LitetÄpple

Trådstartare
När jag nu har bestämt mig för att börja räkna foderstaten själv istället för att låta andra göra det (tyckte det verkade så roligt) så har det dykt upp ett och annat frågetecken.
Vi kan väl börja med protein. Vad tillför det? är det lätt/farligt att överdosera? Vad händer om hästen får för lite?
Samma sak gäller växttråd.
hoppas nån kan hjälpa mig!

Sv: Protein??

Protein är huvudbeståndsdelen i allt levande, och består av långa kedjor av aminosyror. Man brukar i Sverige utgå från en kvot runt 6, alltså om du har 50 MJ så matchas det med 300 g smältbart råprotein. (50*6=300).
Utomlands så räknar man numera ofta i stället på grundbehov, och då blir kvoten kanske annorlunda eftersom olika hästraser som väger lika mycket har olika behov enkelt förklarat.

En hög kvot har t ex bra bete (uppemot 12-14) och det funkar ju utmärkt. Blir kvoten för hög så kan hästen kissa mera, eftersom den gör sig av med äggviteämnen (proteiner) den vägen. För lite, då blir det tillbakabildning av muskler t ex.

Om du skall börja räkna själv tycker jag du ska låna en bra bok på biblioteket, Christina Planck har skrivit några.
Jag köpte en genom SLU, som är super. Den heter "Hästens näringsbehov och fodermedel" och är som en steg-för-steg hjälp om hur man räknar och vilka siffror som är viktiga. Den kan du beställa här:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek

Strax under 150,- tror jag den kostar hem i brevlådan. Välinvesterat för att förstå hur man gör!

okej, tack! boken har jag redan lånat av en kompis, men vad har proteinet för funktion?

Protein (aminosyror) är kroppens byggstenar och behövs bland annat till att bygga muskler. Se i boken på sidan 30 - där förklaras mer ingående för vad protein behövs till. Det står för övrigt MYCKEt om ämnet i boken!

Precis som till allt levande så behövs både kolhydrater, proteiner och fett för att överleva. Och energi, det som i hästars behov kallas för megajoule(MJ), får man mest ifrån kolhydrater och fett men även av de aminosyror (proteiner) som inte används som byggstenar (det som blir över).

Det är inte farligt att överdosera protein från grovfoder (gräs, hö, silage, lusern) men man ska vara försiktigt med att ge för stora mängder från proteinkoncentrat som t ex sojamjöl.
Om hästen får för mycket kan den bli lös i magen, kissa mycket o dylikt (läs i boken på sidan 88 i mitten). För den för lite börjar den tappa muskler...

Senast ändrad:

okej, tack! tror jag fattar nu! men tror jag kan behöva lite tolkningshjälp med boken ibland... återkommer om det!

En annan bok som jag tycker är bra om foder är kraffts utfodrings-ABC. Där står allt man behöver veta och dessutom lättbegripligt. Dock står det inte exakt hur man räknar ut foderstat men det får du ju i Christina Planks bok.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna