Proteinbrist?

Sv: Proteinbrist?

Han går i en ganska stor hage med två islandshingstar, de leker inte hårt alls, snarare för lite tycker jag så han får allt äta ifred.
Men jag har börjat tvivla på att han trivs i hagen med dessa två, förut var det bara han och en islänning och då va han lägst i rang, han blev hela tiden bortkörd och verkade inte ha nån speciell nytta av varandra, de verkade lixåm aldrig kompisar, nu går islänningarna ihop och han ensam i samma hage, han ser utstött ut, men samtidigt kan jag hitta alla tre liggandes med nån meter mellan dem....

Jag har börjat se mig efter annat bete, men det är så svårt att hitta samtidigt som han måste åka här ifrån då.

Jag har inte ägt han så länge, hämtade honom i början på Maj om jag inte minns fel, då hade han gått först med sin mor och sedan med ett annat sto, vad jag har fattat det som så har han aldrig haft lekkompisar.

Han äter ortoligt långsamt, och jag har blivit tvungen att fixa en minihage i den stora hagen för att kunna stödfodra honom och sedan släppa ut han igen, hur mycket bör ja ge av lusernen nu i början?
Fri tillgång?

Det kan ju ha att göra med att han inte har någon kompis som gör att han blir stressad och därmed inte lägger på sig? Om det nu inte är mask förstås. Jag misstänker att han kan rata lusernhacket när han redan har fri tillgång på gräs (men du kan ju prova) utan skulle blanda lusernpellet med lite betfor (du kan hälla av betforvattnet) och 10 gr bakjäst.
Har du möjlighet kan du försöka ge honom morgon och kväll.
Det är svårt att rekommendera mängder, jag hade nog försökt landa på ca 1 kg morgon och kväll men det är ingen absolut sanning.

Min åring är heller ingen fetknopp men långt ifrån så tunn som din.
Verkar han inte trivas bättre i flocken så skulle jag flytta honom till ett frodigare bete med kompisar. Alternativt ta dit en till hingst (dock ej islandshäst) om du tycker att betet är så bra. 4 leker bättre än 3!

Jag var och köpte lusernpellets igår.
Han orkade inte äta upp 1 kg, (gav han i två omgångar med ca nån timme mellan) det svällde ju verkligen massor!
Så jag får testa att ge ½ kg.
Det kanske är som på människor, äter man för lite kanske det är svårt att helt plötsligt äta mer, så han kanske måste äta upp sig gradvis för att komma upp i den given man vill ha på honom.

Han ser inte alls stressad ut i hagen utan väldigt lugn och lunkar på i sin egen takt.
Jag har ett hingstbete i närheten jag tänkte kolla på, det är varmblod men problemet är även där att de bara är två, så där blir de ju 3 st också, men jag får kika, han kanske har någon mer häst påväg.

Jag tycker inte det verkar som om det är tänderna, för att tuggar ju på pinnar och leker med dem ibland.

Det är en sak att tugga på och leka med saker, men en helt annan att mala ner foder.

Inte helt ovanligt att unghästar i omgångar får problem med tänderna, då är det superviktigt att hjälpa dem med högoktanigt foder så de får i sig mycket foder med höga värden med liten ansträngning.

Det brukar inte vara problem med udda antal på hingstbeten. Däremot så bör man inte blanda ett och tvååringar. Det är som det kan bli problem.
Så det bästa är om du kanhitta bete med jämnåriga hingstar som har samma behov av både foder och vila.

Bebisar tar ju lång tid på sig att käka. Min tar dessutom ännu längre tid på sig än sin jämnårige kamrat.
En timme emellan är på tok för kort tid mellan givorna, ge istället morgon och kväll och räkna med att en fodring tar 20-30 min, låt honom äta tills han är mätt och inte vill ha mer. Sedan kan du självklart börja med ett halvkilo om det är allt han orkar (han har väl magen full med gräs också!), förhoppningsvis ser du snart skillnad i hull.

Har bara skummläst, så frågan kanske är besvarad, men jag råder dig att undvika att mata upp med kraftfoder i största möjliga mån, och håller med de övriga här, ge lucern, gärna hack då pellets som sagts tidigare sväller i magen om det ej är blött = kolikrisk om hästen inte dricker ordentligt, och sånt är svårt att hålla koll på.. Har en urmagrad kolikhäst själv och ger bara råd från egen erfarenhet för att skona dig en framtida kolikhäst, har de fått det en gång händer det gärna igen.. Olja är alltid bra, doppa morötter eller något, soja ska också det göra susen, sen är det bara mata på med lucern och hoppas att det funkar. Lycka till :)

Jag blöter upp all pellets nu.
Just nu får han 1 kg groove 125 och 1 kg lusern, groove 125 ger jag enbart för att det ska ta slut eftersom det redan var inköpt.
Nu kan han knö i sig 1 kg groove och 1 kr lusern samtidigt så han verkar ha fått upp aptiten så tänkte att jag kanske skulle ge samma mängd på kvällen?
Eller kan det bli för mycket?

Kollade masken också och han hade 350 epg på blodmask.
Nu går han med två andra hästar som inte är kollade, är det meningslöst att avmaska min häst om de andra två inte avmaskas?

Såhär såg min förra häst ut efter ett dåligt bete förra sommarn:
23985209.jpg

Det låter inte alls för mkt, snarare som en lagom mängd. Groov är förmodligen ett bra komplement till lusernet, du kan ju fortsätta med det om det verkar funka bra.

Jag tycker du ska avmaska ändå, tror inte det är meningslöst. Är inte säker hur det blir när endast en häst i en hage blir avmaskad men om hagen är tillräckligt stor och ren borde det gå bra. Men sen ska du nog ta prov igen efter betet och ev. avmaska igen i slutet av sommaren.

Groov 125 är ett utmärkt kraftfoder, innehåller mkt fibrer och protein, i princip samma protein mängd som lucern. Du kan ge 2-6 kg Groov/dag fördelat på 3 ggr/dag alt byta ut en del mot lucern pellets. Jag hade gett 2kg groov/dag och 2 kg lucern/dag, fördelat på morgon och kväll, samt 1-2 dl olja/mål för att öka energi mängden på groov/lucern.

Jag tycker att du skall avmaska honom nu med Ivomec, Noromectin, Cydectin etc. Han sprider ut en massa smitta på betet nu som gör att alla hästar blir infekterade så småningom. Är de andra hästarna i samma ålder så bör alla avmaskas samtidigt NU!

Senast ändrad:

Måste man ha recept från vet för avmaskningsmedel eller är det bara att åka till apoteket?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024