Proteinbrist, eller bara hälsosam viktnedgång?

BOGGIE

Trådstartare
En luddig troligtvis dum fråga: Kan ett vuxet halvblod få proteinbrist på fri tillgång (ca 30 kg /dag) på ett hö som en C-ponny klarar sig utmärkt på?
Han får dessutom nästan 1 kg lusern...

Kan tyvärr ej göra en analys då jag måste byta hö i årsskiftet ändå.

Sv: Proteinbrist, eller bara hälsosam viktnedgång?

Du märker om hästen börjar bli bukig och tappa rygg/rumpmuskler. Då är det troligtvis proteinbrist. Öka då lucernet eller ge något annat proteintillskott.( ex soja eller K Protein) Annars bör ju höt räcka till med tanke på mängden hästen äter. Men jag skulle nog även vara observant på C-ponnyns hull. Räcker inte värdena på höt för ponnyn kan den kanske plötsligt rasa hastigt i vikt.
Säger det av erfarenhet. Har själv två ston som äter lika mycket/lite. De har samma behov trots skillnad på både vikt och storlek. Den mindre kräver alltså lika mycket som den större.

Tack för svar!

...men om han inte är bukig då...utan bara tappat lite överlinje?
Måste det vara proteinbrist då?

Han har senaste åren varit väldigt kraftig, pga konvalecens, så att han går ner i vikt är jättebra. Men det har varit problem med balansen, trots uträknad foderstat, antingen tjock om magen - perfekt över rygg eller små rund mage - ingen överlinje kvar.

Nu har jag börjat skönja revbenen på honom för första gången på ca 4 år.
Även buken ser riktigt bra ut.
Han verkar dessutom så mycket fräshare rent fysiskt nu när han tappat lite barlast!
...Men vi vill ju ha en överlinje också!!

Vet inte om jag ska börja göda på honom och riskera fetma igen... eller om jag ska våga vänta!?

/En frustrerad BOGGIE

Om du rider "korrekt" för att muskla upp honom, alltså i en för honom bra form och allsidig träning, och sadeln passar, bör han ju behålla musklerna och kanske även bygga lite. Men händer det inget och han fortfarande tappar överlinjen skulle jag nog vilja påstå att det är proteinbrist. Fyll på med något proteinrikt som jag beskrev ovan. Eller öka på lucernet. 1 kg till ett halvblod är inte så mycket.

Ok, tack! :bow:
Jag avvaktar ett par dar till då sen ökar jag på lusernet igen.

Hur mycket, och hur fort vågar man öka åt gången?

Vet inte riktigt med en sådan stor häst.;) Har islandshästar själv. Men om jag skulle öka till dom hade jag nog ökat ett par hg / dag. Så i slutet på veckan skulle jag vara uppe i den givan jag tänkt. Nu vet jag att en del säger att man kan öka direkt eftersom lucern är grovfoder. Men med tanke på att det faktiskt är en ändring i foderstaten så gör jag det sakta.
Kanske du kan öka med ½ kg/ dag?

Oj, då har jag inte varit för snabb iaf då...:)
Har ökat 3 dl var tredje dag.

Det låter högst troligt att han har proteinbrist. Har man ett hösilage med låg ts och låga värden så räcker det inte till trots fri tillgång.

Vi behövde så mkt protein att vi valde att ge krafft protein (finns närmare 3 ggr så mkt protein i det som i lusern) men säcken är ju betydligt dyrare än en lusernsäck. Proteinet kommer främst från potatis istället för säd men lusern är ju ett grovfoder så det är antagligen ännu snällare mot magen.

Jag tror inte du behöver vara alltför försiktig med ökningen eftersom det är ett grovfoder men det finns säkert någon med ännu större foderkunskap som kan svara säkert. Lycka till!

En luddig troligtvis dum fråga: Kan ett vuxet halvblod få proteinbrist på fri tillgång (ca 30 kg /dag) på ett hö som en C-ponny klarar sig utmärkt på?
Han får dessutom nästan 1 kg lusern...

Kan tyvärr ej göra en analys då jag måste byta hö i årsskiftet ändå.

Hej! Ett tips....köp boken Hästens näringsbehov och utfodring med Christina Planck-Margareta Rundgren. Den boken ingår i läroplanen för att bli agronom på slu. Den är bra iom att den tar upp flera av dina frågor. Kan vara lite svår att förstå om man sträckläser....letar man efter en grej i taget är det enklare.....du kommer att lära dig en massa på vägen. Den är uppbyggd på forskning bla. Jag har haft den i några år nu och haft jätte nytta av den.
Boken tar upp hur mycke tex kraftfoder av olika slag man kan ge hästar utan att belasta mage/tarm/matsmältning. Varför en häst är fet/mager/omusklad ja allt möjligt.

Oj, då har jag inte varit för snabb iaf då...:)
Har ökat 3 dl var tredje dag.

Lusern räknas som grovfoder o det kan du dundra på ordentligt på en gång, du vänjer väl inte in hästen med 100g hö åt gången? Ge 2-3kg Lusern på en gång.
Mina shettisar får minst 1kg Lusern om dagen, lite olika från individ till individ förståss, men den som får mins får 1kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka