K

Klackskor

Misstänker att 10åriga hästen behöver protein, går nu på kraft groov 90 och betfor samt fri tillgång på ensilage. Vad tycker ni jag ska köpa då? Lucern eller nått annat?

Sv: protein

Jag behövde oxå lägga till lite extra protein mot slutet av förra vintern och då valde jag lucern och tyckte det var toppen! Hästarna gillade det oxå. Köpte då strå varianten. Har även provat Krafft Protein men föredrar då hellre lucern för att det är mer som grovfoder, billigare än KP oxå och det gör ju inget...

Misstänker att 10åriga hästen behöver protein, går nu på kraft groov 90 och betfor samt fri tillgång på ensilage. Vad tycker ni jag ska köpa då? Lucern eller nått annat?

Ja lusern är ett bra förstahands val. Men ibland räcker inte lusern och man måste ta till kraftigare proteintillskott.

Varför tror du att den behöver mera protein? Har den börjat magra/förlora muskler? Och ni har inte analyserat grovfoder? I sånna fall är det troligen så att ni har ett lågt proteinvärde i grovfodret och hästen gått med proteinbrist hela vintern (och hösten) och det börjar visa sig nu...... :crazy:

nejdå, jag har nästan nyss köpt hon och "fick med" denna foderstat, men hon är lite omusklad över rygg och kors och lite häng buk så jag tänkte höra om lucern var ett bra protein tillskott bara och se om det blir någe bättre =) (hon är EJ mager, bara lite omusklad - har bra hull och fin päls)

Omusklad och hängbuk kan tyda på proteinbrist eller brist på nånting annat ( t ex selen, e-vit) och/eller brist på rätt träning.

Har du analys på det hö du ska ge hästen? Det kanske innehåller tillräckligt, kanske t o m HÖGT med protein, så det blir onödigt med lusern? (onödiga pengar) Det kanske räcker i så fall att hästen börjar äta det höet.

I vilket fall som helst kan du gärna lägga till lusern, det skadar inte på nåt sätt. Minst 1kg krävs för att det ska märkas på en stor häst.

Lycka till med din nya häst! :D

Låter jätte bra! :) Ska pallra mig iväg och löpa lucern till pollen imorgon då! :) Tack för svaret

Korn är bra vid uppbyggnad av musklaturen.
Ge korn tillsammans med resten av kraftfodret. Jag skulle byta till havre, och ge sedan mineraler, soja, linfröblandning m.m. och sedan ut och klättra och den där magen försvinner. Hästen blir musklad. Det är också viktigt att du ryktar den ordentligt varje dag!! Rykten är halva jobbet av uppbyggnad av musklaturen. :cool:

Men ägaren sa att hon inte kunde gå på havre, så det är tyvärr uteslåtet.. hade också tänkt ha havre till hon i början!

Men menar du att jag ska skippa lucern och ge korn istället?

Tex; 1kg kraft + betfor och 0,5 kg korn samt ensilaget?
Än tex; 1kg kraft + betfor + ca 1kg strålucern samt ensilaget!

Jag tycker endå att gröna groov 90 kraften, betforet, ensilaget och LUCERN strå verkar bäst! :/

Det går ju att ge en häst enbart korn. Vissa hästar mår bättre så :cool:

ja jag har inte så mycket erfarnheter av korn, men så du tycker jag bara ska ge korn och inget mer alls då eller? Berätta lite om korn och dess "funktioner" :)

Jo jag med, tycker det verkar låta bäst + att hästen är van vid "basfodret".

Men jag vet som sagt inte så mycket om korn.. men jag tror nog jag kör på det jag tänkt först!

Jo jag med, tycker det verkar låta bäst + att hästen är van vid "basfodret".

Men jag vet som sagt inte så mycket om korn.. men jag tror nog jag kör på det jag tänkt först!

Gör det. Det blir minst förändringar för hästen också. Och om 1kg lusern inte verkar hjälpa så öka den i första hand. Sen OM inte det hjälper kan du söka dig till andra lösningar.

Japp, korn och fylla ut med kliblandning, linfrömäsk(2 ggr/vecka) och lite soja.
Korn är bra för muskelaturen samt att den kan vara lugnande för hästar som reagerar starkt på havre. Har flera sådana här som får enbart kornkross som är blöt då.
Jag ber om ursäkt att jag inte svarade tidigare idag, men jag har varit i stallet en stund och jobbat, lunchpaus nu ska tillbaka om en stund. :cool:

Finns inte Krafft Groov med högre proteinhalt? I så fall är det ju bara att byta sort.

Finns inte Krafft Groov med högre proteinhalt? I så fall är det ju bara att byta sort.

Det skulle hon ju också kunna göra men lusern är det mindre risker med (med tanke på att det inte finns någon analys på grovfodret) och hästen får mer att tugga på (mer grovfoder).

yes, nuhar jag köpt lucern :) Tänkte ge ca 2 kilo! Plus 0.5 på morgon och kväll av krafften + 2 dl betfor på morgonen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 216
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka