så himla dyrt heller. Krafft protein har ju 330 g smb rp, men Hippos pellets brukar hästar gilla.

Kan du locka honom att äta med lite betfor eller melass över Krafft proteinet?

Det finns fler fölisar som min alltså ;) , min är precis likadan och tycker inte om sitt kraft protein foder.
Hon sorterade ut pelletsen i början och lät jag den blötas upp totalvägrade hon äta resten av fodret oxå. Tyvärr tycker hon inte om betfor eller melass så att lura henne på detta sätt gick inte heller.

Nu har jag ÄNTLIGEN fått henne att knapra i sig litegrann morgon och kväll. Började med att ge henne bara ett par pellets typ 5-10 st i maten, ej uppblötta.
Sen har jag ökat detta sakta men säkert så nu äter hon ca 0,2 kg/dag. Har tagit några veckor men hon behöver ju ha i sig det...
bätter med lite än inget i början.:)

Bara att försöka överlista dom, testa med betfor el. melass om ditt föl tycker om det. Om inte så får du nog försöka som jag, lite i taget.
Det går bara man har tålamod.

Lycka till!
Mian

"Skitungen" får proteinfodret tillsammans med havre och betfor, men det passar inte unge herrn. :mad: Nu har jag köpt en säck D & H Suregrow som har en proteinhalt på 280 g smb rp så hoppas jag att det slinker ner bättre. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka