Projekt: Tämja vildkatter

Migo

Trådstartare
Bonden sa nej till att sätta upp fällor, men jag fick gärna försöka ta kissarna på annat sätt.

Det rör sig om (vad jag sett än så länge) en STOR kisse(hankatt?), minst tre små fjolårsungar och idag hittade jag en bohåla uppe på logen- en som vildsint morrar om man närmar sig, så jag antar att det är ungar där inne...

Jag har gett dem tonfisk idag, vilket de åt med mig på 10 meters avstånd.
"Morrande hålet" slukade med glädje fyra räkor, ett rått ägg, en halv burk tonfisk och lite burkmat. (jag lämnade maten och kom tillbaka efter 20 min, då var den borta)

Vågar inte gå dit igen med mer mat ikväll, vi avslutade så lugnt och bra med mig på bara 10 meters avstånd. Tänkte göra om samma procedur imorrn igen, se om jag inom överskådlig framtid kan få komma närmre...

Har ni några tips? Hur tycker ni man ska göra med "morrhålan"- sätta på sig tjockjacka och handskar och tvinga ut mamma med små, eller fortsätta mata och hoppas på att hon kommer ut?

Är lite av nybörjare på så här stora grupper- hjälp mig:o

/Migo
(katthemmet ville ställa ut fällor, vilket bonden inte går med på. Har pratat med dem)

Sv: Projekt: Tämja vildkatter

Bra fråga.

Jag är glad att jag får vara o ränna i hans lagård, så jag pressar honom inte på en motivering. Hans gård- hans regler...

Skynda dig att plocka in morrhålet med tjocka handskar på, innan honan flyttar ungarna.
Bonden måste ha en skruv lös om han vill kattkoloni på gården, eller vill han skjuta dom själv när dom blir för många?

De vuxna katterna kan nog bli svårflörtade om de alltid varit vildkatter. Kattungarna bör du försöka hantera så fort som möjligt så de blir tama och har chansen att få vettiga hem. De vuxna skulle jag försöka fånga och se till att kastrera och sen släppa ut dom igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka