Sv: Proteinbrist??
Men varför är det så evinnerligt svårt att själv räkna på Hippocampus. Med ditt hö (5kg)+1kg lusern är det fortfarande för lite mat. Men visst, det är ju lättare att lyssna på någon som håller med en.
Hur är det för lite mat sett till vad jag räknat på? Det fyller både ts, protein och energi för en lättfödd islandshäst 350kg?
Ingen av oss är ju idiot (även om du verkar ha lätt att idiotförklara både ts och mig) så något skiljer i våra beräkningar...
Det jag ser rakt av är att du förutom skillnad i häststorleken, normalföddheten även räknat på väldigt mycket arbete. Det är det vanligaste felet i foderstatsberäkningar, man tror att hästen arbetar mer än vad den gör. Enligt din angivelse på Hippocampus skall hästen (som dessutom väger 50kg mer än ts säger) ha 76MJ energi varje dag. Underhållsbehovet för islandshäst- 400kg är runt 45MJ. Så mycket som du angett jobbar kanske en elittränad travhäst... Din beräkning ger hästen dessutom 95MJ, bra mycket mer än de 76MJ som din beräkning påstår att den behöver. Där är det som det hela slår fel. Islandshästar är lättfödda, o speciellt på hösten har de en tendens att svälla upp till små bollar om de får för mycket energi. Dina råd på hur mycket foder ts hästar bör få är mer anpassat efter ett digivande sto i den storleken än en hobby-riden vallack. Du har helt enkelt inte räknat på relevanta data.
Visst är det lätt att "lyssna på nån som håller med en" men man får ju oxå väga in det faktum att jag räknat foderstater till islandshästar i många år, och dessförinnan jag lärde mig räkna på det, även fodrat och låtit ögat bestämma hur mycket hästen skall ha genom att se hur hästen ser ut, vad den orkar och hur den mår.
Man vinner inte på att idiotförklara andra,
man vinner på att ha bra argument för sin sak. Kan du inte spela schysst o låta bli att idiotförklara andra som inte håller med dig så tycker jag att du skall återgå till skolarbetet. Vi har inte räknat på samma sak helt enkelt.