proteinfattigt Kraftfoder

Sv: proteinfattigt Kraftfoder

Jo sånt hö vill man ju ha första hand men ja har bar lyckats få så bra hö en gång under de senaste typ fem åren. Oftast är det nääästan bra, men lite sånt och lite sånt och lite sånt behövs för att jag ska bli nöjd.

Sedan om man har mkt bete kvar är det ju en del som bara vill plocka i sig en 5 kilo per dygn när de kommer in mätta från hagen, och problemet kvartstår trots jättebra hö. Men det är klart, mindre tid ut och mer tid inne kanske skulle göra att man klarar sig på bara hö, men då är det ju lättare att fodra med något gott och mer näringstätt för att komplettera betet. :) Tycker jag iaf.

Du skall inrikta dig på ett hö (eller ensilage) som uppfyller näringsbehovet så behöver du inte bekymra dig om olika kraftfoder.

Precis.

Jag förstår faktiskt inte riktigt frågeställningen.
Hästen ska utfodras med den mängd protein som tillfredsställer proteinbehovet. Alltså finns inget behov av ett proteinfattigt kraftfoder. Om utfodring med kraftfoder ger överskott av protein, bort med det och fodra med grovfoder.

frågeställningen var väl eftersom det fanns tro om att hästen är protein intolerant. Nu är den kanske inte det, men då kan man ju ha förståelse för att den potenciella ägaren, dvs. TS, har funderingar kring foder etc. ifall att den är det.

Ja hon går på ett jätte bra bete och båda är i fint hull båda två.!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en 5åring som jag haft i ca 5 dagar nu som jag verkligen tycker behöver gödas. Hon är absolut inte undernärd, men spinkig. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: BernT
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 053
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar