Prostata misstänkt tumör, vad kan vi förvänta

Lejonelle

Trådstartare
Vår gamling, kastrerad snart 12-årig hanhund, har just avslutat medicinkuren för förstorad prostata utan att det blivit särskilt mycket bättre, vilket troligen betyder att förändringarna inte är godartade.:( Vad jag har förstått är det inte mycket till behandlingsalternativ som finns utan det får gå så länge det går.

Undrar om någon bukefalist har erfarenhet om hur det brukar utveckla sig och vad jag kan förvänta mig? Har läst de olika artiklar som finns på nätet utan att få något riktigt svar, tycker jag.

Sv: Prostata misstänkt tumör, vad kan vi förvänta

På vilket sätt har han haft problem och vad för medicin? Ofta är kastrering (kemisk eller kirurgisk) det enda som hjälper en förstorad prostata i längden. Man måste minska på testosteronproduktionen.

Som jag skrev, hunden är kastrerad sedan länge. När kastrerade hundar får prostataförstoring är det tyvärr ofta en tumörsjukdom som ligger bakom, men min vet ville prova medicin mot godartad prostataförstoring eftersom det är lätt att ge och ibland ger effekt. Medicinen heter Ypozane vet.

Inget positivt från min sida, våran förra hund fick vi ta bort, men på honom fanns det även cancer på andra ställen i kroppen, bla lungorna. Vi bestämde oss dock för att ta bort honom innan han började bli dålig när vi väl hade fått veta att det inte fanns något att göra. En veterinär tyckte att vi kunde vänta tills han blev riktigt dålig men det är inget alternativ för mig.

Ja, det blir ju ofta metastaser har jag förstått. Hur såg förloppet ut för er? Tid från symptom till diagnos till att hunden fick somna in?

Vi har inga planer på att låta vår hund lida, just nu verkar han dock inte göra det. Så vi hoppas att han ska få några månader, kanske ett halvår, med bra livskvalitet men vad jag har läst kan det gå fortare med dessa typer av cancer.

Gjordes det någon biopsi för att fastställa typ av cancer på er hund?

Ja, det blir ju ofta metastaser har jag förstått. Hur såg förloppet ut för er? Tid från symptom till diagnos till att hunden fick somna in?

Vi har inga planer på att låta vår hund lida, just nu verkar han dock inte göra det. Så vi hoppas att han ska få några månader, kanske ett halvår, med bra livskvalitet men vad jag har läst kan det gå fortare med dessa typer av cancer.

Det gick fort, fast det var rätt märkligt egentligen, vi märkte ingenting på hunden förutom att han fick en stor knöl vis ändtarmen, jag kommer inte ihåg exakt men det måste ha varit typ april för vi funderade på getingstick och analsäckinflamation. Hos veterinären kunde vi konstatera att det inte var något av det så vi blev skickade på remiss till klinik, där såg de på ultraljud att prostatan var förstorad, så de satte in kemisk kastration och skickade oss vidare till strömsholm, där var det ultraljud igen, röntgen och remiss till MR röntgen. När jag lämnade honom för MR röntgen var jag tydlig med att jag ville att han skulle ta bort om de hittade något som gjorde att han inte skulle leva ett bra liv länge framöver... Så ringde de och sa att han var vaken, jag fick träffa veterinären som konstatera att han nog hade " ialla fall någon månad eller mer" Jag tackade för oss och dagen efter så åkte jag till "våran" hemma klinik och tog bort honom och den veterinären höll med mig att de borde har gjort det dagen innan.

Jag tror att de tog biopsier oxå, det var tydligen inte helt efter "skolboken" så det var ett flertal veterinärstudenter inne och tittade på honom vid undersökningarna. Men vad biopsierna sa vet jag inte, mer än att det inte fanns något att göra.

Så från första undersökningen tills vi tog bort honom gick det bara två månader typ och då hade de sett att tumörerna på lungorna hade växt mellan vanliga slätröntgen och MR röntgen och det var max två veckor emellan dem.

det var tydligen inte helt efter "skolboken" så det var ett flertal veterinärstudenter inne och tittade på honom vid undersökningarna. Men vad biopsierna sa vet jag inte, mer än att det inte fanns något att göra.

Så från första undersökningen tills vi tog bort honom gick det bara två månader typ

:( Sorglig berättelse. Jag läste någon uppsats på SLU där det stod att förväntad livslängd efter diagnos är bara 1-3 månader.

Medicinen mot prostataförstoring har gett effekt såtillvida att han rör sig lite bättre, äter lite bättre och det går lättare att kissa och bajsa. Så just nu är det mest jag som är olycklig eftersom jag vet vad som troligen väntar.

Uppdatering för att dokumentera, om någon senare skulle söka på forumet efter information om prostatasjukdom hos kastrerad hanhund.
Vi har veterinärtid imorgon. Medicinen Ypozane gav ökad aptit första veckorna vilket var positivt eftersom han gått ned i vikt. Effekten av det avtog och han började äta dåligt igen, så nu får han kokt kyckling tillsammans med hundmaten för att få i sig lite mer. Vad gör man inte...

Nytt de senaste två tre dagarna är att han droppar efter att ha kissat, det tar liksom inte slut. Han står länge och kissar och sen går han men det fortsätter droppa. Har även hänt inne.
Verkar inte sjuk annars eller ha ont.

Förloppet såhär långt:
Första symptom var i vintras då han hade urinvägsinfektion och behandlades för det. Trodde han hade fått tillbaka det då han hade besvär och blod i urinen i mitten av juli. Men inga bakterier då, däremot den här förstorade prostata som på en kastrerad hund brukar betyda tråkigheter :( Vet tyckte det var värt att prova att ge en kur Ypozane. Där är vi nu, det blev något bättre men tycker att det nu är sämre igen. Söker vet för en ny undersökning av prostata, ev ultraljud och bedömning av hur vi ska fortsätta.

Vi har egentligen inte särskilt mycket hopp om att det ska gå att göra något, så om inte veterinären har något att föreslå som verkar vettigt är det boka en tid för avlivning som gäller.

Undersökningen visade att prostatan inte är grundproblemet utan det finns flera tumörer i urinblåsan vilka ser ut att vara snabbväxande (hur man kan se det på ultraljud begriper inte jag, kanske de alltid är snabbväxande).

Fina Z ställde upp på alla sätt trots att undersökningen säkert var både stressande och obehaglig. Min hjälte..

Ja, inget finns att göra alltså. Sammanbitet bokade jag tid för avlivning om en vecka.
Z skulle ha fyllt 12 år i höst om han fått leva.

Så var det då över. Lugnt och fint fick han somna in efter en vecka som varit bra på alla sätt. Dottern kom hem och bodde hemma och skämde bort honom. För att han skulle äta blev det kyckling och köttfärs både morgon och kväll. De sista dagarna gav vi rimadyl för att ta bort eventuell smärta. Det var nog bra, för även om han inte visat några tecken på smärta åt han bättre sedan vi satte in tabletterna. Idag hade vi en lugn och fin morgon och jag hittade en bit fläskfilé i frysen som han fick till frukost. Mitt på dagen åkte vi in till kliniken och, ja, ni vet ju hur det går till. Allt gick lugnt och vi fick gott om tid på oss att gråta och skratta tillsammans åt tokiga minnen.

Sedan sprutades avlivningsmedlet in och hjärtat slutade slå. Ingen smärta, ingen oro. Nu har han det bra och vi vet att vi gjorde honom en tjänst. Men det är väldigt ledsamt och tråkigt ändå.

Jag beklagar verkligen men det låter som om ni hade några riktigt fina dagar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka