Proteinbrist??

Idahoe

Trådstartare
Jag har två stycken islandshästar, valacker 5 och 17 år, som går på lösdrift.
Hästarna rids 3-5 gånger i veckan, en halv till 2 timmar per gång ungefär.
Nu i höstas, sen gräset tog slut, tycker jag att de harpat mycket muskler båda två, framförallt i ryggen. Den ena är väldigt lättfödd så han är i rätt bra hull i övrigt frånsett dåligt med muskler och den andra är väldigt svårfödd och petig så han börjar bli för smal och kantig nu.

Kan detta plötsliga muskelbortfall, framförallt i ryggen, bero på proteinbrist??? Eller någon annan brist?
En vän påstod att det kunde vara så.
Vad ska jag i så fall ge dem för extra foder? För tillfället äter de ca 5-6 kg hö var om dan, med högt näringsvärde, och den smala hästen försöker jag få i havre lusern och betfor (men han petar mest ut havren och lämnar resten).

Tacksam för alla svar!

Sv: Proteinbrist??

Är det uträknad foderstat på dom? Vad är bra näringsvärden i höet?

Visst kan det vara proteinbrist. Men utan en analys är det såklart att få svart på vitt. Sen undrar jag varför dom nu inte får mer hö om du märkt att i synnerhet den ena tappat vikt? Jag står i ett stall med flera islänningar (två av dom har hos tidigare ägare haft fång) och inte ens fånghästarna får mindre än 6 kg hö (höet ligger på 51 smbrp och 8.3 MJ).

Jag tycker spontant att 5-6 kilo hö är väldigt lite. Det är vad min shettis minst äter och den går också på lösdrift

"Svar till båda"

Jag kan bara säga att den ena alltid gått på den högivan, från början rekommenderad av tränare, och alltid hållit sig något i överkant av normalhull på det.
Den som nu tappat vikt ger jag extramat och hö så fort han tas in, men han är som sagt inte väldigt intresserad av annan mat än havre.

Jag kanske formulerade mig dåligt, de har inte tappat särskilt mycket i vikt (utom den ena, som alltid är svår att hålla hull på på vintern oavsett fodermängd, gick på fri tillgång ensilage förut och blev smal där med...) utan att de tappat muskelmassa

varför inte ge fri tillgång?
eller höj iaf hö givan går de ute behöver de hö för att hålla värmen...
jag skulle iaf höja till minst 10 kg var om de skall gå ute, helst fri tillgång.

Fri tillgång:eek:
Någon kunnig får gärna berätta om det är så att islänningarna äter mindre än motsvarande ponnyer... Men om mina gick på fri tillgång på hö skulle de inte göra annat än äta och då skulle de bli bollar:o (Men troligtvis fortfarande utan ryggmuskler...)

jag kan säga att jag hade samma tänk som dig innan jag testa visst första 2 balarna gick åt som smör men sen lugnade de ner sig o nu äter de bara det de behöver...
men visst är du orolig så ge dom inte fri tillgång men öka hö mängden då du inte får dem att äta tex lucern men de äter hö o det bästa är för hästarna att äta mycket hö.
shettisarna där jag står äter ca 5-6kg hö utan att bli feta och vi har också bra hö men det går åt för att hålla värmen.

Har du analys på hö´t? Om inte, skaffa det och räkna ut en foderstat...

Jag har faktiskt varit med om en islandshäst som magrat (inkl att ryggmusklerna försvann, han blev helt kantig!) pga fodret. O det var inte proteinbrist utan tvärtom! Han åt 5-6kg/dag av hö't o magrade... Så fick han gå på fri tillgång istället plus att vi tillslut proppade i honom säkert 2kg lusernhack o 1kg kraft o ändå så bara fortsatte han försvinna för oss. Veterinärutredning för o kolla sjukdomar, ingen mask... Helt konstigt,veterinären kunde bara rekomendera o fodra mer. Men vad gör man när hästen inte längre vill äta mer mat?

Men med analys på hö´t visade det sig att han fick i sig så mycket protein att hans kropp bröt ner musklerna för att få energi till att hantera all protein. Vi bet oss själva i svansen så att säga. Han tog sig sedan kanonfint på fri tillgång på halm o mindre mängd hö o inget lusern men däremot 1kg kraft med högt energivärde och extra olja för energin.

Vet inte om det är relevant i ditt fall, gräs är ju svårt att analysera. Ville bara poängtera att det inte alltid är proteinbrist som gör att musklerna förvinner utan det kan vara att höt är för bra. O att fri tillgång defintivt inte alltid löser alla foderproblem. Jag fick höra att proteinet som kommer från grovfoder inte är någon fara att överdosera... Det var inte sant när det gällde en svårfödd häst. Däremot var mina annars lite för tjocka hästar kanonfina den vintern på sina 6kg/dag.

Jag har fatt tag på analysen av höet nu, men den gjorde inte mig klokare... :o

TS 88,4 %
råprotein 77 g/kg TS
Smh protein häst 36 g/kg
energi till häst 9,1 MJ / kg vara

Vad innebär det:confused::o

jag skulle iaf höja till minst 10 kg var om de skall gå ute, helst fri tillgång.

:eek:

Allt handlar om vad höet innehåller! Min Islänning äter 6 kg hö per dag + tillskott (Hestekrafft+soja) för att få till sin kvot av MJ och SMRP.

Skulle jag ställa henne på mer hö eller - ändå värre: ge fri tillgång, skulle hon äta sig fet som en julgris på tio röda sekunder.

Till TS: du skriver att du har högkvalitativt innehåll i höet: VAD innehåller det isf? För om du vet det kan du titta på vad hästen har för behov av protein utifrån sin vikt, och på så sätt räkna ut om den har proteinbrist och därmed tillsätta.

shettisarna där jag står äter ca 5-6kg hö utan att bli feta och vi har också bra hö men det går åt för att hålla värmen.

Man kan/ska inte jämföra äpplen och päron.
Förmodligen innehåller det höet väldigt hög proteinhalt och en lagom nivå MJ. Det gör att hästarna håller förbränningen på en bra nivå och inte får i sig för mycket MJ.

Jag märker på mina damer sen jag lagt upp proteinet i fodret på mer än vad de enligt tabellerna ska ha, att de är mindre hungriga/gapiga på maten.

Men det hö jag har, har alldeles för hög halt MJ för att de skulle få äta fritt.
Skulle Islänningen äta 8 kg hö istället för 6 skulle hon bli smällfet, likaså ponnyn som äter 4 kg.

Jag har fatt tag på analysen av höet nu, men den gjorde inte mig klokare... :o

TS 88,4 %
råprotein 77 g/kg TS
Smh protein häst 36 g/kg
energi till häst 9,1 MJ / kg vara

Vad innebär det:confused::o

I mina ögon innebär det att det är för hög halt MJ och för låg halt protein.
Använd dig av Hippocampus (googla) eller nåt och räkna ut en foderstat. Det är inte så krångligt när man har analysresultat! :bow:

Eftersom jag hellre räknar foderstat än skriver skolarbete matade jag in ditt hö i Hippocampus. Räknade på 400kg, normal född häst i lätt arbete och att den fick 6 kg hö.:

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 5.3 32.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 76.4 54.6 - 28.6 Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 458.6 216.0 - 52.9 Öka proteingivan, gärna genom att ge mer grovfoder.

Som du ser behöver dina hästar MER mat!

Ditt största problem är att du har ett högt energivärde i höet, men relativt lite protein. Om du ökar till 10 kg hö och lägger till 300gr soja hamnar du bra i protein, men egentligen för mycket energi. Men eftersom energin kommer från just grovfodret bör inte det bli ett problem i synnerhet inte eftersom de nu är tunna och går ute på lösdrift. Lusern blir olämpligt att lägga till eftersom du då får ett extremt översla av energi.

Med 10 kg hö och 300gr soja.
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 8.8 120.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 76.4 94.5 23.7 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 458.6 477.0 4.0 OK

Senast ändrad:

Den analysen innebär att ditt hö har inte tillräckligt med protein för att matcha energin(det blir alltså inte som i mitt fall som jag beskrev ovan, där hade vi 77smbrp över 7,8Mj).

Kvoten mellan smbrp(smh som du skriver) skall vara runt 6 för att vara bra, din kvot är 3,9. Du tar smbrp delar på energin 36 / 9,1 = 3,9. Du behöver alltså ge dina hästar mer protein. Om du ger 6kg av ovanstånde hö så får dina hästar i sig 216gr smbrp och 54 MJ energi.

Nu vill inte jag uttala mig om hur mycket nån annans häst bör ha, men jag kan ju relatera till mina kusar som kanske är i liknande storlek med dina och hur jag hade gjort med dom med detta hö. Och eftersom jag tycker foderlära är lite spännande så kan jag förklara hur jag tänker "längs vägen"... Det är alltså inget som säger att mitt sätt är rätt, det finns nog lika många sätt att räkna här som det finns bukemedlemmar...

Till att börja med är jag noga med ts, alltså torrsubstans, rekomenderade värden varierar mellan 1,0-1,5kg ts per 100kg häst. Alltså i fall av islandshäst 350kg, Nånstans mellan 3,5kg ts till 5,25kg ts. Det får man välja själv... Jag brukar räkna på 1,5, hellre safe than sorry så att säga... Ts är alltså det första värdet du skriver, 88,4 %. Varje kilo hö innehåller 88,4% torrt, resten är vatten och därmed inte näring. För att få 5,25kg ts måste man då ge 6kg av det hö't (6 x 0.884 = 5,3).

Sen energin, HUR mycket energi man bör tillföra är ju en smaksak - det finns listor o tabeller att googla efter. Senast kom jag fram till ca 45MJ/dag på mina, 350Kg häst på vila/lätt arbete. Då bör de med en kvot på 6 få 45 x 6 = 270 smbrp. Ditt hö 6 kg ger alltså för mycket energi och för lite protein enligt min beräkning. Eftersom det är svårt att bara fodra proteinet o inte få med mer energi så hade jag backat hö-givan. 5kg hö ger 45,5MJ, och 180 smbrp. För att fylla proteinet hade jag gett lusern hackad strå som har ett värde av 105 smbrp per kilo. Lätt att räkna där o bara lägga på ca ett kilo lusern hack på hö't varje dag. Jag minns inte energivärdet i det men tror det var runt 10, det kommer ju plussas på de 45,5MJ. Och slutar nog på en hyfsat bra nivå för en 350kg häst som rids och arbetas. Vad gäller ts sedan, det kilo lusern man isåfall ger täcker upp det avsaknade kilot på hö't. Det är det fina med just lusern hackad strå- det är ett rent grovfoder och kan alltså tas med i ts beräkningen :)

Själv brukar jag när gräset tar slut/snön ligger ge nästan fri tillgång på halm för stråmängden (vi har betydligt högre värden på hö't så jag kan inte ge så mycket så det täcker tsbehov) och för det faktum att de går i lösdrift och att äta ger energi att hålla värmen :) Halm innehåller ca 4MJ energi/kg men inget protein att tala om.

När jag har räknat klart brukar jag kontrollera mot hippocampus foderstatsprogram. Googla på det som ovanstående inlägg säger. Programmet funkar kanon, men jag tycker bara det är kul att räkna så jag gör det först ;) Använder hippocampus som facit sen...

Hoppas du fick lite inspiration, foderstatsberäkningar är kul :) Sen kan man ju oxå räkna för att optimera det ekonomiska om man vill skoja till det lite... ;)

Tack för en jättebra förklaring!!!:bow::bow:

Då får det nog bli så att de får 5 kg var och så ett kg lusern (har just införskaffat pellets, så de får nog äta upp den säcken först...) knappt ett kg pellets som blöts upp o blandas med lite havre och liiite betfor (ja min smalare häst äter det inte annars...) o så ett mineralfoder på det :)

Låter det okej tycker du?
De ligger nog på ungefär 350 kg vardera, med skillnaden att ena hästen är 1,43 den andra 1,32... ;)

Huruvida det är okej eller inte är upp till dig att bestämma :) men jag fodrar mina så och tycker det är super.

Min personliga åsikt är att hästarna bör få så mycket grovfoder det går, eftersom det är vad deras magar är gjorda för. Därav att jag är så förtjust i det hackade stråt. (Och så gillar jag inte tanken på att fylla hästens tarmar med bindemedel från pellets, återigen personlig åsikt!). Och eftersom jag av naturen är lat har jag insett hur praktiskt det är att bara kunna ge lusernet ihop med hö't på kvällen, lägger lite på varje hö-hög så är saken biff. Inget massa in o utsläpp för att de skall ha olika mat o så... Inte massa lägga i blöt som tar lång tid o passning (o fryser på vintern!).

Sen brukar pållarna få lite skrammel i krubban när de arbetat bara som belöning, där slänger jag i ört/mineraltillskott. :)

Sen måste man i slutänden alltid titta på hästen! Siffror o verklighet stämmer inte alltid.

Ja självklart ska man kolla på hästarna i första hand - det var ju så jag upptäckte att något var galet trots "vanlig" mängd hö :)
Men det är en klar början i alla fall ;)

Fast termen "vanlig mängd hö" funkar ju inte ö.h.t. Det FINNS ingen vanlig mängd, den beror helt på fodrets innehåll, det är ju därför det är så viktigt med en analys på grovfodret för att ha ett verklighetsförankrat utgångsläge att stå på och bygga från!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 639
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 108
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka