Prognos vid längre tids vanvårdade hovar

Krokus

Trådstartare
Undrar om det är någon som har erfarenheter/kunskaper vad det gäller hästar (och/eller ponnys) med vanvårdade hovar. Vad kan det ha gett för skador på senor och samt hälsa i övrigt och hur ser då rehabilitering samt chanser till läkning ut.
Även intresserad av hur tidigare generell vanvård kan upptäckas och yttra sig, samt vad det eventuellt medför för framtida problem och hur man då bäst handskas med dessa.
Länka gärna om ni har läs-tips (fick inte ut mycket av mina egna sökningar).

Jag har andrahandserfarenhet av två fall.
Det första var en åring som knappt fått hovarna skötta hos uppfödaren, vet inte om det var vanvårdsnivå, men den hade rejäla separationer runt om på samtliga hovar. Det tog väl några månader att få till så att de såg bra ut, men än idag, många år senare har den hästen ofta problem med hovbölder, hålväggar osv. KAN ju bero på dålig kvalitet rent genetiskt såklart, eller för dålig utfodring under det första året.

Den andra var ett "riktigt" vanvårdsfall där ägaren blev av med hästarna. Den hästen var iaf 5-6 år innan den fick korrekt hovvård. Det tog nog ett tag att få till det bra, men där har jag inte hört att den haft problem senare.

Har inga bilder tyvärr.

Jag har andrahandserfarenhet av två fall.
Det första var en åring som knappt fått hovarna skötta hos uppfödaren, vet inte om det var vanvårdsnivå, men den hade rejäla separationer runt om på samtliga hovar. Det tog väl några månader att få till så att de såg bra ut, men än idag, många år senare har den hästen ofta problem med hovbölder, hålväggar osv. KAN ju bero på dålig kvalitet rent genetiskt såklart, eller för dålig utfodring under det första året.

Den andra var ett "riktigt" vanvårdsfall där ägaren blev av med hästarna. Den hästen var iaf 5-6 år innan den fick korrekt hovvård. Det tog nog ett tag att få till det bra, men där har jag inte hört att den haft problem senare.

Har inga bilder tyvärr.
Tack för svar.
Med den andra hästen, hur lång tid tog på ett ungefär innan det blev bra med hovarna? Och vad för sorts arbete på har den kunnat klara av?

Vad bra att den kan ridas helt som vanligt! :up:
Vet du om den hade haft det svårt/vanvårdad hela de första fem-sex åren?
Vet inte säkert faktiskt, jag tror ffa att den hanterats otroligt lite fram till omhändertagandet, det bör ha inneburit ganska lite hovvård men det är mycket möjligt att den rent fodermässigt skötts bra/ok.

Jag tänker direkt på parasitproblem och om det kan uppstå skador i kroppen av dålig/för lite/obalanserad kost samt luftvägsproblem (som kanske inte märks om miljön nu är bra) pga dålig miljö/dåligt foder. Även tillväxtproblem/problem pga utfodringen om hästen sköts dåligt medan den vuxit.

Jag tänker direkt på parasitproblem och om det kan uppstå skador i kroppen av dålig/för lite/obalanserad kost samt luftvägsproblem (som kanske inte märks om miljön nu är bra) pga dålig miljö/dåligt foder. Även tillväxtproblem/problem pga utfodringen om hästen sköts dåligt medan den vuxit.
Ja, det är hemskt verkligen.
Men parasiter bör man väl kunna åtgärda med avmaskning? Sen har det förstås gett att hästen gått med nedsatt näringsupptag, påverkar organ och allt. Ja, det blir mycket, beroende på i vilken utsträckning hästen levt under svåra förhållanden...

Ja, det är hemskt verkligen.
Men parasiter bör man väl kunna åtgärda med avmaskning? Sen har det förstås gett att hästen gått med nedsatt näringsupptag, påverkar organ och allt. Ja, det blir mycket, beroende på i vilken utsträckning hästen levt under svåra förhållanden...

Det kan @Madick svara bättre på och beror ju på tiden också. Jag vet dock hästar som dött i kolik och varit helt sönderätna inuti när de obducerats. Alltså borde inte gått o rädda ens om man vetat om det vid köp. Men då har de troligtvis inte maskats alls/rätt under hela sin uppväxt och var uppåt 10 år om jag minns rätt. Importer. Och det var väl 20 år sedan! Men bara en tanke att ha koll på.

Det kan @Madick svara bättre på och beror ju på tiden också. Jag vet dock hästar som dött i kolik och varit helt sönderätna inuti när de obducerats. Alltså borde inte gått o rädda ens om man vetat om det vid köp. Men då har de troligtvis inte maskats alls/rätt under hela sin uppväxt och var uppåt 10 år om jag minns rätt. Importer. Och det var väl 20 år sedan! Men bara en tanke att ha koll på.
Betyder det att parasiterna förstört tarmarna på hästarna? Vilket i sin tur gjort dem värre benägna till kolik även efter genomförd avmaskning? Hemskt.
Funderar på om sådana tarmskador inte borde ha varit märkbara vid köp, i form av t ex bristfällig muskelmassa och "dålig/svag" päls.

Visst behöver föl som är inåttåade korrigeras via verkning för att inte behålla den benställningen som vuxna? Men innåtåad eller uttåttåad (stavning på detta?:crazy:) hur stor roll spelar det egentligen för hästens hållbarhet och hälsa?

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en snart 7 månader gammal aussievalp som precis har diagnostiserats med "förmodad OCD" i såväl bogled som armbågsled på ena...
2
Svar
39
· Visningar
8 436
P
Hästvård Jag är totalt villrådig när det gäller min häst. Jag köpte henne som läromästare/framtida tävlingshäst (hon är 15 år), men det verkar...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår