Proteinbrist??

Sv: Proteinbrist??

Ja men den grävdes inte fram förrän nu när tråden kom igång och har inte använts som underlag för tidigare hitills givna giva. Givan som getts har getts enligt tidigare ägares råd att "hästen brukar äta 5 kg hö".

Jag är enda första och förhoppningsvis sista ägare på ena hästen, och den andra hästens "förra ägare" gav honom fri tillgång ensilage vilket han inte tål och resulterade i superdiarré och uppsvullen buk, så dennes råd följde jag inte... ;)
Däremot har den hästen i min ägo stått på min tränares gård, där alltså hon skötte fodringen. Där har han ätit 4-5 kg hö och snarast hållit sig på den fetare änden av skalan. Detta var deras eget hö och nu äter han hö skördat ca en mil därifrån, alltså tänkte jag att det borde vara ungefär samma ;)

Men nu har jag fått bra tips av Kvandi och ska lägga om och minska hömängd något och ge ordentligt med lusern till så nu är vi nog på bättringsvägen! :)

Senast ändrad:

men alltså, avståndet på fälten har ju inget att göra med näringsinnehållet, det har ju att göra med vallens kondition, gräsfrö slaget samt skördningsförhållandena. :crazy:

Läs på och lär dig räkna foderstat samt vikten av att använda analys så slipper du såna här problem framöver. det är en mycket liten investering energi mässigt, att få lite koll.

Men nu har jag fått bra tips av Kvandi och ska lägga om och minska hömängd något och ge ordentligt med lusern till så nu är vi nog på bättringsvägen! :)

Men varför är det så evinnerligt svårt att själv räkna på Hippocampus. Med ditt hö (5kg)+1kg lusern är det fortfarande för lite mat. Men visst, det är ju lättare att lyssna på någon som håller med en.

Nej jag har insett det. Och jag tänkte snarast att vallarna är rätt lika i kondition och ligger i liknande miljö och klimat, därför borde de ge liknande hö...
Jag HAR ju analys, som nu används! Det är som sagt första månaderna jag själv har ansvar för mina hästars fodring, och alla är väl ändå nybörjare nån gång...

Men nu förstår jag inte riktigt. När jag (SJÄLV!) räknar nu på Hippocampus så får jag att det ska stämma rätt lagom och inte alls vara för lite utan kommentarer som OK, bra mängd foder osvosv:confused: Nånstans knappar vi i så fall helt klart in olika...
Och angående "det är lättare att lyssna på nån som håller med en" så tycker jag det var rätt elakt och onödigt sagt av dig. Jag är nybörjare så jag tar råd från andra, självklart. Och kvandi verkar ha koll eftersom hon själv har Islandshästar vilka faktiskt smälter foder på ett annat sätt än andra raser pga längre tarm t.ex. Så varför skulle jag inte lyssna på henne?
Jag har försökt lyssna på alla åsikter här och lägga ihop det med min egen erfarenhet av hur det fodrats i de stall jag varit och hennes metod kändes mest rätt för mig så nu ska jag prova och se hur det går. Vad är fel med det:confused::(

Det kanske påverkas av vilka parametrar du stoppar in? Dvs. hästtyp, vikt.

Islandshästar smälter maten som andra kallblodiga hästar, tror man klickar i kallblodig eller nåt, eller är det lättfödd man ska knappa in..?
Nu gäller ju inte det specifikt för alla isl. hästar heller.
här får man se till individen.

Många islandshästar verkar ju vara mer fullblod än kallblod. ;)

Men varför är det så evinnerligt svårt att själv räkna på Hippocampus. Med ditt hö (5kg)+1kg lusern är det fortfarande för lite mat. Men visst, det är ju lättare att lyssna på någon som håller med en.

Hur är det för lite mat sett till vad jag räknat på? Det fyller både ts, protein och energi för en lättfödd islandshäst 350kg?

Ingen av oss är ju idiot (även om du verkar ha lätt att idiotförklara både ts och mig) så något skiljer i våra beräkningar...

Det jag ser rakt av är att du förutom skillnad i häststorleken, normalföddheten även räknat på väldigt mycket arbete. Det är det vanligaste felet i foderstatsberäkningar, man tror att hästen arbetar mer än vad den gör. Enligt din angivelse på Hippocampus skall hästen (som dessutom väger 50kg mer än ts säger) ha 76MJ energi varje dag. Underhållsbehovet för islandshäst- 400kg är runt 45MJ. Så mycket som du angett jobbar kanske en elittränad travhäst... Din beräkning ger hästen dessutom 95MJ, bra mycket mer än de 76MJ som din beräkning påstår att den behöver. Där är det som det hela slår fel. Islandshästar är lättfödda, o speciellt på hösten har de en tendens att svälla upp till små bollar om de får för mycket energi. Dina råd på hur mycket foder ts hästar bör få är mer anpassat efter ett digivande sto i den storleken än en hobby-riden vallack. Du har helt enkelt inte räknat på relevanta data.

Visst är det lätt att "lyssna på nån som håller med en" men man får ju oxå väga in det faktum att jag räknat foderstater till islandshästar i många år, och dessförinnan jag lärde mig räkna på det, även fodrat och låtit ögat bestämma hur mycket hästen skall ha genom att se hur hästen ser ut, vad den orkar och hur den mår.

Man vinner inte på att idiotförklara andra, man vinner på att ha bra argument för sin sak. Kan du inte spela schysst o låta bli att idiotförklara andra som inte håller med dig så tycker jag att du skall återgå till skolarbetet. Vi har inte räknat på samma sak helt enkelt.

med 10 kg hösilgae och soja blir det ju verkligen inte bra!!! lite mer energi, herregud det är alldeles alldeles för mkt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 093
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka