Program för hemsidesbygge

Cattis_E

Trådstartare
Jo, det är ju så att jag har hemsidesplats i mitt internetabbonemang..
Det vore ju kul att i alla fall försöka sig på att göra en hemsida. Men jag har inget program att göra det i. Finns det några program man kan ladda ned på nätet till det?
 
Jag lyckades hitta och ladda ned Frontpage Express nu..
Men jag har förstått att jag behöver ett FTP-program för att ladda upp filerna på nätet sedan..
Något förslag på var jag hittar det? Helst ska det vara gratis..
Är det något mer jag behöver utöver detta? Hemsidesplats har jag som sagt redan..
/Catrine-total nybörjare på hemsidesbygge..
 
Frontpage är en jättebra editor. Jag har gjort mina hemsidor med det programmet. Ett bra ställe att hitta gratisprogram och ladda hem är www.download.com där kan du hitta FTP och ladda hem.
 
Vart hittar man Frontpage? Fattar inte vad allt detta som ska laddas ner fungerar.. någon som kan tipsa?

ska oxå bygga om sidan men har ny dator och inget program...
 
Men nu har jag en annan fråga. Hur gör man om man vill dela upp sidan i olika sidor dvs. ha en meny där man väljer om man vill läsa om mig, djuren eller sambon tex? Jag har bara lyckats förstå hur man skriver text och lägger in bilder på startsidan nämligen.
Aja får sitta och leka med det hela helgen så kanske jag fattar till slut *s*
/Catrine som för tillfället fattar noll av frontpage..
 
Senast ändrad av en moderator:
Låter hur svårt som helst att skriva kod..
Men det är ju inget kul om man inte har några frames utan måste ha allt på en och samma sida..
Så jag får väl göra ett försök då *suck*
 
Det är inte så svårt som det verkar. Du får ju redan "grundkoden" av frontpage. Du behöver bara klistra in själva frames-koden, och ange värdena, dvs hur breda resp höga de ska vara.

Men går det inte att göra med programmet då?
 
Jag har inte hittat det i alla fall. Men jag är ju novis på allt vad frontpage heter.. Håller på att testa lite kod nu men det går inget vidare. Kan ju inte de kommandon jag behöver. Men som sagt ge mig hela helgen att leka med programmet så kanske det kan börja likna något sedan..
 
Jag testade att ladda hem fpx på skoj, bara för att se vad man kan göra med det, och det är ju ett väldigt enkelt program, dvs det är inte så mycket man kan göra med det. Men det går ju alltid att skriva direkt i koden. Välj View > Html så ser du hur koden ser ut.

Om du vill ha en ramuppsättning med en menyram till vänster och mainsidan till höger så kan du skriva så här i koden mellan <head> och </head> :

<frameset cols="150,*"><frame name="vanster" src="vanster.htm"><frame name="main" src="main.htm">
</frameset>

När det står 150, * så betyder det att ramen med menyn i kommer vara 150 pixlar bred, medan mainramen kommer vara anpassad efter skärmen. Du kan förstås ändra värdena så att du får så breda ramar du vill ha.

Spara detta som "index.htm"

Sedan gör du två olika sidor, en menysida och en mainsida. Döp dem till vad du vill. Sedan ändrar du texten i frameset, så att du byter ut "vanster.htm" och "main.htm" till det du har döpt dina filer till. Du kan också ändra frame name om du vill.
Dessa två tillsammans kommer då bli din startsida, och öppnas i resp ram.
 
Så du tror att det är lättare med ett annat program då?
Jag som tyckte det var så bra att frontpage var gratis :(
 
Jo, helt klart är det bra med gratis program. ;) FPX funkar säkert bra, men du får antingen bereda dig på att lära dig koda en del för hand, eller hålla dig till väldigt enkla sidor.
 
Jo, det lär nog bli enkla sidor till en början..
Läste om hur man gör ankare på HTML-skolan som finns på nedanstående länk och trodde det var så man gjorde en länk där man kunde skriva typ Upp och göra så man tryckte på den och kom till sidans topp. Men jag fick inte ordning på det heller måste missuppfattat det med.
http://www.webdesignskolan.com/

Jag kanske skulle börja med EN sida med olika rubriker bara men då är det ju bra om man kan länka till olika platser på den sidan tänkte jag..
 
Tack för all hjälp!
Jag hittade precis en bra sida om hur man skriver HTML-kod till frames. Ska titta på den i morgon..
Ger upp för dagen nu efter att ha fått ut en sida där det står att jag kämpar med att göra en hemsida i alla fall.
 
Nej, ankare är inte detsamma som en länk. Med ankare kan man bara länka till en specifik plats på samma html-sida. Med "riktiga" länkar (Hyperlinks) länkar man till andra html-dokument.
 
Det förstod jag. Jag tänkte bara att jag skulle prova att skriva in det jag vill ha med på en enda sida och så vill jag ha en "länk" som tar mig till toppen av sidan.
Men du jag kom nog på hur jag vill göra nu.. Måste genast testa om det fungerar..
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 099
Senast: hastflicka
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
974
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: Enya
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp