Proteinbrist = bukig??

S

snofflan

Orkar inte plöja igenom alla gamla trådar för att hitta mitt svar utan skriver en ny tråd med en gång.

Har för mig att jag läst något här på buke om att hästar som är bukiga kan lida av proteinbrist. Är det så eller har jag bara fått för mig det??

Tacksam för snabba svar!
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Hästarna får ju tunnare överlinje när dom har brist på protein men att dom blir bukiga har jag aldrig hört. Kanske de ser mer bukiga ut i och med att överlinjen blir mindre och hästen kanske då iistället har överskott på energi (kanske fel kvot på foderstaten eller liknande) som sätter sig vid magen och då kanske hästen ser bukig ut. Men det enda som jag har Hört om protenbrist är ju att de tappar muskler speciellt vid överlinjen. :)
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Ja, de tappar muskler längs överlinjen. Vet inte om bukigheten... Min fick jätteful päls som förmodligen berodde på proteinbrist. Men hästar som går på bete brukar inte få proteinbrist, i betet är det ju MASSOR med protein, särskilt på försommaren! Men det är kanske inte en beteshäst det gäller, eller bara en allmän fråga..
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Jo, dom blir bukiga av proteinbrist. Vid proteinbrist tas protein och utvinns från musklerna, därför tappar dom också överlinjen. Men bukmuskulaturen är även den omfattande och tappas... så vid rejäl långvarig proteinbrist är det heller inte mycket bukmuskler som kan hålla in det väldiga tarmpaketet och voila, hästen är bukig.

Min lågpresterande hobby-häst har antagligen haft långvarig protienbrist under många år och var för tre år sedan vid inköp rejält bukig. Nu, tre år senare med tillräckligt med protein i foderstaten och bete på somrarna har en överlinje kommit på men buken, den består.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Tack allihopa! Var en rent allmän fråga samtidigt som min häst faktiskt är väldigt bukig. Kanske inte är så konstigt iom att hon vräker i sig gräs på betet...hehe.... Överlinjen tycker jag dock inte har påverkats mer än att hon lagt på fett. Blev lite orolig över bukigheten då man faktiskt kan ana hennes revben så övertjock är hon ju inte....bara vääääldigt bukig! Men hur stor är egentligen risken att de ska lida proteinbrist när de går på gräs?? Tycker det verkar konstigt.....
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Vad jag har märkt kan hästarna bli bukiga när de får för lite mat. Min häst har alltid blivit bukig på betet (och alla andra hästar) men tillslut insåg jag ju att det inte fanns mat i hagen fastän det var stora plättar med massa gräs och ännu större som var helt nergnagda. Det höga gräset var toaletterna och där ville hästarna inte äta förrän de svalt. Slutade med att jag fick fodra hö till min häst.

Nu går han på ett kanonfint bete som är påsått förra året så det växer så det knakar, stallägaren måste tom klippa hagarna för att det inte ska växa upp för mycket. Alla hästar som kommit på sommarbete har varit mer eller mindre bukiga (med och utan intakt överlinje) när de kommit och samtliga har blivit jättefina under betet när de kunnat äta efter behag.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Iofs så tror jag knappast att det handlar om att hon får i sig för lite mat då det är ett väldigt kraftigt bete, stor hage där endast hon går. Dock med andra hästar i hagarna bredvid. Tänkte mest att gräset kanske var proteinsnålt men det kan det väl ändå knappast vara....eller?
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Jo, det stämmer. De kan få nästan som hängbuk samtidigt som revbenen syns. Proteinet behövs för att bygga muskler och det hjälper inte att ge mera energi när inte kvoterna stämmer- minst 6 g protein på varje MJ.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Jo det där vet jag o jag är väldigt noga med att kvoterna stämmer när hon inte går på bete men det är ju inte lika lätt att avgöra när hon nu bara käkar gräs.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Äter hon tillräckligt då? Det kanske är så mycket insekter så att hon mest står i skogen eller går runt? En häst måste äta 40-60 kg gräs/dygn för att få i sig sitt behov. Hon kan inte ha mask? Låter, som tidigare konstaterats, som proteinbrist men jag har svårt att tro att det är det om det inte är högt och grovt gräs som hästar oftast inte gärna äter och som kan ha sjunkigt en del i näringsvärde.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Jodå hon äter....HELA tiden. Hon praktiskt taget vräker i sig. Fast iofs är gräset ganska grovt men hon betar ner allt så det e ju knappast så att hon inte får i sig något. Fast när jag var i stallet igår så la jag märke till att hon faktiskt inte är så tunn över revbenen som jag tidigare tyckt. Och hon är verkligen riktigt fet över ryggen....hihi... Ja, problem med mask har hon haft men hon avmaskas regelbundet hela säsongen o till hösten blir det träckprov igen för att se hur det gått.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Läste en artikel i senaste nummret av en hästtidning att bukighet kunde bero på mineral och/eller vitaminbrist, alt att ca/ph kvoten inte var rätt. Kolla gärna upp ca/ph kvoten o ge ett fullvärdigt vitamin/mineral tillskott även ute på betet.
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Får redan både vitaminer o mineraler. Kvoten är ju svår att hålla koll på då man ju inte vet vad gräset innehåller....
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Det jag har fått höra av frabror vet är att bukiga hästar har för lite magmuskler, ut och galoppträna säger han (fälttävlansmänniska) men har också hört det här med proteinbrist...
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

jo, det där stämmer ganska bra..hästen har för lite magmuskler för att kunna "hålla upp". och det kan ju kanske både vara att hästen får i sig för lite protein(som krävs för att hästen övht ska kunna bygga muskler) och att den tränas för lite, tränas den inte så får den ju inte heller så mycket mer muskler..men det är lätt att de tappar lite under sommarbetet..:smirk:
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Jo, att hon inte har så mycket magmuskler är jag väl medveten om men det beror på att hon inte varit riden så himla länge. Just nu vilar hon några veckor för att smälta allt nytt. Sen blir det galoppträning av.... =)
 
Sv: Proteinbrist = bukig??

Måste bara säga att kunnigt hästfolk säger direkt att hon är dräktig fastän hon inte är det.....hehe.... Hon har blivit vääääldigt rund om sin lilla mage. Har nu gått igenom henne ordentligt o studerat överlinje o allt o den är det absolut inget fel på. Visst har hon stor mage men i övrigt så verkar allt vara bra...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Gunnar
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp