proteinfattigt Kraftfoder

H

Horsewomen

Hejsan!
Jag ska eventuellt köpa en häst snart ochn det är så att hon får jätte mycket galler av mycket protein som är normallt men jusst nu går hon med föl och med den proteinen hon får så produserar hon ju mjölk med.

Men vi fråga är vad ska jag ge henne för foder sen när hon inte går med sitt föl..??

Vad finns det för olika typer av proteinfattigt kraftfoder.??

Tack på förhand behöver verkeligen hjälp.

Jusst nu äter hon 2kg havre 5kg hö plus lite bete.

Sv: proteinfattigt Kraftfoder

Nu förutsätter jag att det är en häst och inte en ponny.
Den foderstaten är åt H-VETE för lite,till att börja med så säger lagen att hästar SKA ha 1kg/ts (med hö blir det 1,2kg) per 100 kg kroppsvikt.
Och ett sto med föl ska äta minst det dubbla :idea:

Hästen kanske fortfarande äter gräs? Det är inte alls omöjligt eller uteslutet på något sätt.

Jag har ett likadant sto, som är en ltien arab med föl vid sidan och allvarligt, det där är för ltie mat, även om dom har bete. Så om du tar hem henen måste du ge mer.

Men, nu till din fråga, Eggersmanns har ett par bra,
Frücht müsli. 10MJ, 48g smrp
F-müsli. 10.8MJ, 56g smrp
struktur equichamp. 11.1MJ. 55g smrp
Majs flingor. 13.8MJ. 59g smrp

och så har dom ett par andra som också har ganksa lite smrp men ligger runt 60-70g smrp.
Jag älskar deras foder nu när jag provat det, det är riktigt bra råvaror och väldigt smakligt (mitt sto är ltie kräsen)

Dom har även en bra avels müsli, "Zucht müsli" som jag använder nu, som har 115g smrp, som kankse kunde vara aktuellt för henne nu, alternativt nåt annat foder som ger nog med protein och MJ, och så behvöer hon mer grovfoder, såvida hon inte är någon väldigt ltien ponny?

lycka till!

Krafft ponny är rena skräpet proteinmässigt.

MEN, jag skulle till att börja med fodra hästen normalt. No offence men folk påstår ofta ditt och datt, på felaktiga grunder. Så anta inte att hon inte tål normalt med protein. Dvs du lägger till ev kraftfoder efter grovfodrets värden, täcker hennes behov och ser vad som händer.

Det finns oftast (inte alltid, t ex moa har ju utrett noga att det är just proteinet) fler anledningar, men folk tror det är den och den anledningen, vilket det inte behöver vara. Min herre fick jättesvullna ben av betessläpp på för proteinrikt bete. Sas det. Och jag tror säkert han fick jättesvullna ben vid betessläpp, men det berodde inte på proteinet, utan något annat (invänjning, växterna, vilket håll vinden blåste åt?). Han har gått på bete med SKYHÖGT med protein i här, och inte svullnat alls i benen. Men hade jag förutsatt att han inte tålde för mkt protein, och haft på magert bete, hade jag fått stödfodra och fippla hela somrarna, helt i onödan.

Så, såvida det inte är synnerligen noga utrett och fastställt, så börja med 'normalt' och se.

delvis knapplån
Jag håller med, bra fodring och inte snåla med protein om det verkligen inte är utrett, som i mitt fall av veterinär och massa prover och tid (och vi är ändå itne helt säkra på vad det är, men protein är utlösande iallafall och hon hade skyhöga värden på just allergi) men även med detta så ger jag henne 3kg avels musli med 115g smrp, plus riskli, hö, bete, och betfor, för behovet finns ju med tanke på föl och diandet.
Visserligen ligger hon lite under vad jag skulle vilja ge i protein mängd, men det är iallafall ganksa nära ett ungefärligt behov.

Om gallor är det värsta din potenciella häst får TS, så är det igen fara. Dom dör inte av gallor eller knutor eller ens lite 'överkottskiss' om det är under en kortare period som nu när den har föl.
Och gallor är inte skadligt så om det är det enda som den får så är det bättre att fodra på lite även senare, för den behvöer ju protein för att kunna bygga/bibehålla muskler om den ska ridas, och faktiskt även om den inte gör det!

hoppas det löser sig och fundera på råden du har fått TS här i tråden.

Senast ändrad av en moderator:

Nu förutsätter jag att det är en häst och inte en ponny.
Den foderstaten är åt H-VETE för lite,till att börja med så säger lagen att hästar SKA ha 1kg/ts (med hö blir det 1,2kg) per 100 kg kroppsvikt.
Och ett sto med föl ska äta minst det dubbla :idea:

Ja men hon går ju på bete med och när hon kommer in så fåt hon den mängden hö till

Ja men hon går ju på bete med och när hon kommer in så fåt hon den mängden hö till

Fast det är ändå för lite för ett digivande sto, med det bete som finns nu, lite hö och lite kraftfoder.

Betet + fritt hö med stuterivärden + ett avelskraftfoder är bättre.

*delvis kl*
Visst, det låter snålt för ett digivande sto, men det är lite konstigt att fastställla att det är fel foderstat utan att varken ha sett hästen, höanalys eller betet de går på. Tror väl knappast jag kommer få i vårt sto några fem kilo hö när hon släpps på våra beten med fölet nästa år, även om jag försökte.

Jag utgår iaf från att både stoet och fölet är i fint hull ,annars skulle väl foderstaten se annorlunda ut, eller så skulle väl ts reagera på det.

*delvis kl*
Visst, det låter snålt för ett digivande sto, men det är lite konstigt att fastställla att det är fel foderstat utan att varken ha sett hästen, höanalys eller betet de går på. Tror väl knappast jag kommer få i vårt sto några fem kilo hö när hon släpps på våra beten med fölet nästa år, även om jag försökte.

Jag utgår iaf från att både stoet och fölet är i fint hull ,annars skulle väl foderstaten se annorlunda ut, eller så skulle väl ts reagera på det.

Fast du kan inte jämföra sommarbete och höstbete så. Dessutom skriver TS "2kg havre 5kg hö plus lite bete" Dvs lite bete. Lite bete nu samt den foderstat som beskrivs är inte i balans och tillräcklig för ett digivande sto om inte höet har extrema proteinvärden.

Gick stoet på frodig åkerväxt på tidigare obetad vall är det en sak, men 'lite bete' är en annan sak.

Mitt synnerligen odräktiga fbl (valack) går på mycket bete, klöverbete, halva dygnet. Står inne halva dygnet och får då fritt silage med högt proteinvärde. Han äter ungefärligen 7 - 9 kg inne, vilket i MJ ger ungefär lika mycket som 6 kg 'standardhö'. Utöver detta får han lucern och mustang musli. Han har ett högt proteinbehov, som ändock är mindre än för ett digivande sto, silaget har högt proteinvärde (kvot 9) och ändå började han tappa överlinje. Inte alls konstigt, värdet på betet sjunker stadigt nu.

Och då ett digivande sto som får lite bete, 5 kg hö och 2 kg havre, nej det räcker helt enkelt inte till för en storhäst.

Om de inte vill äta så mkt exvis hö som krävs, vilket är rätt vanligt när det finns grönt, får man ge dem koncentrerat kraftfoder. Saknas det bara protein ger man ett proteinkoncentrat, saknas det även MJ ger man ett protein- och energirikt avelsfoder.

Men du måste skilja på vår/sommarbete, och 'lite höstbete'

Du har ju givetvis rätt i att man inte kommer upp i några monstermängder protein på det den får, men jag måste ju ändå utgå ifrån att de tittat på hästen och sett att båda håller hullet. Undrar vad det är för typ av häst? Ett fullblod är ju en jäkla skillnad från en liten lättfödd 150-häst.

Själv skulle jag ju fodra annorlunda den här tiden på året, mer hö om den nu står inne något, och annat/mer kraftfoder/lucern. Sen har ju vi väldigt många beteshagar för nästa år när vårt sto fölar så vi kan i princip byta till obetade hagar när som helst under sommarhalvåret. Så i och med det blir det nog inte mkt hö för oss heller nästa år den här tiden, däremot skulle jag kanske inte välja havre som enda komplement.

Du har ju givetvis rätt i att man inte kommer upp i några monstermängder protein på det den får, men jag måste ju ändå utgå ifrån att de tittat på hästen och sett att båda håller hullet. Undrar vad det är för typ av häst? Ett fullblod är ju en jäkla skillnad från en liten lättfödd 150-häst.

Själv skulle jag ju fodra annorlunda den här tiden på året, mer hö om den nu står inne något, och annat/mer kraftfoder/lucern. Sen har ju vi väldigt många beteshagar för nästa år när vårt sto fölar så vi kan i princip byta till obetade hagar när som helst under sommarhalvåret. Så i och med det blir det nog inte mkt hö för oss heller nästa år den här tiden, däremot skulle jag kanske inte välja havre som enda komplement.

Haken är ju att titta på hästen är ett mycket dåligt instrument för att se proteinbrist. Det syns först när det varit långvarig brist. Och så har vi ett föl också, som diar och är helt beroende av vad den får från mamma, och att det är i balans. Även där ser vi inte en proteinbrist förrän senare, och det riskerar göra betydligt mer skador.

Det är ffa proteinet jag skulle bekymra mig för, om inte höet har exceptionellt höga värden så är det inte rimligt anta proteinbehovet ens för ett lättfött, digivande sto täcks. Lättföddheten sitter ju i MJ, proteinet är en annan femma.

Men just som du säger och jag sa innan, bara byta havren mot något annat (vad beror ju på höet) kan ju räcka. Men jag kommer ingenstans gå med på att 'lite höstbete', 5 kg hö (ens med stuterivärden, än mindre med sämre värden) och 2 kg havre täcker proteinbehovet för ett digivande sto + föl. MJ är möjligt det är täckt, det är omöjligt sia om och där kan man kolla på stoet + fölet. Men inte vad gäller proteinet. Där kan det se finemang ut nu trots att det är proteinbrist, och 'skadorna' kommer inte visa sig förrän senare.

Antagligen ligger grunden till foderstaten i proteinrädslan, att inte ge för mkt protein, men blir ju väldigt olyckligt under omständigheterna.

Haken är ju att titta på hästen är ett mycket dåligt instrument för att se proteinbrist. Det syns först när det varit långvarig brist. Och så har vi ett föl också, som diar och är helt beroende av vad den får från mamma, och att det är i balans. Även där ser vi inte en proteinbrist förrän senare, och det riskerar göra betydligt mer skador.

Det är ffa proteinet jag skulle bekymra mig för, om inte höet har exceptionellt höga värden så är det inte rimligt anta proteinbehovet ens för ett lättfött, digivande sto täcks. Lättföddheten sitter ju i MJ, proteinet är en annan femma.

Men just som du säger och jag sa innan, bara byta havren mot något annat (vad beror ju på höet) kan ju räcka. Men jag kommer ingenstans gå med på att 'lite höstbete', 5 kg hö (ens med stuterivärden, än mindre med sämre värden) och 2 kg havre täcker proteinbehovet för ett digivande sto + föl. MJ är möjligt det är täckt, det är omöjligt sia om och där kan man kolla på stoet + fölet. Men inte vad gäller proteinet. Där kan det se finemang ut nu trots att det är proteinbrist, och 'skadorna' kommer inte visa sig förrän senare.

Antagligen ligger grunden till foderstaten i proteinrädslan, att inte ge för mkt protein, men blir ju väldigt olyckligt under omständigheterna.

:bow::bow: För att du är så mycket mer pedagogisk än vad jag är,även om vi har samma uppfattning :D

Jo det tror jag också är orsaken till valet av kraftfoder. De tänker väl att proteinet i foderstaten är till fölet, och stoet ska inte ha nåt över iom att de är övertygade om att den blir dålig av protein. Har svårt att tänka mig att ett sto kan vara så känsligt att den inte ens klarar en normal foderstat, men har de haft hästen i många år bör de väl ha provat både det ena och det andra. Men felet kanske har varit att de inte introducerat foder tillräckligt försiktigt förut, eller helt enkelt inte analyserat höet när de råkat få höga proteinvärden och gett proteinrikt kraftfoder uppepå det och trott att de gett mindre än vad de gjort.

Senast ändrad:

Ja, eller gett fel proteinkälla, eller att något annat som de fått på 'köpet' har påverkat.

Man hör ofta folk som säger att deras häst är proteinkänslig, på något magiskt vis kan de hästarna oftast gå på kraftigt sommarbete utan minsta problem, trots att de innebär högre kvot och mer protein än de nånsin fått en vinter.

Jag tror det oftare (inte alltid som t ex moas häst är ett bevis på) är något annat. Hästen inte tål själva fodret (lucern t ex), det är något i fodret som ger problemet (hygeniskt tveksam kvalitet etc) eller som du säger, de ger mkt mer protein än de tror pga oanalyserat hö.

En kompis höll på att få krupp att hennes häst inte tålde NÅGOT kraftfoder. Den var fin hela sommaren (köptes strax innan betessläpp), men såfort hösten kom och den började tillskottsfodras fick den nässelutslag och knölar och blev taskig i magen. Då den var svårfödd kunde man inte slopa kraftfodret utan det provades med olika sorter.

Hon kämpade en halv vinter och var helt gråtfärdig. Tills hon pga någon anledning jag glömt (en helt annana nledning än fodret/utslagen) bytte strö till spån. Och alla utslag etc försvann.

Där plingade det till, och hon provade ha halm igen. Alla problem kom tillbaka. Halmen hygienanalyserades och tja, låt oss nöja oss med att det inte var tjänligt som hästföda. Och hästen åt lite av halmen på natten, låg och sov på den dessutom.

Och i samma veva den fick börja stödfodras för betet tröt - så togs den ju in för natten - på halm.

Visst, ingenting med proteinöverkänslighet att göra, men just det där att det är så lätt att missa andra anledningar än den som känns mest självklar. Ibland kan det ju vara mkt små anledningar med.

Det tror jag kan stämma många gånger. Har heller aldrig haft att göra med någon häst som verkligen är känslig för protein ,däremot ägare som tror att ett hö med mer än 40 g smrp är farligt. :crazy:

Men för att återgå till tråden; min kommentar var inte för att foderstaten är bra, utan för att vi vet ganska lite. Vi vet inte ens om det är en stor häst vi pratar om, eller vad det är för grovfoder de fodrar med. Jag vet ju mycket väl hur proteinbrist yttrar sig osv och har räknat på mina egna hästars foderstater i många år nu.

TS äger inte ens hästen men är medveten om att hästen äter lite protein. Ditt inlägg var säkert givande för henne så kan hon ju själv undersöka om det kanske var nåt annat än själva proteinet som orsakade gallorna sedan när hon har köpt hästen. :)

Du skall inrikta dig på ett hö (eller ensilage) som uppfyller näringsbehovet så behöver du inte bekymra dig om olika kraftfoder.

Håller helt med Inte_Ung. Se till att hitta ett bra hö så behöver du inte fundera på kraftfoder öht. Sen skulle jag också vilja som ny ägare vilja se utredningen som visar att protein (vilket?) är boven, vid vilka gränser blir det problem? Hur länge har de jobbat med detta problem och vilka har varit inblandade?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en 5åring som jag haft i ca 5 dagar nu som jag verkligen tycker behöver gödas. Hon är absolut inte undernärd, men spinkig. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: BernT
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 053
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar