protein nu när de går på bete.

karolinakempe

Trådstartare
Jag undrar lite hur mycke kraft foder ni ger nu när de går på bete.
Måste öka proteinet till min häst då hon går mer nu och då blir det ju svårt att räkna då jag inte vet några värden.
Hur skulle ni göra?
hon ska få hippo alfa då det är billigt och innehåller mycke protein.
men hur mycke?
Någon sa att sojaolja var bra, någon som vet?

Hon är fin i hullet men behöver mer protein för att fortsätta bygga muskler.
Hon rids varje dag.

Sv: protein nu när de går på bete.

Sojaolja kan väl inte innehålla protein? Det låter mera som olja dvs fett. Jag antar att du menar sojamjöl?
Om amn är osäker på proteinhalten och det är man ju definitivt på ett bete ( Undrar om proteinet verkliogen har minskat redan?) Men om det har det eller i alla fall så tycker jag att lusern är den bästa lösningen. det är ett grovfoder och därmed inte så farligt att överdosera. Min mkt lättfödda fångponny går på ett magert bete. Jag ger henne lite extra lusern när jag tar in henne ungefär 0,75 kg vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av behovet.

Ursäkta dålig svenska.

Senast ändrad:

min pålle rids i stort sett varje dag o får:
0,5 l havre
ca 1,5 dl uppblött betfor
+ lite vetekli o mineraler (typ 1 msk mineraler och 0,5 dl vetekli)

han får även liten hötuss när han kommer in. annars går han på bete dygnet runt!

såhär ser han ut i hull

Det beror alldeles på betet. Ett växande välskött bete där hästarna kan äta hur mkt frodigt gräs de vill ger massor med protein. Med välskött menar jag att det är avbetat eller avslaget minst en gång och statt i tillväxt igen. Mina högmjölkande mammor är både biffiga och tjocka på enbart bete. Få hästar kräver mer än de som har ett månadsgammalt föl vid sidan.

Men har du ett överväxt bete där det mesta gräset gått i ax då kan du nog behöva ge mer protein. Hippo alfa är väl lusern eller ? Det kan man ösa på utan fara för överdosering. Sojamjöl/gran får man öka litet sakta men är nog det ännu så länge billigaste proteinfodret. HH

Håller med HH att ett välskött bete är bästa maten till friska hästar - mammor eller inte.

Hippo Alfa (som jag tycker är vansinnigt dyrt om än bra - 7.20 kr/kg) innehåller både lusern och sojamjöl, säd och en del annat och räknas som kraftfoder. Om hästen inte är svår i hullet hade jag nog hellre fodrat med lusern än Alfa (både för plånbokens och hästmagens skull).

Våra går på gräs dagtid och får utöver det lusern och havre (halvblodet) och Alfa (fullblodet) för att inte tackla av när de tränas. Dock får halvblodet inte mer än knappet 1kg havre/dag och 1 kg lusern, det räcker tydligen till damen.

Nu har vi hästar som hunnit bli 18 år gamla, och jag upplever att de behöver lite mer mat då än i yngre år. Fullblodet har nog tyvärr alltid behövt extra mat, han behöver bara ha en dålig dag i hagen för att rasa 50 kg.

hippon kostar lika mycke som lusernet så det kvittar.165:- /25kg
betet är inte dåligt och hon är fin i hullet, men hon tränas nu för fullt för att kunna starta fälttävlan och det är intensiv träning för tränare 2 g i veckan och sen det jag tränar.
Hon behöver hjälp med både återhämtningen samt att bygga myskler.
Betet är perfect för de som hobby rider och mammorna men inte för min.
Nu får hon
0,5kg betfor
E-vitamin
0,5 kg hippo harmoni

Jag behöver inte åt energi det har hon utan något som hjälper musklerna.

Hoppsan, det var dyr lusern! Vi är bortskämda med att bara betala strax över 100-lappen för 30 kg ren lusern (med höga proteinvärden), då förstår jag att Alfa kan vara prisvärt.

min pålle rids i stort sett varje dag o får:
0,5 l havre
ca 1,5 dl uppblött betfor
+ lite vetekli o mineraler (typ 1 msk mineraler och 0,5 dl vetekli)

han får även liten hötuss när han kommer in. annars går han på bete dygnet runt!

såhär ser han ut i hull

det är inte hullet jag menar, utan något som hjälper muslerna.
min har trevligt hull lite mycke buk enligt mig
http://www.pixbox.se/pic_show_id22214590.html

De som int rids får inget men än gräset. De som rids får sin vanliga ranson av kraftfoder.

Nu vet jag inte kvoten mellan energi och protein i Hippofodret, men om det är bra kvot skulle jag öka på den givan. 0,5 kg låter ganska lite för en häst som tränas rätt tufft för att starta i fälttävlan. Det beror ju på hur lätt/svårfödd hästen är också, men jag skulle börjat med att öka på den givan. För att klara sig på så liten giva skulle hästen behöva vara väldigt lättfödd.

okej ;) var kanske lite otydlig, men jag tycker min ser fin ut i kroppen med muskler o så :laugh: (även om det behövs lite mer muskler på vissa ställen på pojken)

får hon ngn havre? det kanske ingår i hippo harmoni, men jag har ingen koll på det :p om det inte innehåller havre skulle jag nog rekommendera att du ger det, men det kan ju vara olika från häst till häst. min pålle funkar väldigt bra med havre.

(ursäkta trådlån!)
Så om betet -inte- är välskött så bör man börja stödfodra tidigare? :confused:

Jag är lite paranoid av mig och har ibland svårt att avgöra om jag inbillar mig eller inte, men tycker kusen började falla ur i ryggen redan i början av betet för att den sprang för mycket, och nu senaste veckan så har den blivit grästokig trots att den går på bete. Alltså lätt för att dra till med det ouppfostrade "köra ner huvet i gräset" direkt när man tagit ut hästen ur hagen.
Man tycker ju inte att dom borde vara galna i gräs när dom går med knähögt gräs i hagen och ter hela dagarna, men isf skulle ju det där med betesskötseln kunna förklara saken! :crazy:

Nu köpte jag alfat och kommer ge 1,5 kg. 1 kg harmoni, e-vitamin samt betfor.
hoppas det räcker.

Havre är ju inte muskel upp byggande och det behöver hon inte då energin är det lugnt med på denna dam som både har bra hull och energi.
i vinter kanske hon ska få det men inte nu.

Hoppsan, det var dyr lusern! Vi är bortskämda med att bara betala strax över 100-lappen för 30 kg ren lusern (med höga proteinvärden), då förstår jag att Alfa kan vara prisvärt.

Underbart:grin:
men här i storstaden är det så j#vla dyrt för ingenting.
hack på granngården över 200 kr pellets det samma.
jag blir galen:devil:

Eko hade luser för 175:- precis som alfan så det blev hippon.

Tack för smirken, tycker inte jag har förtjänat den men...

Här på landet (rikets tredje största stad får väl betecknas som landet om man bor i huvudstaden?) är vi ju bortskämda med samma fodermärken som ni har däruppe.

Men visst...

Du kommer sannerligen få en fin häst på Alfan. Jag ger mitt fblsto 2 kg av den. Här uppe kostar den 179 kr (Värmland).

Underbart:grin:
men här i storstaden är det så j#vla dyrt för ingenting.
hack på granngården över 200 kr pellets det samma.
jag blir galen:devil:

Eko hade luser för 175:- precis som alfan så det blev hippon.

Var i Sthlm bor du? Vinn stormarknad i Stinsen, Häggvik har lusernpellets 25 kg för 99:-. De har även Hippo där men ingen koll på vad det kostar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 798
Senast: mily
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 871
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit