Projekthäst eller ponny

Lejonelle

Trådstartare
Nu vill jag ha råd i massor! Jag är hästmassör och skapligt bra på det. Som ryttare är jag ganska ordinär, ingen tävlingsstjärna direkt. Sista tiden har jag börjat fundera mer och mer på det här med att kombinera massage med tillridning och korrigerande ridning. Jag ser det inte som en affärsidé, utan mer som ett utbildningsprojekt som jag själv kan lära mig av. Kan man lyfta in ett sånt inslag i sin verksamhet och vad kallar man det i så fall? Går det att få det att gå runt? Och var hittar man de felridna hästar och D-ponnyer som man i så fall skulle kunna göra en insats för?
mvh
Lejonelle

Sv: Projekthäst eller ponny

Visst kan man väl få det att gå runt, annars skulle det inte finnas ryttare som tog emot hästar för tillridning å utbildning.
Däremot ska man se till att man är så pass kompetent så folk vill lämna sina hästar på utbildning.

Jag kollar upp vilka utbildningar ryttarna har å tycker personligen det är ganska viktigt men har man bra tävlingsresultat så kan det oxå räcka.
Sedan måste man ju ta ut priser som man kan hålla hästen uppstallad för samt extra så att du får ut ngt på det hela.

Jag har ridit i å till många hästar men mest som en kul grej, tex om ngn har frågat mig om jag kan göra det så har jag ställt upp, men då har hästen varit kvar i sitt gamla stall å jag har inte behövt ta kostnader som uppstallning, foder mm.
Jag har oxå funderat på att ta emot ngn häst då å då för tillridning men inte så att jag ska göra en affärsplan eller så :)

Det går utmärkt OM man hittar en seriös hästägare som är med på noterna. Har av egen erfarenhet dragit slutsatsen att det inte är många som är beredda att lägga ner det som krävs för att ta hästen dit de vill... Främst är det tiden och lusten som tryter för dem (jag har aldrig varit involverad i projekt som rört sig om gigantiska summor i månadskostnader).

Det är inte helt ovanligt att det går åt veckor och månader till att finlira, "skynda långsamt", små framsteg och "sakta men säkert" för att ägaren sedan tar ut kusen och kör ett race på fältet i en gångart som inte ens är provad under ryttare, är ute 4 timmar på långritt med sin nyinridna eller något annat spännande som raserar tidigare arbete. Inte sällan med anledningen "jo, men jag har ju skaffat hästen för att rida och alla andra..."

Försök hitta seriösa hästägare som förstår att utbildning och rehabilitering tar tid och tålamod för att avancera. Då tror jag att du kommer att få stort utbyte av projektet, kanske inte i kronor och ören men i personlig utveckling.

Hej - vilket otroligt bra svar som tar upp saker som jag inte ens har tänkt på. Jag har mest tänkt i termer av att köpa, rida till och sälja vidare. Men det är klart att tillridning med hästen kvar hos ägaren ger risken för precis de problem som du beskriver! Trots allt, hästen behöver ju hjälp av vissa anledningar, annars skulle man ju inte ha blivit kontaktad! Det mste vara frustrerande för er som jobbar med detta att se ert arbete förstört gång på gång.

(I och för sig så är det säkert så min egen tränare tänker många gånger. Hon sitter upp på min häst och allt bara fungerar. Känsligare och arbetsvilligare häst får man leta efter. Och så tar det bara ett ridpass innan jag har förstört henne igen).

mvh
Lejonelle

Hejsan och tack för ditt tänkvärda svar. Jag är inte någon stjärnryttare. När man tittar i annonserna i Ridport så verkar de flesta ha internationella meriter, vara uppfödare, ha utbildat upp till GP eller ha hundra års erfarenhet. Inget av detta stämmer på mig. Men å andra sidan så har jag märkt att många hästar som har problem i sina kroppar framför allt behöver hjälp med det, och en period av lägre krav. Det spelar inte någon roll om jag inte kan utbilda upp till MSv om hästen har problem att röra sig i grundgångarterna.
Det jag ser att jag kan vinna på detta är mycket egna kunskaper och erfarenheter, så därför ser jag det som ett "projekt", inte en affärsidé. Om det kan ge pengarna tillbaka så är det bra, men i alla händelser så borde jag kunna lära mig en del. Kanske man skulle skaffa sig en ungponny och se vart det tar vägen.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: annan1
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama