promenad ridning

E

Edgar

Hej
Jag önskar veta hur ni rider när hästen är halt

Min häst blev halt vid midsommar, vet undersökning, (misstänkt stukning) ordinerad vila

Sedan var jag hos med honom hos kiroprakton som hittade en sträckning

Efter 2 månaders vila började jag tömköra på rakt spår, sedan promenad ridning, på rakt spår

Nu är det mycket bättre, men tycker ännu att han haltar något

Vad rider ni på för underlag och hur länge kan man vänta innan man ska söka hjälp igen?

Sv: promenad ridning

Om hästen varit halt sedan midsommar så kanske det är dags att utreda ordentligt VARFÖR den är halt. Boka tid för klinikbesiktning med hältutredning är mitt råd.

Och jag instämmer med föregående talare. Man rider INTE en halt häst

jag var nog otydlig, hältan var defenetivt bättre, så jag blev rekomenderad att skritta honom varannan dag för att läkningen skulle stimuleras och att ridning i skritt skall vara stärkande

Han har inte varit varm eller svullen, men fortfarande så känns han inte helt ok :confused:

Om hästen varit halt sedan midsommar så kanske det är dags att utreda ordentligt VARFÖR den är halt. Boka tid för klinikbesiktning med hältutredning är mitt råd.

Och jag instämmer med föregående talare. Man rider INTE en halt häst

ja, det blir så eftersom att det verkar hemskt diffust

Okej? Det verkar konstigt i min öron att man blir rekomenderad att skritta en halt häst, jag själv skulle totalvägrat. Om läkningen nu behöver stimulation (antar att du menar värme så att blodflödet ökar?) så linda benen elr vad som helst istället. :/ Det hade jag gjort.

Jag är inte så bra på sånthär, men jag tkr att en häst som är halt borde bli sämre av att skrittas med massa extratyngd på ryggen. ;/

Se till att kliniken har tillgång till både ultraljud och röntgen, och att de är medvetna om att den utrustningen eventuellt behöver användas. Har varit med om att vid en inbokad hältutredning efter böjprov osv fått höra att "röntgenmaskinen är tyvärr fullbokad hela dagen, men vi kan boka en ny tid imorgon så kan du komma tillbaka då". :grin:

Se till att kliniken har tillgång till både ultraljud och röntgen, och att de är medvetna om att den utrustningen eventuellt behöver användas. Har varit med om att vid en inbokad hältutredning efter böjprov osv fått höra att "röntgenmaskinen är tyvärr fullbokad hela dagen, men vi kan boka en ny tid imorgon så kan du komma tillbaka då". :grin:

Tack för rådet, man har ju som sagt inge lust att fara fram och tillbaka till kliniken

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka