blizz

Trådstartare
är det mer grovfoder man ska ge om hästen ska ha i sig mer protein? Vilka fodertyper är det annars som är de proteinrikaste?

Sv: protein

Mer grovfoder kan fungera. Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan. Har du analyserat ditt hö?
Annars får du ta till t ex lusern som har hög proteinkvot.
Protein som kommer från grovfoder är bättre för hästarna än via kraftfodret (t ex sojamjöl), så kan du ge proteinet via grovfodret är det att föredra.

Det bästa, billigaste och enklaste är om man kan justera foderstaten med grovfoder, men hö har ganska ofta för lite protein för att det ska fungera. Då måste man istället ge något tillskott, antingen i form av lusern (= grovfoder) eller något kraftfoder eller proteinfoder.

Lusern (105 g smrp/kg foder) räcker bra om det saknas lite till måttligt av protein, medan t.ex. soja och Krafft Protein (över 300 g smrp/kg foder) tillhör de mest proteinrika fodermedlen man kan hitta.

Det bästa, billigaste och enklaste är om man kan justera foderstaten med grovfoder, men hö har ganska ofta för lite protein för att det ska fungera. Då måste man istället ge något tillskott, antingen i form av lusern (= grovfoder) eller något kraftfoder eller proteinfoder.

Tja, det enda hö jag har fått tag på i år har en kvot på 10... :p

är det mer grovfoder man ska ge om hästen ska ha i sig mer protein? Vilka fodertyper är det annars som är de proteinrikaste?

Det beror helt o hållet på hur stor mängd protein det är i just ditt grovfoder! Det går abslout inte att säga generellt att du ska öka grovfodermängden och därmed få mer protein... det kan bli helt tvärtom också om grovfodret är proteinfattigt (vanligt i år).
(det som händer då, om du ökar grovfodermängden, är att hästen får en massa energi mer och bara pyttelite mer protein och det blir helt fel då)

Om du inte har analys på ditt grovfoder så är lusern det man kan rekommendera i första hand eftersom det räknas till grovfoder och det finns inga större risker med att överfodra med det. Du kan ge flera kilon utan problem! (faktum är att det KAN ges som enda grovfoder också om bara tuggbehovet tillgodoses också - kanske ihop med lite halm och att man väljer hackat strå av lusern)
För att det ska hjälpa nåt, göra nån skillnad i foderstaten, så bör man ge minst 1kg/dag till en normal stor häst. (en ponny kanske 0.5kg och en större häst minst 1.5kg... lite generellt bara för att få ett hum om hur mycket man ska ge)
Men man kan gärna byta ut 1-2kg av höet/silaget man har till lusern.

I övrigt finns det en MASSA proteinkraftfodermedel men de ska man vara försiktig med att tillsätta om man inte är SÄKER på att det behövs (genom att man analyserat sitt grovfoder och vet att det fattas protein).

Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan.

Ehrm... :angel:. Kvoten (smb rp/MJ) höjs inte hur mycket man än ökar mängden! (däremot får hästen mer smältbart protein i gram ;))

Tja, det beror ju på vad kraftfodergivan består av - eller hur? (Om vi nu ska "märka ord".)

Ja, har hon ett bra hö ökar det den totala proteinkvoten om hon ökar högivan och samtidigt fodrar med ett kraftfoder som inte har lika högt proteinvärde.
Jag kan ta en ponnyägare i mitt stall som gott exempel. Ger minimigiva med hö och öser i hästen kraftfoder, i detta fall högenergihavre.
Jag är rätt säker på att deras hö är väldigt proteinrikt (vet när det är skördat). Om de lägger om foderstaten genom att minska havren och öka höet så blir ju den totala proteinkvoten högre - eller hur?

Räkna kan jag allt... Nu slutar vi med trådkapningen tycker jag.

Ja, Om du har ett bra hö kan det öka proteinkvoten genom att öka givan. och samtidigt fodrar med ett kraftfoder som inte har lika högt proteinvärde.
Jag kan ta en ponnyägare i mitt stall som gott exempel. Ger minimigiva med hö och öser i hästen kraftfoder, i detta fall högenergihavre.
Jag är rätt säker på att deras hö är väldigt proteinrikt (vet när det är skördat). Om de lägger om foderstaten genom att minska havren och öka höet så blir ju den totala proteinkvoten högre - eller hur?

Jag tror inte vi tänker på samma sak, där i problemet i vår diskussion... Jag tror att det du egentligen menar med "proteinkvoten" är proteinmängden och jag däremot blir förvirrad när du skriver om KVOTEN. För kvoten (med det menar man ju oftast smb rp/MJ) ändras inte av att öka mängden av samma foder (t ex om ett hö har en kvot på 5 så förblir den 5 hur mycket elelr lite man än ger). Det var bara det jag ville poängtera! :)

Jag räknar totala mängden foder och hur du kan påverka kvoten genom att öka/minska t ex grovfodergivan, inget annat.

hur du kan påverka kvoten genom att öka/minska t ex grovfodergivan

Men man KAN ju inte påverka kvoten genom att öka/minska grovfodergivan! :confused: Har grovfodret en kvot på 5 så ändras ju inte det hur stor giva du än ger...
Däremot kan man höja kvoten i totalfoderstaten om man lägger till något mer proteintätt foder.

Jag fattar inte - tänker vi på samma sak med olika förklarning bara eller har någon av oss missförstått? Jag blir helt förvirrad. :crazy::o

Men man KAN ju inte påverka kvoten genom att öka/minska grovfodergivan! :confused: Har grovfodret en kvot på 5 så ändras ju inte det hur stor giva du än ger...
Däremot kan man höja kvoten i totalfoderstaten om man lägger till något mer proteintätt foder.

Jag fattar inte - tänker vi på samma sak med olika förklarning bara eller har någon av oss missförstått? Jag blir helt förvirrad. :crazy::o

Nu blir jag också förvirrad som försöker lära mig detta med foderstater - vad är egentligen rätt?! :confused: Eller snarare - vem har rätt..?! :smirk:

Jag som har ett uselt hö på endast smrp 9 och 7 MJ i energi.. TS 84 %. Gör jag min tunna ridtravartös en björntjänst genom att ge henne MYCKET hö?! Hon får även bl.a soja och lusern som kraft men det jag vill veta är om jag försämrar värdena (att få upp proteinet, helst genom att öka på så lite energi som möjligt) genom den hyffsat stora mängden hö?? - och påverkar det kvoten?? :confused:

Hoppas någon kan hjälpa mig att bli klokare, för det jag hittills har läst, snurrar bara till det för lilla mig. - och jag vill verkligen göra rätt för min lilla pålla som snart blir tokig av all energi och en spinka av proteinbristen :cry:

Mvh Tessan

Sätt dig ner och räkna! :)

Om du ger X kg hö, X kg lucern (som också är ett grovfoder f ö) och X gram soja - hur mycket protein resp energi får då hästen? Vilken kvot ger summan av alla fodermedel?

Om du ökar bara höet, vad händer med den totala kvoten? Jo, den försämras.

Lucern är en utmärkt proteinkälla och räknas som ett grovfoder, så kör med det så långt det går så blir det nog bra när du räknar ihop foderstaten.

PS. Både jag och milly har rätt, men vi syftar till olika saker och pratar förbi varandra. Jag "släppte" diskussionen då den kändes fruktlös.

Du utgår från ditt resonemang att man bara har ETT grovfoder. I praktiken har många två, kanske tre grovfoder: Hö/ensilage, halm och kanske även lusern.

Exempel:Om man ökar halmen och minskar hö så minskar proteinintaget utan att den totala energimängden ändras.

Nu var det dock tal om HÖ.
"Om du har ett bra kan det öka proteinkvoten genom att öka givan. " skrev du...

Ja, har hon ett bra hö ökar det den totala proteinkvoten om hon ökar högivan och samtidigt fodrar med ett kraftfoder som inte har lika högt proteinvärde.

Håller med milly.
När det handlar om nåt så viktigt som foder, näring etc bör man märka ord.
Det kan alldeles för lätt misstolkas.

Som fredag svarar dig: du får sätta dig ner och räkna.
Ditt dåliga hö innehåller inte bara lite protein, utan även (förmodligen) dåliga värden av mineraler också.

Viktigt att du inte överdoserar vissa mineraler, desutom!

Kolla in derby foder

Hästarna behöver inte stora mängder utav det och får dessutom bättre energi och sammansättningen av fodret ger friska och glada hästar.

det finns även för hästar med problem magtarm mfl. för att passa alla hästar.
Hästarna musklar sig jättebra och du kommer inte bli besviken.

Det finns olika typer av foder men kolla in under avel där har du derby zucht och under reform finns det derby vital.

VÄRT ATT PROVAS! HÄSTARNA ÄLSKAR DET!

www.derbyfoder.se

Du, tycker du inte att du gjort tillräckligt mycket reklam för ditt foder nu?
Det tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
666
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • För lika namn?
  • Guldfasanerna