Protein-losing enteropati (tarmproblem).

JossanW

Trådstartare
För tre veckor sedan var jag till Strömsholm med min 21-åriga varmblodsvalack.
Han hade sedan tre veckor tillbaka ätit jättedåligt och den sista veckan åt han i stort sett INGENTING. Jag var först i kontakt med distriktsvet och han tog några prover och kollade tänderna. Det enda som han hittade var att hästen hade lågt proteinvärde.
Några dagar senare slutade hästen även att dricka och då tog jag honom genast till Strömsholm, han var då väldigt mager.
Dom undersökte honom en hel dag och tod MASSOR med olika prover men hittade inget direkt fel så dom ställde diagnosen protein-losing enteropati (tarmproblem) och sa åt mig att åka hem med honom igen...
Nu har det gått över tre veckor sedan besöket i Strömsholm och han har börjat att äta igen men dessvärre rasar han fortfarande i vikt. Nu ser han hemsk ut i kroppen, går inte att ta av honom täcke för då skulle jag bli anmäld för vanvård av häst :-(
Vad ska jag göra?? Är det någon som har erfaranhet av detta? Finns det hopp?
Hur lång tid tar det för en häst att börja gå upp i vikt igen? När kan jag förvänta mig att det vänder?

Sv: Protein-losing enteropati (tarmproblem).

Gamla hästar tar väldigt lång tid att få tillbaka till ursprunget om det ens går. Jag tror det vänder ganska fort om han inte fått permanenta skador i tarmarna. Nån månad men sen tar det tid.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka