Prognos på lindrigt eksem

I

izza

Hur är prognosen på en häst som haft eksem i flera år, lindrigt, i längden? Brukar eksemet bli värre med åren även om det hållt sig "stabilt" och snällt i flera år?

Sv: Prognos på lindrigt eksem

Det är svårt att säga. Mycket kan påverka, som t ex flyttning, andra ändrade omständigheter, väder. Stress, dräktighet...

Min svenskfödda valack blir sämre med åren, knottallergin accelerar. Första sju åren var stabila med s k lindrig eksem men sedan körde det i botten.

Så behöver det inte vara för alla. Vissa blir bättre.

izza skrev:
Hur är prognosen på en häst som haft eksem i flera år, lindrigt, i längden? Brukar eksemet bli värre med åren även om det hållt sig "stabilt" och snällt i flera år?
finns det några exem som är "snälla"? :crazy:

Min erfarenhet är att det varierar mycket från år till år - väder och näringen i gräset (som ju har en viss koppling) har jag sett gjort de största skillnaderna -om det är en häst som står på samma ställe, annars som Balderum skrev - flytt etc påverkar.

I år har exemhästarna i min krets haft ett väldigt jobbigt år, trots en i mellanåt rätt regnig sommar.

Man kan ju underlätta för dem genom kustnära, öppna och blåsiga beten.

Nej, det var det jag kunde misstänka, dvs att eksem inte kan vara "snälla":eek:
Annars hade jag en tanke att ju längre tid det varit med lindrigt eksem, desto större chans att det fortsätter så:smirk:
Men det verkar ju inte finnas någon regel som är så....

De eksemhästar jag haft i min ägo/på foder har alla blivit symptomfria på Öland! Tom det sto jag hade på foder som hade så svåra eksem så jag inte klarade sköta henne så hon blev eksemfri här, vad jag än gjorde. Trots hennes allvarliga eksem har inte någon av varken barn eller barnbarn visat eksem, trots att de bor i områden där eksemhästar verkligen far illa!

Dock har de sista 3 åren varit hemska med eksem och de hästar som har eksem har blivit värre drabbade samt många har utvecklat eksem som tidigare inte hade det. Det gäller inte minst på halvblodssidan där man tidigare inte haft problem med eksem. Fruktansvärt tycker jag! Vad händer med vår miljö?! :confused: :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 760
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama