Promenera unghund.

F

Flamsan

Hej igen bukefalister, min stora trådskapar-dag är inne. :angel:

Hur skulle ni ställa er till att promenera en 7 månaders unghund ca 7 km om dagen, sammanhängande? Hund av rasen JRT.

Ingen rask promenad, men inte heller så att de lämnas snigelspår. :grin:
Självklart får man ju se till individen, konditionsmässigt och hur mkt den orkar.

Men helt generellt om man lägger åldern i fokus.

Sv: Promenera unghund.

Så länge hunden hänger på villigt av sig självt så ser jag inga problem. Är dock dålig på hur långt 7 km är....... hehe

I hundpromenadtempo går jag ca 4khm/h med min golden. Därför tycker jag att 7km är för långt för en unghund på ett halvår. Jag skulle vänta tills den var över året för så långa promenader.

Rent generellt alltså, men sen är det ju indiviuellt som du säger.

Spontant så känns det väldigt långt, men jag är heller ingen anhängare av "hunden får typ inte gå en meter innan den är ett år". Avgörande tycker jag är hur promenaden utförs. Är hunden lös, får gå i sin egen takt och man eventuellt tar en paus i mitten så kan det vara okej. Gå koppelpromenad 7km låter oerhört ansträngande och inte helt sunt. Min vovve är 10 mån och vi går max någon kilometer kopplad och då är han helt slut (i huvudet) efteråt! Sedan tycker jag att det gör skillnad på underlaget, jag skulle inte gå flera kilometer dagligen på asfalt t.ex.

Känns lite långt. Gångtakt är vel ca 5-8km/h. dvs innebär en promenad på ca 7 km nästan en timmes promenad. Jag tycker att 30 min promenad i lagom tempo är mer passande för en unghund.

Jag började med promenader på ca 1 timme först när min hund var över året.

Kan tilläga att det skulle isf vara till största delen lösgående promenad som gäller, då man lättare ser om hunden blir trött.

Fast å anndra sidan har min hund så hög arbetsmotivation, satt jag är inte helt säker på att han skulle visa trötthet, fast han skulle vara trött.

Så kanske är de till att ta sej vatten över huvudet, för jag vill ju ha en hund som håller i många år.

Som sagt så var de här mest för att få lite åsikter och höra anndras tänk.

:bow::bow:

Mer exakt handlar promenaden om 6,8 km, villket gör vare sej till eller från, för de är ju en bit.

Jag skulle inte se något som helst problem med det om det vore min ras, dvs dvärgschnauzer. Lilla Nova går redan med på ca 3 km promenader och hon är bara 12 veckor. Dock går jag lite långsammare än vanlligt och med henne lös.
Kommer absolut promenera henne 7 km när hon är 7 månader. Kanske inte dagligen men ett par gånger i veckan iaf. Likadant har jag gjort med Leia när hon var liten och ser inga problem med det.

Jag tycker det är för långt varje dag.
En sådan promenad var tredje/var fjärde dag tycker jag är okej, om man är väldigt uppmärksam på hunden och stannar och tar en paus om den visar tecken på att vara mycket trött.

Jag tycker det är lugnt så länge man inte går så långt i koppel varje dag.. som jag såg att nån skrivit. Sen att man är ute länge om hunden är lös och inte ser trött ut ser jag inget större problem med, min är 8 månader nu och han har inga problem med att vara ute i 3 timmar om han är lös (vi står stundtals på samma ställe väldigt länge..). Han springer runt lite som han vill för det mesta kombinerat med lek/bus och lite "fritt följ" och andra övningar med och utan koppel.

Går jag i koppel blir han trött i huvudet ganska snabbt, mest för att jag nästan alltid har han lös. :)

Tack alla, för svar.:laugh:

Kanska att jag änåd vågar börja gå 2-3 dagar i veckan, men att hela tiden vara observant för hundens signaler, och vilopaus.

Sen kom jag på mej själv att jag var otydlig i mitt första inlägg, de handlar om ca 7 km promenad, max 5 ggr i veckan.

Varje dag känns kanske lite over the top, men 2-4 ggr/vecka borde vara helt ok.

Men vi pratar ju om en liten hund! Ta med en bra ryggsäck och lär hunden att åka i den mellan varven. Jätte bra kunskap för hunden att ha även som vuxen om man skall rida längre sträckor/på olämpliga platser eller vid skidåkning i olämplig terräng för en liten hund.

/Ulga

eftersom det är en ras som är färdigväxt relativt tidigt och som (såvitt jag vet) inte har problem med artros och dysplasi, så hade jag inte haft några problem med 7 km promenader. hade rasen varit jättestor och med mycket ledproblem hade jag svarat annorlunda. de får man tyvärr vara lite mer försiktig med.

Men då tycker ni att jag utan att vara dumdristig kan våga mej på att gå iaf 2-3 dagar i veckan med min lilla herre?

Och som jag sagt tidigare, å som fler rekomenderat, med pause, alt. väska tillhands och självklart mycke observant på hundens signaler, trotts hund som kan liknas med en arbetsnarkoman. ;)

Mina valpar har alltid fått hänga med ganska tidigt på lite längre promenader och ingen har haft HD eller andra ledproblem, trots att de varit större raser. Tar man det bara i lugnt tempo o är uppmärksam på om valpen behöver en liten vilopaus ser jag inga problem.
Ibland undrar jag om inte fler hundar får problem för att de får för lite kroppslig övning under uppväxten, än för mycket.... Men allt måste ju ske med lite sunt förnuft! Inga timslånga cykelturer eller jättelånga koppelpromenader på asfalt före ettårsåldern.
Själv går jag gärna i skogen där valpens kropp får träning utan monotont nötande. Vi är då ute ganska länge men tar oss kanske inte så långt i metrar...

Tackar för alla svar! :D

Vill bara berätta att de kommer inte bli några "långa" promenader för mej å hundarna så offta som 5 ggr i veckan, pga. situationen har ändrat sej, å de finns inte längre någon anledning.

Utan som läget ser ut nu, får dom nöja sej med att vara i stallet å springa fritt dagarna i ända, promenera 6 km 3 ggr i veckan, plus mental aktivering.

Ja jag tycker inte att 7 km för en terrier är för långt. Man måste anpassa sig till individen.
När vår Wilma (australisk terrier) var valp gick vi 2 x 5 km med henne dagligen... det var enda chansen att ha henne inomhus utan att huset förstördes! :angel:

Mitt tips är dock att man börjar med typ halva promenaden och sen ökar succsesivt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 332
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 010
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024