Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det bästa, billigaste och enklaste är om man kan justera foderstaten med grovfoder, men hö har ganska ofta för lite protein för att det ska fungera. Då måste man istället ge något tillskott, antingen i form av lusern (= grovfoder) eller något kraftfoder eller proteinfoder.
är det mer grovfoder man ska ge om hästen ska ha i sig mer protein? Vilka fodertyper är det annars som är de proteinrikaste?
Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan.
Tja, det beror ju på vad kraftfodergivan består av - eller hur? (Om vi nu ska "märka ord".)
Ja, Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan. och samtidigt fodrar med ett kraftfoder som inte har lika högt proteinvärde.
Jag kan ta en ponnyägare i mitt stall som gott exempel. Ger minimigiva med hö och öser i hästen kraftfoder, i detta fall högenergihavre.
Jag är rätt säker på att deras hö är väldigt proteinrikt (vet när det är skördat). Om de lägger om foderstaten genom att minska havren och öka höet så blir ju den totala proteinkvoten högre - eller hur?
Räkna kan jag allt... Nu slutar vi med trådkapningen tycker jag.
hur du kan påverka kvoten genom att öka/minska t ex grovfodergivan
Men man KAN ju inte påverka kvoten genom att öka/minska grovfodergivan!Har grovfodret en kvot på 5 så ändras ju inte det hur stor giva du än ger...
Däremot kan man höja kvoten i totalfoderstaten om man lägger till något mer proteintätt foder.
Jag fattar inte - tänker vi på samma sak med olika förklarning bara eller har någon av oss missförstått? Jag blir helt förvirrad.![]()
Du utgår från ditt resonemang att man bara har ETT grovfoder. I praktiken har många två, kanske tre grovfoder: Hö/ensilage, halm och kanske även lusern.Men man KAN ju inte påverka kvoten genom att öka/minska grovfodergivan!Har grovfodret en kvot på 5 så ändras ju inte det hur stor giva du än ger...
Nu var det dock tal om HÖ.
"Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan. " skrev du...
Ja, har hon ett bra hö ökar det den totala proteinkvoten om hon ökar högivan och samtidigt fodrar med ett kraftfoder som inte har lika högt proteinvärde.
Jag kan ta en ponnyägare i mitt stall som gott exempel. Ger minimigiva med hö och öser i hästen kraftfoder, i detta fall högenergihavre.
Jag är rätt säker på att deras hö är väldigt proteinrikt (vet när det är skördat). Om de lägger om foderstaten genom att minska havren och öka höet så blir ju den totala proteinkvoten högre - eller hur?
Räkna kan jag allt... Nu slutar vi med trådkapningen tycker jag.
Kolla in derby foder
Hästarna behöver inte stora mängder utav det och får dessutom bättre energi och sammansättningen av fodret ger friska och glada hästar.
det finns även för hästar med problem magtarm mfl. för att passa alla hästar.
Hästarna musklar sig jättebra och du kommer inte bli besviken.
Det finns olika typer av foder men kolla in under avel där har du derby zucht och under reform finns det derby vital.
VÄRT ATT PROVAS! HÄSTARNA ÄLSKAR DET!
www.derbyfoder.se