Program skritt-rehab

AbCdE

Trådstartare
Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu skrittar vi rakt fram på grusvägar. När kan man tex börja skritta ute med allt vad det innebär med backar osv? Dressyrarbete i skritt?

Min förra hade ju en liknande skada (men mildare) och där såg programmet ut typ:

V 1+2: 3x10 min skritt för hand på asfalt
V3: 3x15min
V4: 2x15, 1x20 min
V5: 2x 20min
V6: 2x25min
V7: 2x30 min
V8: promenad 30min, ridning rakt fram 10 min 2ggr/v

Fortsatte typ så här, med promenader upp till 60min blandat med uppsutten ridning fram till månad 3. Sen las trav in (100m rakt fram i början). Sen fortsatt med promenader nån/några gånger i veckan men mer ridning. Ökade trav intensiteten med några minuter per vecka och galopp las i så småningom. Fick börja rida på bana runt månad 5 (även om det skedde av nödvändighet något tidigare så blev det inget arbete på volt osv).

Jag tror att jag red ut i backar från månad 3, men undvek de värsta backarna i början. Speciellt nerför.

Tömkörde tidigt som ett komplement till promenaderna (ut). Samt jobbade hästen lite på banan (EJ VOLT) ganska tidigt pga av häst som mådde bättre av det. Fick göra en del andra inofficiella grejer också för hon blev koko men allt i samråd med veterinär.

Har för mig att vi var typ fullt igång runt månad 7-8 nånstans.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 746
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka