Prognos för diverse ledinflammationer + KS

P

persika

Jag är totalt villrådig när det gäller min häst. Jag köpte henne som läromästare/framtida tävlingshäst (hon är 15 år), men det verkar som att de målen är grusade nu... Vad tror ni hon har för chanser och hur ser rehabiliteringen ut?

Kotledsinflammationer alla benen (på andra återbesöket hade hon 1,5grad i båda frambenen)
Hasledsinflammationer båda bak
Mer än måttlig kissing spines i ländryggen (var även varm/svullen/stum just där)
Hovledsinflammationer båda fram (dock utläkt)
lindrig hovbroskförbening, en del pålagringar här och var, bl a en potentiell spattutveckling i vä. has
Skevt bäcken/snett kors (tillrättad i hela ryggen/bäcken av kiropraktor/veterinär)

Hon är mer halt på högerbenen. Jag antar att resten, eller alltihop förutom KS(?), är uttröttningsskador som kom av snedbelastning. Det kanske började i ett ben, sedan gick det runt. Med all säkerhet har hon haft det sedan innan hon kom till mig, dvs mer än ett år (fast eg. har jag bara haft henne 8 mån uppdelat på två perioder).

Sen undrar jag över det här med böjprov, om resultaten verkligen är relevanta. Vissa har berättat för mig om sina hästar som inte skulle gå igenom ett böjprov godkänt, men ändå fungerar som ridhästar på lättare nivå. ???
Finns det något hält-test som är mer tillförlitligt? Har hört om att man kan sätta klossar på benen/broddar under hoven så att hästen belastar sig annorlunda?

Sedan funderar jag på att byta till en bättre klinik. Det är ju inte alla hästar som får en så här maffig diagnos, och därför tänkte jag då söka mig ut i landet bort från den lokala kliniken till folk som har lång erfarenhet och bättre utrustning. PM:a förslag?

Så hur hade era tankebanor gått och vad hade ni gjort i min situtation (gett henne tid/bytt klinik/hävt köptet/krävt tillbaka pengar av säljaren/avlitat/triangelmärkt osv...)? Just nu är hon väl inte värd mer än slaktvärdet... Som sagt vad tror ni hon har för chanser och hur ser rehabiliteringen ut (i utformning och tidsperiod)?

Sv: Prognos för diverse ledinflammationer + KS

Att sätta klossar under hovarna (fram eller bak) är bara ett diagnostikum, dvs ett sätt att skilja en hälta från en annan.

Hästar med böjprovsreaktioner kan absolut fungera i ridning, promenad eller mer, men det är omöjligt att säga utifrån böjprovsreaktionen. Eller röntgenbilderna. Den kliniska bilden måste binda samman övriga fynd.

Gissningsvis är din hästs problem KS som sedan gett felbelastningar med följande inflammationer i kot- och hovleder. KS är en otrevlig diagnos och utifrån det du beskriver tror jag inte att din häst kommer att fungera i annat än promenadridning. Pålagringarnas betydelse får du diskutera med veterinärerna, men en artros är ju aldrig bra. Inte heller spatt eller spattliknande förändringar.

Vad gäller byte av klinik - att hästen fått en "maffig" diagnos beror nog snarare på att den har "maffiga" problem än att veterinären är okunnig. Byta klinik tror jag inte lönar sig. Du skriver i någon annan tråd att du fått olika besked av klinikens veterinärer - med tanke på den "totala" diagnosen är det inte så konstigt. Det tar tid att utreda en hälta och hitta grundproblemet. På vägen får man ta sig fram genom en djungel av olika sekundära problem. Det vore allt lättare om djur kunde prata.

PM:a gärna vilken klinik du varit på.

Senast ändrad:

kom igen folk !
**puttar**

Hur var vetrinärutlåtandet då du köpte hästen? Var den haltfri då vid böjprov?
Om det varit min häst så hade jag inte tillåtit behandling i någon led alls, utan begärt en lång kur butta el liknande. Ingen ridning under behandling men rejält med motion. 40-45 minuter, och hage.....gärna utedrift.
Jag hade även funderat på avlivning. :cry:
gulan

Liknande trådar

D
Hästvård Min 5 åringa valack gick i våras omkull riktigt ordentligt efter ett race i en utförsbacke i hagen och kom in från hagen på tre ben med...
Svar
10
· Visningar
6 879
Senast: vallhund
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama