carre10
Trådstartare
Hej alla!
Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi.
Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av hösilaget...men i mitt fall verkar det som det är endast ca, p o mg jag skall förlita mig på. Menar inte att det är fel på analysen.
Men som jag fodrar, så borde min häst va fet som 17.
Nu har jag en unghäst på 3, som är svårfödd, hög. Men min fråga är om det är proteinet ( som jag anser ) eller Energin jag skall öka?
Han är slank i sig själv, men skulle behöva gå upp mer. Han har ok ( lite tunn ) överlinje och ingen " hömage ". Hömage har jag fattat det som att de får vid för mkt energi iförhållande till protein?
Han var tunn efter betet, så jag har fått göda honom hela hösten ( och förkylningar på det
)
Han får 20 kg Hösilage ( 60% ) 60 smrp o 6.4 mj
2 kg H**** alfa
0.6 kg soja ( håller på att introducera, får 200 g 3ggr / dag nu )
1 dl olja
Linfrökaka
mineraler
1 kg lucern
Tycker inte ni att han borde va lite tjock av den foderstaten?
Busar MKT i hagen och står i kallstall. Men har täcke. Tänder kollade och avmaskad.
Kanske jag som e rädd för att göda m kraft foder? Men kompisars unghästar går i princip bara på grovfoder, därför tycker jag att min äter väldigt mkt.
Så om någon har ett tips, skulle jag bli väldigt tacksam!
Skall se om jag hittar ngt kort där man ser hur han är i kropp / typ.
/ C
Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi.
Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av hösilaget...men i mitt fall verkar det som det är endast ca, p o mg jag skall förlita mig på. Menar inte att det är fel på analysen.
Men som jag fodrar, så borde min häst va fet som 17.
Nu har jag en unghäst på 3, som är svårfödd, hög. Men min fråga är om det är proteinet ( som jag anser ) eller Energin jag skall öka?
Han är slank i sig själv, men skulle behöva gå upp mer. Han har ok ( lite tunn ) överlinje och ingen " hömage ". Hömage har jag fattat det som att de får vid för mkt energi iförhållande till protein?
Han var tunn efter betet, så jag har fått göda honom hela hösten ( och förkylningar på det
Han får 20 kg Hösilage ( 60% ) 60 smrp o 6.4 mj
2 kg H**** alfa
0.6 kg soja ( håller på att introducera, får 200 g 3ggr / dag nu )
1 dl olja
Linfrökaka
mineraler
1 kg lucern
Tycker inte ni att han borde va lite tjock av den foderstaten?
Busar MKT i hagen och står i kallstall. Men har täcke. Tänder kollade och avmaskad.
Kanske jag som e rädd för att göda m kraft foder? Men kompisars unghästar går i princip bara på grovfoder, därför tycker jag att min äter väldigt mkt.
Så om någon har ett tips, skulle jag bli väldigt tacksam!
Skall se om jag hittar ngt kort där man ser hur han är i kropp / typ.
/ C