Projekt Trojka

Fiorano

Trådstartare
Ja, hur ställer ni er till detta projekt? Till er som inte vet vad det går ut på kan ni läsa på www.tidningenridsport.se. Men kortfattat går det ut på att uppfödare till en ung lovande dressyrhäst ger bort 10% av hästen till dressyrkommitén och sen löpande ger bort delar av hästen till ryttaren alltefter samarbetet pågår, tills att ryttaren äger 40% av hästen. Detta handlar om att fånga upp de unga talangfulla hästar som finns i landet och placera dom hos talangfulla ryttare som kan förvalta hästen och ubilda den mot de högsta klasserna i dressyr.

Hade du som uppfödare velat ge bort en så stor del av er häst för att den ska få möjliughet att komma upp i klasserna? Eller tycker ni att det skulle kunna finnas ett bättre alternativ?
 
Sv: Projekt Trojka

Jag har en treårig valack som jag skall anmäla så dom får bedömma om han är intressant för dem. :)
 
Sv: Projekt Trojka

Mao tycker du att idén är bra;)!

Hur hade du annars gjort för att få ut honom på tävlingsbanan? Sålt eller lämnat ut till ryttare på annat vis?
 
Sv: Projekt Trojka

Mao tycker du att idén är bra;)!

Hur hade du annars gjort för att få ut honom på tävlingsbanan? Sålt eller lämnat ut till ryttare på annat vis?
Jag jag tycker att idén är bra. :) Om han inte skulle få chansen att deltaga i Trojka så vet jag inte om jag skulle sälja eller tänka mig att låna ut honom. Jag har funderat på båda sakerna utan att veta hur jag skall gå tillväga. Jag skulle allra helst vilja se honom under en riktigt bra ryttare.

Samtidigt så har jag en helsyster till honom här hemma som också ser lovande ut. Hon är förvisso bara två år och därmed inte riden men henne skall jag visa fram på treårstestet nästa år är det tänkt så skulle jag sälja honom så har jag ju henne kvar. Det här är jättesvårt.

Jag gillar att Trojakn medför att man kan få en snabb värdeökning i hästen samtidigt som man har möjlighet att följa sin egen uppfödning under en mycket duktig ryttare. Men vägen dit är lång samtidgt som mycket kan hända på vägen men så är det ju med allt här i livet. Samtidgt så värdesätter jag att man har möjlighet att samarbeta som uppfödare med väl meriterad ryttare det är guld värt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Projekt Trojka

Jag tycker också att det är ett bra idé. har ett liknande upplägg med en ryttare. Han tog min häst förra året som 3-åring och har ridit in henne. Vår deal är att han får 20 procent av hästen första året 30 Procent andra året och efter tre år äger han halva hästen. Vår deal är att han får ha hästen och tävla så länge han vill men att jag när jag vill kan ta föl på henne. Ägarskapsdealen kommer alltså bara in vid en försäljning. Jag står för försäkring, han för alla övriga kostnader.
 
Sv: Projekt Trojka

Jag tycker också att det är ett bra idé. har ett liknande upplägg med en ryttare. Han tog min häst förra året som 3-åring och har ridit in henne. Vår deal är att han får 20 procent av hästen första året 30 Procent andra året och efter tre år äger han halva hästen. Vår deal är att han får ha hästen och tävla så länge han vill men att jag när jag vill kan ta föl på henne. Ägarskapsdealen kommer alltså bara in vid en försäljning. Jag står för försäkring, han för alla övriga kostnader.
Det låter också som ett vettigt förslag. Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Projekt Trojka

Men söker de inte fortfarande hästar? Det är ett väldigt långsiktigt projekt så det kommer att ta flera år innan vi kan se resultat. Men frågan är om det kan vara så att de inte anser sig ha hittat tillräckligt bra hästar, el att uppfödarna inte tycker att det var tillräckligt bra ryttare...?
 
Sv: Projekt Trojka

Om jag säger som så, så anmälde jag en häst i våras enligt de regler som fanns. Lite på skoj för att få se hur det här projektet skulle fungera. Anmälan gjordes på mail och jag har, faktiskt av misstag råkat lägga ett kvitto på det. Så jag kan se att de inte ens har öppnat mailet ännu. Vet inte hur man kan bedöma om en häst passar eller inte efter det mailet om de nu ändå skulle ha läst det. Fick tidigare en förklaring från annat håll om att de inte hunnit titta över allt ännu. Men det är snart ett halvår sedan, så om projektet är igång fortfarande så drivs det inte så vidare aktivt. Synd för det kunde ju verkligen vara en bra satsning.
 
Sv: Projekt Trojka

fast jag vet en 3 åring som har gått till en ryttare genom trojkaprojektet.
den 3 åringen var topp 10 på breeders nyligen. ( de är alltså efter breeders osm den ingått i trojka)
 
Sv: Projekt Trojka

Det är ju möjligt att det lever men det minsta borde väl vara att hör av sig och säga att den hästen inte har de kvalitéer vi söker, vi har tagit emot din intresseanmälan eller vad som helst?
Nu är den häst jag anmälde för länge sedan såld så på det viset gör det inget.
 
Sv: Projekt Trojka

Kan det vara så att det är olika "talangscouter" på de olika platserna i landet?

Jag mailade dem o anmälde ett av mina ston i slutet av sommaren (typ aug)och blev uppringd bara några dagar efter det. Blev förvånad (men glad och smickrad) att de hörde av sig så snabbt:)

Min häst var tydligen intressant och var väl ungefär vad de letade efter, och jag skulle kontakta dem igen när hon var mera riden (pga dräktighet och lite tidsbrist var hon bara insutten då). Nu har jag dock för tillfället ändrat mig och kommer att fundera lite över vintern innan jag kan ta ett beslut om hur jag vill göra med henne....

Vore kul dock att höra från er som redan lämnat häst til lprojektet, hur det funkat för er alltså...
 
Sv: Projekt Trojka

Knapplån

Så är den första hästen presenterad och inte är den svenskfödd.
Sir Dee 3år e.Sir Donnerhall
http://www.blup.se/sv-SE/horses/203938-sir-dee

Ridsport skriver bl a:
I informationen om Trojka på Svenska ridsportförbundets hemsida står det bland annat att "Projektet syftar till att främja svensk avel och samtidigt ge satsande ryttare tillgång till kvalitetshästar".

- Huvudsaken är att hästen är svenskägd. Vi ser i första hand till inividen, att det ska vara en kvalitetshäst, säger Dressyrkommittens Gunilla Byström som är en av de ledande i Tojka när RIDSPORT undrar om Sir Dees bakgrund passar in i projektet.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=84249
 
Sv: Projekt Trojka

**KL**
Funderar lite på Trojka, har inte förstått vad som händer om:
- någon delägare vill sälja
- hästen pensioneras
- blir så skadad att den inte kan tävlas mer

/U
 
Sv: Projekt Trojka

Troligen behandlas de frågor i det kontrakt som finns mellan ägare/ryttare/svrf. Maila och fråga:)!
 
Sv: Projekt Trojka

knapplån

Förutom Magdalena Skatt och Sir Dee ingår även
Charlotte Esping och Katara i Trojka-projektet.

Avtalet som finns på SvRFs hemsida, hittar ni här
Det står bland mycket annat i avtalet att
Ridsportförbundet genom DK åtar sig att:
• Presentera Uppfödarens/Ägarens verksamhet på sin hemsida.

Undrar var jag kan hitta dessa presentationer? Någon som vet?
 
Sv: Projekt Trojka

Snälla maila och fråga! Jag är otroligt nyfiken på svar:p! Känns som en ny insändare i Ridsport annars;).
 
Sv: Projekt Trojka

knapplån

Visst kom det med en 3-åring i våras också (samtidigt som Katara)?
Nu minns jag bara att den var från Bollerup och var efter Sandakan...tror jag.
Någon som minns vad den hästen heter, en valack tror jag det var, och vem ryttaren är?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 408
Senast: Ewelina02
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 963
Senast: Karminnie
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 438
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp