Proffs och ”skattetekniska skäl”

MiniLi

Trådstartare
Den här artikeln dök upp i mitt flöde:
https://linkopingnews.se/sport/lhc-stjarnan-maste-lamna-landet-i-ett-halvar/

Och jag blev nyfiken. En snabb googling visade att det här med 6 månader i andra länder verkar vara vanligt förekommande av just skattetekniska skäl.
Läste att man inte är fullt skattepliktig i Sverige om man inte är stadigvarande boende här och även där nämndes 6 månader.

Någon som har koll på exakt vad det här innebär?
Har vi en massa professionella idrottare i sverige som tjänar MASSOR varje månad men som flyttar omkring för att slippa skatta?

Just det här gällde ju Finland. Har inte de ganska lika skattesatser som här eller hur ser det ut?
 
Är det inte därför en del flyttat till Monaco? Eller har jag helt fel?
Men då hänger de väl inte i sverige alls? Eller?

Jag tänkte mer att detta är personer som jobbar och får lön i sverige, bor i sverige stora delar av året och säkert tar den av sveriges välfärd osv när de är här.
Det känns liksom ännu värre än när någon flyttar permanent.
 
Den här artikeln dök upp i mitt flöde:
https://linkopingnews.se/sport/lhc-stjarnan-maste-lamna-landet-i-ett-halvar/

Och jag blev nyfiken. En snabb googling visade att det här med 6 månader i andra länder verkar vara vanligt förekommande av just skattetekniska skäl.
Läste att man inte är fullt skattepliktig i Sverige om man inte är stadigvarande boende här och även där nämndes 6 månader.

Någon som har koll på exakt vad det här innebär?
Har vi en massa professionella idrottare i sverige som tjänar MASSOR varje månad men som flyttar omkring för att slippa skatta?

Just det här gällde ju Finland. Har inte de ganska lika skattesatser som här eller hur ser det ut?

Det låter som att han betalar SINK-skatt, https://www.skatteverket.se/privat/...ndsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

Nu var det ett tag sedan jag pysslade med sådant, men om jag minns rätt så är det så att om man går över gränsen (6 mån) så blir man obegränsat skattskyldig från dag ett, och beroende på vad man haft för villkor med SINK-skatten så kan det bli en privatekonomisk smäll.
 
Konstigt. Jag hade ett bakvänt problem - jag bodde utomlands årsvis men betalade full skatt etc i Sverige (min lön från det svenska företaget kom in på mitt svenska bankkonto och deklarerades till fullo i Sverige). En dag kontaktades jag av Skattemyndigheten som ville tvångsemigrera mig, de menade att jag tillbringade för lite tid i Sverige och behövde därför mer eller mindre säga upp mitt medborgarskap. Det var helt otroligt bisarrt och tog lång tid och många långa intensiva telefonsamtal innan jag övertygat tjänstepersonen om att jag verkligen inte ville emigrera och att där inte ens fanns någon sansad anledning. Det var både obehagligt och obegripligt.

Så, är man utomlands mer än 6 månader om året ska man nog vara försiktig så man inte åker ut helt och hållet.

Däremot tycker jag gott att man kan betala skatt i Sverige för den tid man är hemma. Och skatta i det andra landet övrig tid. Om det går att genomföra på det viset?
 
Det låter som att han betalar SINK-skatt, https://www.skatteverket.se/privat/...ndsbosatta.4.6fdde64a12cc4eee23080002583.html

Nu var det ett tag sedan jag pysslade med sådant, men om jag minns rätt så är det så att om man går över gränsen (6 mån) så blir man obegränsat skattskyldig från dag ett, och beroende på vad man haft för villkor med SINK-skatten så kan det bli en privatekonomisk smäll.
Förstår jag det rätt att personen då bara skattar 15% i sverige? O_o
Det är ju helt sjukt. Det här är ju höginkomsttagare och så betalar personen bara halva skattesatsen mot vad låginkomsttagare gör?
 
Den här artikeln dök upp i mitt flöde:
https://linkopingnews.se/sport/lhc-stjarnan-maste-lamna-landet-i-ett-halvar/

Och jag blev nyfiken. En snabb googling visade att det här med 6 månader i andra länder verkar vara vanligt förekommande av just skattetekniska skäl.
Läste att man inte är fullt skattepliktig i Sverige om man inte är stadigvarande boende här och även där nämndes 6 månader.

Någon som har koll på exakt vad det här innebär?
Har vi en massa professionella idrottare i sverige som tjänar MASSOR varje månad men som flyttar omkring för att slippa skatta?

Just det här gällde ju Finland. Har inte de ganska lika skattesatser som här eller hur ser det ut?

Det är ju så, rikt folk har råd att anlita folk som kan hjälpa till att smita från skatten.
 
Förstår jag det rätt att personen då bara skattar 15% i sverige? O_o
Det är ju helt sjukt. Det här är ju höginkomsttagare och så betalar personen bara halva skattesatsen mot vad låginkomsttagare gör?

Jag vet inte hur det fungerar för idrottsutövare (men ser också att det står 15%), jag har sett SINK-beslut på allt mellan 0 och 20 %, beroende på vilka skatteavtal Sverige har med personens normala skattehemvist. Jag vet dock inte riktigt i vilken mån de här personerna har tillgång till svensk välfärd, jag tror att rätt många sådana saker bygger på att man avser bo/bor i Sverige i mer än ett år (notera ”vet inte riktigt” och ”tror” :))
 
Den här artikeln dök upp i mitt flöde:
https://linkopingnews.se/sport/lhc-stjarnan-maste-lamna-landet-i-ett-halvar/

Och jag blev nyfiken. En snabb googling visade att det här med 6 månader i andra länder verkar vara vanligt förekommande av just skattetekniska skäl.
Läste att man inte är fullt skattepliktig i Sverige om man inte är stadigvarande boende här och även där nämndes 6 månader.

Någon som har koll på exakt vad det här innebär?
Har vi en massa professionella idrottare i sverige som tjänar MASSOR varje månad men som flyttar omkring för att slippa skatta?

Just det här gällde ju Finland. Har inte de ganska lika skattesatser som här eller hur ser det ut?

Man ska vara skriven i annat land (typ Monaco då) så man räknar ut på dagen hur länge man kan vara i Sverige utan att behöva betala svensk skatt.
Så ja, folk nyttjar det för att slippa skatta.
 
Jag vet inte hur det fungerar för idrottsutövare (men ser också att det står 15%), jag har sett SINK-beslut på allt mellan 0 och 20 %, beroende på vilka skatteavtal Sverige har med personens normala skattehemvist. Jag vet dock inte riktigt i vilken mån de här personerna har tillgång till svensk välfärd, jag tror att rätt många sådana saker bygger på att man avser bo/bor i Sverige i mer än ett år (notera ”vet inte riktigt” och ”tror” :))
EU-medborgare har väl tillgång till svensk sjukvård?
Eller går det ngn slags räkning till ens hemland?

Idrottsproffs lär ju skada sig rätt mkt. Verkar ju osmidigt om de då måste hem till annat land så fort ngt händer?

skattepengarna finansierar ju dessutom mer än bara sjukvård. Gissar att de åker på vägarna, tar bussen ngn gång osv.
 
EU-medborgare har väl tillgång till svensk sjukvård?
Eller går det ngn slags räkning till ens hemland?

Idrottsproffs lär ju skada sig rätt mkt. Verkar ju osmidigt om de då måste hem till annat land så fort ngt händer?

skattepengarna finansierar ju dessutom mer än bara sjukvård. Gissar att de åker på vägarna, tar bussen ngn gång osv.

EU-landerna fakturerar varandra for vard av deras medborgare
https://www.kela.fi/web/sv/sjukvard-i-internationella-situationer-vem-betalar-for-din-vard
 
Den här artikeln dök upp i mitt flöde:
https://linkopingnews.se/sport/lhc-stjarnan-maste-lamna-landet-i-ett-halvar/

Och jag blev nyfiken. En snabb googling visade att det här med 6 månader i andra länder verkar vara vanligt förekommande av just skattetekniska skäl.
Läste att man inte är fullt skattepliktig i Sverige om man inte är stadigvarande boende här och även där nämndes 6 månader.

Någon som har koll på exakt vad det här innebär?
Har vi en massa professionella idrottare i sverige som tjänar MASSOR varje månad men som flyttar omkring för att slippa skatta?

Just det här gällde ju Finland. Har inte de ganska lika skattesatser som här eller hur ser det ut?

Svar, ja. Idrottare som dessutom slår ut talangförsörjningen i många idrotter (läs ffa ishockey). Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå om det går att fixa till utan att konsekvenserna blir tokiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp