Sv: promenader/valp
Har en väldigt aktiv valp (nu 13 veckor) som får vara ute på promenader mellan 15 min till 1 timme.
Då går vi dock inte hela tiden!!!
Oftast går vi ca 10 min i hennes tempo till ett ställe där det är jättebra att träna henne på att vara lös (hon sticker från mig om det är för mycket människor, redan från första veckan
- nu börjar det ordna sig lite i alla fall!).
Sen brukar hon få springa lös och leka med löv, snö och allt vad som roar en liten valp (det är ganska mycket
) innan vi går hem.
Ibland får hon också följa med stora vovven (labbe) ut på promenader (ca 1 timme), men då brukar jag bära henne vissa bitar. Jag vet att hon blir trött annars, även om hon inte vill veta det själv
.
Sen gäller det för henne att varva ner när vi kommer in, tar ca 20 min. oftast och sen sover hon
.
Ibland kan jag ha planerat att ta henne på en liten promenad, men så träffar vi en hund som hon leker med och då kan det räcka att leka ett tag och sen gå in.
Vill också tillägga att jag måste gå ute med henne ca varannan timme och vi går INTE promenader varje gång - flera gånger går vi bara ut och kissar (hon alltså, inte jag
) och går sen in igen och sysselsätter oss inne (leker, tränar klippning osv.).