promenera med konvalescent....

Hannely

Trådstartare
Min opererade unghäst har glömt allt vad god uppfostran heter! Efter att i två år jobbat med att ha en väluppfostrad och trevlig häst, så har han efter boxvilan blivit ett litet monster. jag betade rätt mkt med honom, så nu tror han lite att det är fritt fram att gå till valfri grästuva även vid promenader. Han går nu i liten gräshage där han kan skritta runt och kanske busa LIIITE om han vill. Han ska även promenera 15-20 minuter per dag, vilket går hyfsat OM jag har träns, i grimma är det kört, han beter sig som att jag inte fanns :mad:. Grejen är att jag helst skulle vilja slippa ha bett i munnen på honom, det blir lite väl mkt hållande på en såpass ung (3 år) häst. Vill ju inte få honom okänslig i munnen redan nu.
Därför funderar jag på om det finns nån annan lösning, lite skarpt men utan bett? Repgrimma eller liknande?

Sv: promenera med konvalescent....

Hehe, min 9-åriga valck som är det mest väluppfostrade man kan tänka sig och följer mig lös och går 'fot' som en hund i vanliga fall blev Vildhingsten Allan ballan under sin 8 v långa boxvila. Fick först ha KEDJA på honom, och sen faktiskt även stigbett *chockad*

Men kan du inte prova kedja över nosen eller under hakan då, det gör ju det hela rejält mycket skarpare utan att du behöver ta honom i munnen/ha ngt i munnen. Eller repgrimma då, fast jag tycker kedjan är skarpare så börja med repgrimma och annars kedja? JAG skulle dock prova med kedja först faktiskt..

Det är så tråkigt! Han fick ju flytta till nytt stall efter operationen, så dom där vet ju inte hur fin och lyhörd han är i vanliga fall... Tror nog att jag inte har nån pli alls på min häst :smirk:
Nu när han får gå ut i hagen så är han ju inte så sprallig längre utan mer bara ångvält. Och förstår inte alls varför han inte får beta som han vill längre, det fick han ju förra veckan (han fick vara ute och beta när han stod på boxvila, så jag gick ju snällt efter när han gick mellan tuvorna. Inte så smart inser jag nu.).
Ska testa kedja :idea: . Det har jag ju hemma, repgrimma måste jag ju köpa en....

kedje UNDER hakan funkar super!

kan du inte plegga liiiiiite då? ta av udden så att säga... man vill ju inte heller bli arg på pigga hästen... antar att han inte e DUM utan överpigg...

kan du inte fixa en liten sjukhage ute att variera boxvilan med så han får se ngt annat. Bara ett litet miljöombyte kan göra susen.

Känner mig lyckligt lottad med min stencoola kille (även han tre år)... Trots boxhage och överskottsenergi är han en ängel att gå med... iof hävdar han att det bor mooonster :eek: bakom ensilagebalarna som stått på åkern sedan förra sommaren :smirk: men annars är det inga problem!

Du får prova dig fram, kedja under hakan etc...

Han går i hage nu, 7-8 timmar per dag, såpass stor att han kan gå runt och säkert busa lite om han verkligen vill. Så han är inte så överpigg längre, utan mer lite respektlös. Och väldigt sällskapssjuk, än så länge går han ju ensam i hagen, och jag tror han håller på att dö av längtan att tugga lite på nån ;) .
promenerade med kedja idag, gick hur bra som helst! Så "hände" iofs inget spännande heller, får se hur det går att gå förbi hästarna i hagen eller nåt annat fartfyllt imorrn:)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 787
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 748
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Utrustning Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över. Han är en...
Svar
19
· Visningar
9 427
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama